Roten till det onda

Robinson, Peter

| 1905

Berättar vad som hände Banks innan succén EN OVANLIGT TORR SOMMAR Det är en regning kväll i Eastvale, Yorkshire. En ung man påträffas död i en mörk, avsides gränd. Brutalt ihjälsparkad. Det tycks först röra sig om ett vanligt våldsbrott. Kommissarie Alan Banks och hans kollega Susan Gay får veta att offret, Jason Fox, hade öppet rasistiska åsikter och att han samma kväll råkat i gräl med några pakistanier. Fallet verkar nästan löst av sig självt och de tre misstänkta männen grips.Men när det visar sig att någon genomsökt Jasons lägenhet och rensat hans dator ändras bilden. Snart framkommer det även att Jason varit i sällskap med en annan man tidigare på kvällen. Vem är denne man och varför framträdde han inte när mordet blev känt? Frågorna blir alltfler, och eftersom det inte finns direkta bevis mot pakistanierna bestämmer sig Alan Banks för att släppa dem. Jimmy Riddle, Banks chef,...

Torbjörn Nilsson

2020-05-11

Gick an att lyssna och somna till. Tydligen hans debut. Antar att han blivit bättre och mer läsvärd med tiden.
Rätt daterad kvinnosyn.

My.loved.books

2015-08-24

Hittat en ny favorit! :)

August Strindberg

2014-12-08

Ja

2014-06-29

Kanske inte en av Peter Robinsons bästa deckare men klart läsvärd. Jag gillar Alan Banks stil och eftersom den här är den tidigaste översatta boken i serien fick man lite mer bakgrundshistoria. Robinson har alltid väl genomtänkta intriger och den här är minst sagt aktuell.

Anna Lindström

2013-06-04

"Jaha, det var den det" tänkte jag när boken var utläst. Jag vet inte varför jag envisas men nu är det nog den sista Robinson-boken jag läser. Har tröttnat.

Carin Lundberg Papp

2013-04-05

Långt ifrån hans bästa

Carina Svensson

2013-03-28

Nej, den här boken var inte lika bra som jag förväntat mig! Har inte läst någon bok av Robinson tidigare, men genom att läsa den här upplever jag författaren lika "gubbsjuk" som Murakami. Tyvärr var det även en hel del stavfel i den svenska översättningen. Nu är ju den här boken den äldsta i "Alan Banks"-serien som kommit ut på svenska, så jag ska ge författaren en chans till.

jn dvd

2013-02-09

Rätt seg och otidsenlig. Den tar sig efter 100 sidor, men det är för många sidor för att få ett högre betyg från mig. Hade jag känt igen mig i geografin hade jag kanske gett en fyra.

M W

2012-12-12

Inte Robinsons bästa

Pia Stendahl

2012-05-16

"Roten till det onda" är den åttonde boken om kommissarie Banks. Tidigare har endast bok nio och senare översatts till svenska. Roligt att få en chansen att lära känna den yngre Banks och det liv han då levde. Nu förstår jag karaktären Banks bättre och jag känner att jag kommit honom närmare.

Jag hade uppskattat om jag kunde fått möjlighet att läsa denna bok tidigare för jag tror det hade gett ett mervärde när jag läst efterkommande böcker. Jag hoppas att förlaget kommer att välja att översätta flera av de första åtta böckerna. Jag vill gärna läsa dom.

Tyvärr känns slutet på boken förutsägbart och det är alltid lite trist. Karaktärsskildringarna känns lite plattare än de Robinson levererat vid andra tillfällen.

"Roten till det onda" är Inte Robinsons bästa bok men han bjuder på det han brukar, spänning, intrikata intriger och intressanta karaktärer.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Helena Nielsen

2012-04-10

Tyckte boken var ganska seg. Märks att boken gavs ut för 12 år sedan, även om "ämnet" fortfarande är aktuellt. Tror att jag tyckt den var bättre om jag läst den innan de andra böckerna.

Jan Banan

2012-03-24

Boken tuffar på i sedvanligt "Robinson-tempo" och det mesta är som vanligt. Styrkan hos författaren är dennes förmåga att ge sina karaktärer ett trovärdigt och mänskligt liv med allt vad det innebär och det lyckas han särskilt väl med i denna bok. Vill också säga att trots förlagets trixande med utgivningsordningen på böckerna om Allan Banks, så upplever inte jag detta som ett problem. Det här är bra....En stark 3:a!

Lotta Lettenström

2012-03-09

jag blev väldigt besviken när jag insåg att detta var en av Robinsons första böcker och inte en rykande färsk. det märks på språk och intrigen också. De senare har jag gillat mer!

Den var inte lika bra som tidigare böcker, eller senare. För denna kommer ju innan En ovanligt torr sommar. Handlar bland annat om skilsmässan från frun.Handlingen var lite svajig. Jag tycker ändå den var läsvärd

Gunilla Jönsson

2011-12-03

Nej, det här var inte roligt.Helt onödig bok om tiden innan de andra tar vid.