Rotvälta

Alsterdal, Tove

Olof var bara fjorton år när han erkände mordet på en tonårsflicka, Lina Stavred. Han skickades bort och familjen bröt all kontakt. Tjugotre år senare svänger han av E4:an i Ångermanland, in på småvägarna som leder till hans barndomshem. I duschen hittar han sin pappa död, mördad med en jaktkniv. Polisen Eira Sjödin har just återvänt till uppväxtens Kramfors, för att ta hand om sin dementa mamma. I undersökningen av mordet på Olofs pappa kommer hon allt närmare sitt eget liv. Eira var nio år när Lina mördades. Olof var pojken i hennes mardrömmar. TOVE ALSTERDAL är en av Sveriges främsta spänningsförfattare. Hennes böcker är prisbelönta i flera länder och ges ut på tjugofem språk. Rotvälta utspelar sig i Ådalen, i det norrländska skogslandet vid Ångermanälvens strand."Det bästa med den här fantastiska romanen är att det nu bara dröjer bara ett år innan nästa Tove Alsterdalbok ligger...

Jan Svensson

2023-11-02

Detta är en bra men också nästan en sorglig historia som inte hinner berättas klart i denna del. Livsöden baserat på brott, fåfänga, svek och kärlek vävs ihop till en fin väv. Ådalen skildras så väl att jag nog måste besöka platserna. Då jag ligger lite sent på det så kan jag läsa del 2 direkt.

2022-09-09

Den var helt okej, inte så unik på något sätt förutom kanske rent geografiskt. Ska läsa nästa i serien i alla fall.

Kerstin Kolm

2022-03-21

För mig drog slutet ned betyget.

D

Daniella Andersson

2022-03-14

Så spännande!

Ulla Englund

2022-01-31

2021-10-25

Har läst/lyssnat på så mänga böcker som liknar denna. Persongalleriet känns igen. En bra historia, men det blir alltför långdraget.

Rosita Söderström

2021-09-01

Rotvälta utsågs till Årets bästa kriminalroman 2020 och är nu en av de tolv nominerade till Årets bok 2021. Jag är inte förvånad! Det här är en rysligt trovärdig och mycket välskriven spänningsroman – deckare – med ett klassiskt utredningsarbete av polisen där Eira Sjödin står i centrum. Första boken i en ny serie som utspelar sig i Ångermanlands Ådalen – Ångermanälvens dalgång.

Polisen Eira Sjödin har just återvänt till Kramfors för att kunna finnas till hands hos sin dementa mamma. Eira blir inkopplad på ”ett” fall där en äldre man hittats död i duschen. Mördad med en jaktkniv. Sonen Olof hittade honom när han efter många år kom åter till sitt barndomshem. Olof blev som 14åring anklagad för att ha våldtagit och dödat en flicka. Vad var det egentligen som hände?

Rotvälta – ett mångbottnat drama, där historien med hjärtskärande tragiska handlingar, begångna i desperation, förgrenar sig likt ett föråldrat rotsystem sökande sig djupt ner i Höga kustens mylla. Och likt en rotvälta snabbt kan fånga minsta uns av rörelse, fångade Alsterdals Rotvälta mig – inte från första stund men en bit in efter inledningen.

Ser fram emot Slukhål som tydligen släpps 25/10, 2021.

Ännu en gång gör också uppläserskan Gunilla Leining ett fantastiskt jobb.

Stark fyra.

🌹Denna Deckare var välskriven Den var även en Spännande Bladvändare
Jag ger den 💜💜💜💜💜  av 5st🌹

Sofi Lindberg

2021-03-14

Läsvärld

2021-01-17

Rotvälta” är den första delen i en ny serie som utspelar sig i Ådalen. Olof var bara 14 år när han erkände mordet på en tonårsflicka. Nu, 23 år senare återvänder han till sitt barndomshem där han hittar sin pappa mördad. Det sätter igång en serie av händelser som inte går att stoppa. Eira är polis och har just återvänt hem för att finnas till hands för sin sjuka mamma. Eira var bara nio år när Olof anklagades för mordet, men nu flätas deras liv och öden samman i samband med mordet på Olofs pappa.

Välskrivet, spännande och oförutsägbart är några ord som slår mig när jag läser den här boken. Det är en mörk historia, sorglig på sitt sätt. Miljöbeskrivningarna är väldigt bra, likaså hur Tove skildrar det vardagliga livet. Vem kan man egentligen lita på? Och hur mycket vet man egentligen om sina närmaste?

2020-12-29

Den här krimromanen hade fått så mycket beröm att jag hoppade på den ,trots att det inte är en genre jag gillar särskilt. Vad finner jag; en huvudperson, polisen Eira som jag vill hänga med från första stund. Höga kusten/Ådalen en del av Sverige som jag aldrig har besökt men här får vistas i och lära om. Upplösningen av brottet överraskar mig. Ser fram emot fler historier med Eira.

Nina Gustafsson

2020-12-26

Prisad deckare som för oss till Ångermanlands landsbygd, nutid med inslag av dåtid. Vad hände med Lina och Sven?

Katarina Nord

2020-12-07

Mörk, melankolisk och som alltid, bra av Tore Alsterdal. Det finns alltid plats för en knorr / twist i böckerna.

A H

2020-12-01

Mycket bra

Spännande, fascinerande & gripande!

2020-11-03

Mycket bra, välskriven och med en slingrande brottsgåta som så sakteliga tar form efter många vindlingar. Inte minst den fantastiska naturskildringen lyfter. Det doftar Ångermanland med skogar, berg och älv!

2020-10-22

Betyg: 4,5 av 5.