Rovfåglarnas tid

Nemert, Elisabet

| 2005

I den lilla staden Rosedale i södra England lever prästdottern Angelica Blake. Hon längtar bort från den instängda tryggheten i prästgården och drömmer om ett liv i adelns salonger. När hon blir erbjuden anställning som sällskapsdam åt sin barndomsvän, grevdottern Diana Wellington, ser hon det som en skänk från ovan. Diana ska gifta sig med den franske ädlingen Jacques de Polignac och flytta till Frankrike. Angelica känner en ögonblicklig motvilja mot Jacques men förtränger känslan eftersom ingenting får stå i vägen för hennes nya liv.  Fyllda av förväntningar reser de båda kvinnorna till revolutionens Frankrike. Men den verklighet de där möter har föga att göra med deras skira drömmar. Våld, misshandel och makthunger blir deras vardag. Angelica inleder ett förhållande med Jacques far Claude, men när passionen svalnat inser hon sitt misstag och tvingas omvärdera allt som hon...

Valentina

2018-08-23

Helt enkelt bara helt underbar!

Sara Eriksson

2017-02-05

Sträckläste. Spännande tid i historien och en väldigt charmig feelgood bok som ändå belyser en våldsam epok. Underbar!

Denna bok var bara såå super bra redan från första sidan och den höll ända till sista sidan. Denna bok kan jag allt rekommendera till er andra =)

Monica Brandts

2012-11-11

Förutseende men mycket bra bok. Rekommenderas varmt.

Vansinnigt bra! Bästa på länge! Spännande från första till sista sida och ej förutsägbar.

Marina Larsson

2010-12-04

Lika fantastisk somde andra böckerna.

Anna Hallqvist

2009-10-13

Angelica är en kvinna långt för sin tid vill jag lova. :)
Hon är stark och modig (eller tvingas bli i varje fall under bokens gång). En ung kvinna som längtar bort från fadern (kyrkoherde) och den lilla engelska by hon bor i.
En historisk bok med spännande händelser och en stor portion medmänsklighet
En relativt stark bok full av känslor.
Lättläst.