Rött stoft

Cleeves, Ann

| 2009

Tredje delen i Shetlandskvartetten! När en ung arkeolog vid utgrävningar på Whalsey, en av de mindre Shetlandsöarna, hittar kvarlevor av en människa, blir öborna förbryllade. Är skallen ett fornfynd eller något av senare datum? Kort därefter skjuts en äldre kvinna till döds i en mystisk olycka. Jimmy Perez kallas till platsen av kvinnans sonson, Sandy Wilson, som också är kollega till Perez. Varför hade Mima Wilson reagerat så märkligt på det arkeologiska fyndet? När Perez inleder sin undersökning bland lokalbefolkningen finner han två familjer som sedan generationer legat i strid med varandra och vars avund, snikenhet och förbittring delat samhället i två läger. Så inträffar ytterligare ett dödsfall...

Läser sällan romaner av det här slaget men den här stod oläst i bokhyllan och inköpt av min sambo.
Det var en kriminalroman i mitt tycke. Inte alltför mycket våld och blod, med mycket fina naturbeskrivningar och mysiga testunder.
Jag sträckläste den och inser att jag nog måste läsa de övriga tre i samma serie.

2018-02-07

En mycket bra del i Shetland-serien. Spännande, trovärdig och som alltid suverän miljöskildring. Sandy får en större roll i denna bok, och jag gillar det. Jag uppfattar honom annorlunda än från de andra böckerna. Det som hände för många år sedan kan påverka livet idag..

Inger Jonsson

2016-06-19

Förutom en OK deckare ger boken också en viss historisk inblick om livet på öarna.

2015-01-15

Välskrivet som alltid när det gäller Ann Cleeves. Miljö och karaktärer skildras på ett mycket fint sätt. Jag gillar också det långsamma tempot i hennes böcker. Det stämmer så väl med övärlden. Saknar dock lite mer spänning i denna bok i serien men även relationen mellan Jimmie och Fran.

Marc Moore

2014-09-04

Inte en av hennes bäste. Börjar också bli lite trött på att öarna skall spela en så stor roll, lite som en extra huvudperson, så exotiskt är det väll ändå inte att bo på en ö.

Kim M. Kimselius

2013-10-07

Rött Stoft av Ann Cleeves är en bok som verkligen tar mig med till Shetlandsöarnas karga landskap och klimat. Det är i alla fall den bild jag har byggt upp inom mig efter författarens beskrivning. Grått, dimmigt och människor som både är måna om varandra, bryr sig, men samtidigt talar bakom varandras rygg inom husets fyra väggar.

Det här är en ovanlig bok, inget hetsande tempo, inga biljakter, inga lik som travas på hög. Ändå håller boken mig fången, jag vill veta hur det går. Upplösningen av boken är mycket oväntad och det visar sig att det är många som har hemligheter de helst inte vill ska avslöjas.

Kim M. Kimselius

2013-10-07

Det här är en ovanlig bok. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/10/07/rott-stoft-av-ann-cleeves/

Jan Banan

2012-11-03

Här händer det absolut ingenting. Inget som berättas leder någonstans och man får en överdos av kallprat och tedrickning. En kokbok är mer spännande än detta skräp!!!! Har aldrig läst något tråkigare och betyget 1 är i överkant.

Rasmusmatte .

2012-08-26

Riktigt bra oc spännande bok

2011-11-06

Precis som i Vita nätter har korrekturläsaren missat mängder av stavfel och ordfel. Eftersom det stör min läsrytm när det plötsligt dyker upp ett "en" i stället för ett "ett" och liknande saker, och för att sådana fel faktiskt är så lätta att hitta, så gör det mig lite upprörd. Det tar alltid ner min uppfattning om en bok, då jag inte kan ta den på riktigt allvar eftersom förlaget uppenbarligen inte gör det. Vad mer som störde mig var att det plötsligt kunde dyka upp meningar som på inget sätt hörde samman vare sig med meningen före eller efter. Det kanske var enda sättet att låta oss få veta vissa saker, men det fick mig också att stanna upp och distraherade mig.

Början av boken var en rejäl pina för mig, jag avskyr krångliga släktförhållanden och har svårt att hålla ordning på vad alla de där orden betyder. Här vimlar det av sysslingar och bryllingar och alla verkar vara mer eller mindre släkt med alla. När sönerna dessutom heter samma som sina fäder så blir det bara för jobbigt. Det redde ut sig till slut, tack och lov, men jag fick faktiskt ta fram papper och penna.

