Rottakuningas

Engman, Pascal

| 2021

Flag from fi

?Kirja, joka on pakko lukea. Vie mukanaan ensimmäiseltä sivulta viimeiselle asti.? ? Camilla LäckbergTukholman poliisissa työskentelevä komisario Vanessa Frank kohtaa naistenmurhien sarjan, joka puistattaa parkkiintuneintakin lainvalvojaa.Nuori Emelie Rydén oli päättänyt erota vankilassa istuvasta ulkomaalaistaustaisesta miehestään. Nyt Emelie löytyy kotoaan julmasti puukotettuna. Komisario Frankilla on kuitenkin tunne, että ilmeinen ratkaisu ei osu oikeaan. Tutkinnan avuksi hän saa entisen eliittisotilaan Nicolas Paredesin, johon hän oppi luottamaan Chileen liittyvää rikostapausta selvitellessään.Feministisessä Ruotsissa leviää verkon kätköissä myös naisviha. Tähän yhteisöön kuuluvat miehet kokevat naisten hyljeksivän heitä ja käyttävät itsestään nimeä incel, joka viittaa vastentahtoiseen selibaattiin. Kun katkeruus ja naisen puute muuttuu toiminnaksi, on monen henki vaarassa.Chileläis-ruotsalainen...

Helena Rasmusson

2022-05-01

Denna serien med Vanessa Frank i spetsen, gillar jag skarpt! Fartfyllt, spännande & välskrivet! Aktuella samhällsfrågor som vävs ihop med en bra historia! Rekommenderar varmt!

Moa Norström

2022-03-21

Ted Svedberg

2022-02-02

2022-01-13

Ett av våra nya stjärnskott på spänningsfronten. Aktuella ämnen och riktigt spännande. Stark 3:a

2021-11-04

Bättre än den första boken i serien men lite för mycket action och lite deckare för min smak egentligen. Men jag kommer lyssna på nån till.

Ulla Englund

2021-10-13

13/10 2021

Anna Hedenstedt

2021-01-03

I början var jag tvungen att flina åt väldigt klichéartade karaktärer och scener, men jag bortsåg från dem, eftersom boken bjöd på riktig spänning. Härligt med en bladvändare under julledigheten!

Angie J

2020-11-16

Ruggigt bra! Pascal skriver rapp dialog och den händer nått nytt på varje sida. Går knappt att lägga i från sig.

2020-11-01

Här känner jag att betyget 5 inte räcker till:-) Pascal Engman är definitivt en av mina favoritförfattare. Jag gillar sättet han skriver på: korta kapitel med mycket action! Det kan ta mig tusan inte bli bättre!

Sofi Lindberg

2020-07-24

Frida Tosterud

2020-07-21

Vilken jäkla skitbok!

Maria Jacobsson

2020-06-30

Nådde inte helt upp till förväntningarna då de två tidigare böckerna var riktiga fempoängare. Men bra underhållning i ett lagom målande språk och några intressanta karaktärer på det så var detta en underhållande och bitvis spännande bok. Jag läser gärna fler böcker av författaren!

Nina Gustafsson

2020-05-13

Ingen deckare som lämnar något större intryck även om temat i sig är intressant.

Marianne Skoglund

2020-03-16

Jag läser mest barnböcker, och många av dem erbjuder betydligt mer tuggmotstånd än den här thrillern. Ganska fånig på det hela taget, tyckte jag. Även om företeelsen incels är väldigt intressant.

Ellinor

2020-02-18

Spännande och driven bok. Korta och händelserika kapitel vilket gör boken väldigt intensiv, på gott och ont. Behandlar stora och kritiska ämnen så som kvinnohat, våld mot kvinnor och hur långt en människa kan drivas av känslan av ensamhet och utanförskap... En bok rätt i sin tid.

Karolin L

2020-02-12

Den här boken är både spännande, gripande och väldigt medryckande. Jag sträckläste den. Engman har ett modern sätt att berätta historierna och porträtten / miljöbeskrivningarna är mångsidiga och känns nya. Fantastisk bok och jag längtar väldigt mycket efter fortsättningen!

