Rotvälta

Alsterdal, Tove

| 2020

Olof var bara fjorton år när han erkände mordet på en tonårsflicka, Lina Stavred. Tjugotre år senare svänger han av E4:an i Ångermanland, in på småvägarna som leder till hans barndomshem. I duschen hittar han sin pappa död, mördad med en jaktkniv. Polisen Eira Sjödin har just återvänt till uppväxtens Kramfors, för att finnas till hands för sin mamma. I undersökningen av mordet på Olofs far kommer hon allt närmare sitt eget liv. Eira var nio år när Lina mördades. Olof var pojken i hennes mardrömmar. TOVE ALSTERDAL är en av Sveriges främsta spänningsförfattare. Hennes böcker är prisbelönta i flera länder och ges ut på tjugofem språk. Rotvälta är den första boken i en ny serie som utspelar sig i Ådalen, i det norrländska skogslandet vid Ångermanälvens strand. "En helt uppslukande berättelse, engagerande och spännande,där decennier av lögner når...

Rotvälta” är den första delen i en ny serie som utspelar sig i Ådalen. Olof var bara 14 år när han erkände mordet på en tonårsflicka. Nu, 23 år senare återvänder han till sitt barndomshem där han hittar sin pappa mördad. Det sätter igång en serie av händelser som inte går att stoppa. Eira är polis och har just återvänt hem för att finnas till hands för sin sjuka mamma. Eira var bara nio år när Olof anklagades för mordet, men nu flätas deras liv och öden samman i samband med mordet på Olofs pappa.

Välskrivet, spännande och oförutsägbart är några ord som slår mig när jag läser den här boken. Det är en mörk historia, sorglig på sitt sätt. Miljöbeskrivningarna är väldigt bra, likaså hur Tove skildrar det vardagliga livet. Vem kan man egentligen lita på? Och hur mycket vet man egentligen om sina närmaste?

Den här krimromanen hade fått så mycket beröm att jag hoppade på den ,trots att det inte är en genre jag gillar särskilt. Vad finner jag; en huvudperson, polisen Eira som jag vill hänga med från första stund. Höga kusten/Ådalen en del av Sverige som jag aldrig har besökt men här får vistas i och lära om. Upplösningen av brottet överraskar mig. Ser fram emot fler historier med Eira.

Nina Gustafsson

2020-12-26

Prisad deckare som för oss till Ångermanlands landsbygd, nutid med inslag av dåtid. Vad hände med Lina och Sven?

2020-12-13

Svenska Deckarakademien utsåg Rotvälta till årets bästa svenska deckare och det är lätt att förstå varför. Det är en välskriven deckare som naglar fast läsaren redan vid första sidan och som sen aldrig släpper taget. Boken utspelar sig på landsbygden i Ångermanland, närmare bestämt Kramfors. Eira är uppvuxen på orten och har nu återvänt dit för att hjälpa sin dementa mamma. Hon jobbar som polis och ska samtidigt engagera sig i jakten på den som mördat en äldre ensam man med en jaktkniv. Eira är en karaktär som jag genast fattar tycke för och det är roligt att få lära känna henne bättre. Jag ser fram emot att följa henne i fler böcker framöver! Boken är inte otäckt skildrad eller sådär rå och detaljerad som vissa kan vara utan det är lagom med detaljer. Jag gillar språket som är väldigt fint, det är ovanligt i en deckare! Alsterdal skildrar den övergivna landsbygden både vemodigt och fint på samma gång. Författaren är skicklig på att skriva fängslande och hon bjuder hela tiden på oväntade vändningar som håller spänningen uppe. Rotvälta är en deckare som sticker ut och den är en av de bästa jag läst i år!

Katarina Nord

2020-12-07

Mörk, melankolisk och som alltid, bra av Tore Alsterdal. Det finns alltid plats för en knorr / twist i böckerna.

A H

2020-12-01

Mycket bra

Spännande, fascinerande & gripande!

2020-11-03

Mycket bra, välskriven och med en slingrande brottsgåta som så sakteliga tar form efter många vindlingar. Inte minst den fantastiska naturskildringen lyfter. Det doftar Ångermanland med skogar, berg och älv!

2020-10-22

Betyg: 4,5 av 5.