Det var riktigt kul att följa Sandy lite mer och se honom utvecklas till något mer än en osäker slarver. Här finns nog potential. Det var också ganska skönt att Fran var bortrest i stort sett i hela boken, så slapp man lägga fokus på förhållandet mellan henne och Perez. I stället fick man följa Perez tankar om det hela. Jag tror att jag skulle ha tyckt om Jimmy Perez om jag träffade honom, han verkar vara en sympatisk man, även om hans sävliga sätt hade retat vansinne på mig. Men jag tror det är en bra egenskap för en polis på Shetlandsöarna.

Tempot är lika långsamt som i de föregående två böckerna och något annat skulle nog faktiskt inte passa. Man får verkligen tid att tänka och känna efter. Ibland är det som att man vore där, i dimman och fukten, och vandrade runt där alldeles ensam i ödsligheten. Jag gillar Ann Cleeves sätt att skriva och hur hon lägger upp hela berättandet. Jag ska villigt erkänna att jag inte hade en aning om vem som gjorde det, även om jag hade en ganska bra uppfattning om varför. Det låter kanske konstigt att man kan veta varför, men inte vem, men det var ju det där med de krångliga släktförhållandena.

I alla fall jag blir väldigt nyfiken på shetlänningar och är inte helt säker på att beskrivningen av dem är odelat positiv. De verkar vara ett hemlighetsfullt, mystiskt, driftigt och gästfritt folk, samtidigt som de beskrivs som lite ignoranta människor med taskig kvinnosyn. I varje bok påpekas det också att det inte går att hålla något hemligt på Shetlandsöarna, men i varje bok visar sig morden ha att göra med en väldigt gammal och välbevarad hemlighet. Är det bara jag som tycker det är en paradox?

Och jag upprepar min fråga, den jag ställde när jag läst ut förra boken: Hur tar man sig till Shetlandsöarna och hur mycket kostar det?

Boktipset estimerade betyg var 3.6, jag ger den 3.0.

Anna Dybeck

2011-05-06

Jag gillar Ann Cleeves; tempot, miljöerna, personteckningarna. Kanske lite händelsefattig men alltid läsvärt!

Jonna

2010-12-11

Det var en bra bok. Inte bättre än första men bättre än andra. Dem är väldigt lätta att plöja igenom.

Lena L

2010-10-07

Jag älskar ACs böcker om Shetlandsöarna om männsikorna osm lever där coh deras livsöden. Detta är en deckare utan våld, blod och råhet. Brotten som begår har ofta en historisk anknytning där förövaren vill sopa igen spår efter gamla oförrätter. Denna den tedje boken kändes dock som ett mellanspel som inte riktigt kom igång. Handlingen var seg och det var inget driv i berättandet.

2010-02-14

För tredje gången är vi tillbaks på Shetlandsöarna i sällskap med Jimmy Perez. Vi sugs in i miljön och huvudpersonernas psyken. Inte så väldigt spännande kanske, men definitivt en rik upplevelse.

Samuel Karlsson

2010-02-12

Sämst av de tre i serien som jag läst.

Maria Larsson

2010-01-10

"Rött stoft" är den tredje boken i en planerad kvartett av Ann Cleeves som utspelar sig på Shetlandsöarna. Det är egentligen där - i den magnifika miljöbeskrivningen - som böckernas behållning ligger. Cleeves går långsamt fram i sina berättelser och bevisar att man kan skapa spänning utan spektakulärt och bestialiskt våld.

Vid utgrävningar på Whalsey - en av de mindre av Shetlandsöarna - hittar en ung arkeolog kvarlevorna efter en människa. Ungefär samtidigt skjuts en äldre kvinna ihjäl i en mystisk olycka. Polisen Jimmy Perez inleder en undersökning och misstänker snart att det inte alls är en olycka som drabbat kvinnan. Det dröjer inte länge förrän ytterligare en person hittas död.

"Rött stoft" är den hittills svagaste i serien, men håller förhållandevis hög kvalité när det gäller uppbyggnad, intrig och språk. Tempot är lugnt - nästan sofistikerat - men inte långtråkigt. Läsaren är förskonad från alldeles för många sidospår och istället ägnar Cleeves sig åt väsentligheter som det faktiska polisarbetet.

Det här är en bokserie för dem som tröttnat på våldsamma och blodiga spänningsromaner men som ändå vill ha en klurig gåta att lösa.

Maria Larsson

2010-01-10

Den svagaste boken hittills i serien, men håller ändå hög kvalité både när det gäller intrig och språk.