Roten till det onda

Karlsson, Ingmar

År 1916 satte sig britter och fransmän i hemliga förhandlingar. De drog ett streck på kartan tvärs genom det osmanska rikets arabiska delar. Områdena norr om strecket blev franska intressesfärer och de i söder brittiska. Efter första världskriget skapades sedan nya stater, utan hänsyn till den 4000 år gamla civilisationens historia, kultur och religion.Vilka långtgående effekter fick detta enkla pennstreck? Hur påverkar det människor idag, mer än hundra år senare? I Roten till det onda förklarar och resonerar Mellanösternkännaren och författaren Ingmar Karlsson kring historien bakom dagens krisdrabbade region.Roten till det onda är en omistlig bok för alla som vill förstå ett av de mest aktuella ämnena i vår samtid.

Jan Svensson

2018-07-02

Snustorr beskrivning av hur tokigt det kan gå när britter och fransmän försöker applicera europeiska nationalstater, för sitt eget syfte, där det helt saknas förutsättningar för något sådant. Man drar gränser i öknen och använder våld för tvinga fram någon form av stabilitet som inte vill infinna sig. Detta har nu pågått i hundra år. Freden efter ww1 måste nog vara den sämsta som någonsin slutits.

Björn Öijer

2017-10-24

Ex-diplomaten Ingmar Karlssons bok vidgar kunskaperna om Mellanösterns blodiga och tragiska historia. Som läsare får jag en bestämd känsla av att alla möjligheter till en positiv utveckling gick förlorade redan 1916, när kolonialmakterna Frankrike och Storbritannien ritade om kartan efter det osmanska imperiets sönderfall. Tidigare gränser präglade av religiösa klanstrukturer ersattes med konstlade nationsgränser motsvarande västeuropeiska intressesfärer.

De senaste årens krig genom ombud (Iran vs Saudiarabien) i Syrien och flyktingkatastrofen är det senaste blodbadet.

Tyvärr ser författaren inga ljuspunkter. Han avfärdar en tvåstatslösning i Palestina, eftersom den israeliska bosättarpolitiken tuggat sönder det ockuperade territorium som före 1967 var Västbanken.

Ingmar Karlsson skissar på tre scenarier för Israels framtid. Inget av dem verkar kunna förena demokrati med lika villkor och rättigheter för den judiska och arabiska befolkningen.

Boken är välskriven men bitvis tung av alla historiska fakta, särskilt tiden kring och efter första världskriget. För mig var det lärorikt att ta del av den terrorism som judiska organisationer använde sig av (t ex mordet på FN-medlaren Folke Bernadotte) för att åt staten Israel tilltvinga sig en större andel av brittiska mandatet Palestina än vad FN avsett.

Den här borde många läsa. Många fakta. Känns mycket tillförlitlig