Rövardotter

Ferm, Jackie

| 2014

Rövardotter skriver Jackie Ferm om livet i en trasig familj, om övergrepp och missförhållanden i fosterfamiljer och på behandlingshem, och om att vara ensam och övergiven. Som en röd tråd genom hela hennes livsberättelse löper pappans brev och innerliga, men farliga kärlek. Utan honom hade hennes uppväxt aldrig blivit så katastrofalt sönderslagen och utan honom hade hon aldrig funnit styrkan att resa sig ur spillrorna av sin barndom. Rövardotter handlar om att finna styrka i motgångarna och ta kontroll över livet. Det är en självbiografi berättad av en riktig rövardotter som inte räds att blotta familjehemligheterna. Han hade dåligt samvete för det han gjort mot sin familj. Framför allt för att han misshandlade mig och mamma. Det var därför han hela tiden upprepade att det var så viktigt med förlåtelse i sina brev. Det sista han ville var ju att hans barn skulle få det lika dåligt som...

Anne Ingelsson

2019-10-21

Rövardotter, en titel som är dubbelbottnad och kanske därför också så omfamnande. En bok som på alla sätt tar läsaren med ut i livets villervalla. Jackie Ferms livshistoria och Ola Brising författarskap var en mycket lyckad kombination för att kunna loda och lotsa genom livets mångahanda djup. Tack till Er båda för den tro och önskan om ett liv i kärlek som ni förmedlade kapitel efter kapitel samtidigt som ni inte värjde för prövningarna. Just denna dynamik bar jag med mig som läsare genom hela boken.

Jack Lorenz

2019-02-22

Oerhört gripande och skrämmande historia med mycket hög närvarokänsla. Som biografi betraktad, en av de mest spännande och jobbiga jag läst. Känns rått, men ärligt.

Katarina H

2019-02-22

En fantastisk men också hård historia. Läst den 3 gånger. Jag tyckte språket var bra. Som Ola sagt i intervjuer skulle det vara som att Jackie faktiskt talade direkt till oss läsare genom boken. Tack Ola och Jackie. Bra jobbat!

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Trodde inte jag skulle gilla den så mycket som jag gör! En självbiografi om jackies uppväxt med en kriminell och frånvarande pappa. Relaterar och berömmer!

2017-11-02

Hm, vad ska jag säg? Å ena sidan är det en ärlig och osminkad berättelse som inte förskönar. Å andra sidan är den så full av oreflekterade ytliga handlingar som blir som ett enda crescendo av dramatik. Det är som att författaren även i backspegeln har svårt att förstå hur hennes eget agerande påverkar andra, och även i efterhand kanske har svårt att se exakt hur sjuk hennes far var och även relationen dem emellan. Breven från pappan är som pastorspredikningar och inte ett dugg personliga eller egentligen intresserade av henne själv. Han uppmanar henne även mycket att ta avstånd från personal på behandlingshemmet Orana som jag uppfattade som ett väldigt bra och tålmodigt behandlingshem även om det såklart alltid är svårt att leva med så många andra sjuka ungdomar. Tiden på Rosenkullen är rentav hemsk. Det är så mycket upp och ned i Ferms liv, tiden i media ger mig nästan panik och jag känner att jag har svårt att relatera till henne då vi är så olika som personer. Hennes liv låter som min mardröm när hon flyter runt på krogar och fester utan lugn och ro. Inlägget är inte till för att döma Jackie Ferm - hon har med säkerhet gjort allt hon förmått för att leva ett så bra liv som möjligt. Men det är svårt att förändra saker utan att fullt ut inse att stödet försvinner om det inte tas på allvar. Hoppas att hon insett det och kan leva ett lugnt och tryggt liv idag.

Tove Asplund Stolt

2015-10-16

Intressant historia men språket drar ner betyget rejält.

2015-09-08

Inte alls i min smak!

Louise Olsson

2015-06-26

En väldigt stark bok! Den väcker mycket känslor! Strakt gjort av Jackie att tillsammans med Ola Brising skriva denna bok!

Inger Jonsson

2015-06-22

Efter att ha läst boken kan jag inte annat än att av hela mitt hjärta önska Jackie Ferm ett harmoniskt, lugnt och tryggt liv i framtiden!

Rabarber Berra

2015-03-13

Spännande historia, men jag tycker språket verkligen brister och drar ner betyget. Störande också hur personer Ferm inte tyckte om beskrivs som efterblivna eller äckliga.

Maria Olofsson

2015-03-08

Svår att lägga ifrån sig. Då är det en bra bok. :)

Matilda S

2014-12-21

Fängslande bok som påminner en om hur mycket skit det kan finnas bakom den där glada fasaden. Fascinerande att ta del av.

Å

Åsa Arveberg

2014-09-08

Fruktansvärd att läsa, allt handlade om sex och droger. Väldigt utlämnande av moderns sexliv och även fosterföräldrars.... Jag kan verkligen inte rekommendera denna bok.

Eleonor Barrett

2014-06-24

Gripande berättelse. Fruktansvärt sorglig :( men kändes ändå hoppfull. Fick en annan bild av Jackie Ferm när jag läste denna. Intressant om hur svensk socialtjänst fungerar idag..

Stephie *

2014-05-01

En oerhört läsvärd bok! Jackie berättar ärligt och utan självömkan om sin mardrömslika uppväxt som kantats av misshandel, droger, död och boende på olika behandlingshem.

Det är en väldigt mörk men samtidigt hoppfull bok om en stark kvinna som vägrar låta det sociala arvet segra.

Frida Hol

2014-04-23

Berättelsen om Jackie Ferms uppväxt är lika fängslande som fruktansvärd. I boken skildras samhällets och vuxenvärldens svek ur ett barns ögon. Samtidigt fylls berättelsen i av reflektioner som berättaren gör i vuxen ålder vilket ger ytterligare dimensioner till boken. Ibland kan boken kännas lite väl "pladdrig" men samtidigt finns det många vinster med att den i mångt och mycket är skriven "på talspråk", t.ex. flyter berättelsen bra och berättandet känns oerhört ärligt och ohämmat.

Anna Tinnberg

2014-04-15

Makalöst fängslande berättelse om en tjej som varit med om mer än de flesta någonsin kommer att vara med om. En fruktansvärt angelägen bok som nästan inte går att lägga ifrån sig!

Rasmusmatte .

2014-04-15

Vilken eländig uppväxt. Hon ärverkligen ett maskrosbarn. Boken är bra och saklig. Inget martyrskap.