Bettan_bokprataren

2020-01-11

Varning utfärdas! Ha god tid på tig...den här vill du sträckläsa! Den är så fruktansvärt bra!
Jag var tvungen att ladda ner den på storytel, jag var tvungen att kunna lyssna till och från jobbet.
Såväl personporträtt som miljöer är lysande vilket gör att du kan se platserna framför dig. Mycket briljant.
Språket är rappt, drivande och boken blir inte tråkig en enda sekund. Den håller ända i kaklet. Läs mer på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/01/rattkungen-pascal-engman.html

A H

2019-12-22

Denna och Eldslandet var nog det bästa jag läst i år. Rekommenderas varmt!!!

För mig var Pascal Engman en ny läsupplevelse och jag säger WOW, jag kommer definitivt att läsa mer böcker som är skrivna av honom. Boken Råttkungen är del två om polisinspektör Vanessa Frank och en fristående fortsättning av boken Eldslandet. Jag drogs direkt in i boken och blev fast, Pascal skriver med ett högt tempo och bra driv, något som är viktigt för mig för att jag ska vilja fortsätta läsa en bok, en riktig bladvändare. Jag gillar att han skriver på ett öppet och "brutalt" sätt - välskrivet och träffsäkert om skrämmande ämnen som finns i dagens samhälle så som näthat, feminism och kvinnohat. Bra karaktär- och miljöbeskrivningar och trots att jag inte läst den första delen så har jag inga problem att hänga med i karaktärerna. Vill man ha läsa en spännande bok med dagsaktuella ämnen i samhället - LÄS då Råttkungen! En strålande spänningsroman!

2019-12-01

Mycket, mycket bra! Oerhört skickligt hanterande av korta kapitel med ständigt olika huvudpersoner. Engman lyckas med några få ord särskilja sina karaktärer så det blir lättläst. Bra story med oväntad upplösning. Och Engman lyckas ge liv åt både huvudkaraktärer och bifigurer. Gripande skildring av relationen mellan uteliggarna Björn och Eva.

Evasbokhylla

2019-11-29

4 plus. Välskriven, spännande och gripande från första sidan. Korta kapitel och det händer något hela tiden. Efter två böcker om Vanessa Frank säger jag bara ”mer Vanessa till folket”

Spännande, fascinerande & välskriven!

2019-10-04

Snabb action som flyter lika rappt som en actionserie med sina korta kapitel och mest dialog. Bra och spännande. Aktuellt ämne.

Bokdjungeln

2019-10-02

Redan från första sidan är jag fast. Kan inte, vill inte sluta läsa. Boken är så himla bra! Sverige har många bra författare men denne herre ligger absolut på min topp 3 lista. Varje kapitel innehåller något spännande som både för boken framåt men också gör att man får svårt att lägga den ifrån sig. Beskrivningarna av både personer och miljöer är riktigt bra, och ämnet sjukt viktigt, mäns våld mot kvinnor. Betydande tema med tanke på hur samhället ser ut med kvinnor som dagligen misshandlas, blir våldtagna eller mördas. Med alla dessa faktorer så kan man spåna i om detta blir årets bok 2019. Med 3 månader kvar av detta år så anser jag att chansen är väldigt stor.

2019-09-23

Råttkungen är Pascal Engmans tredje bok.

Först kom han ut med boken Patrioterna år 2017. En helt fristående bok, som var mycket bra, och fick 4,5 av 5 i betyg från mig.

Sen kom han ut med boken Eldslandet år 2018. Det är den första boken i serien om polisen Vanessa Frank. Den boken var också mycket, mycket bra, och fick också 4,5 av 5 i betyg från mig.

Och nu är Pascal Engman aktuell med sin nya bok, Råttkungen, som är en fristående fortsättning på boken Eldslandet.

Jag tycker att Råttkungen är författarens hittills absolut bästa bok. Den är snäppet bättre än hans två tidigare, enligt min uppfattning, och får 5 av 5 i betyg från mig.

Gillar verkligen Pascals sätt att skriva. Och böckerna skulle väldigt väl göra sig som film eller teveserie, tycker jag.

Den här boken utspelar sig i Stockholm, vilket jag gillar. Och den handlar bland annat om incels, och till stor del om mäns våld mot kvinnor, vilket ju (tyvärr..) alltid är aktuellt.

Boken är mycket spännande, har ett skönt läsflyt, och är inte alls förutsägbar.

Rekommenderar varmt boken Råttkungen av Pascal Engman, men läs helst boken Eldslandet först. Och jag hoppas verkligen på fler böcker om polisinspektör Vanessa Frank.