Rosornas krig. Första boken, Stormfågel

Iggulden, Conn

| 2015

Året är 1437. Efter åratal av förmyndarregering ska den fromme Henry den VI, Lammet kallad, krönas till konung. Hans bräckliga hälsa och vacklande sinne gör honom till en svag kung, och Henrik förlitar sig på sina närmaste män, spionmästaren Derry Brewer och William de la Pole, hertigen av Suffolk, för att styra riket. Ändå finns det de som tycker att England måste ledas av en stark kung om landet ska överleva. Richard Plantagenet, hertig av York, är en av dem. Då Englands territorier i Frankrike hotas, och det ryktas om uppror på hemmaplan, växer oron för att Henry och hans rådgivare ska låta landet gå förlorat. Då ett hemligt avtal ingås om att Henry ska äkta en ung fransk adelsdam, Margaret av Anjou, blir farhågorna överhängande. Medan stormmolnen hopar sig över England belägras kung Henry och hans anhängare både inom och utom landets gränser. Vem, eller vad, kan rädda kungariket innan...

Julia Gedin

2019-07-17

Liza Bolin

2016-06-30

över all förväntan bra. Klart Game of Thrones-ig, men verkligheten överträffar fiktionen, kan man säga.

Kim M. Kimselius

2015-04-23

Som vanligt har Conn Iggulen med många detaljer i boken och är väl påläst. Det gör att det känns som om man är med i själva händelsen.

Trots det vill jag inte ge boken full pott, eftersom det ibland är svårt att hänga med. När jag precis har börjat uppskatta en person i handlingen, börjar berättelsen om någon annan. Kan inte annat än beundra författaren för de historiska skildringarna.

Tycker du om historiska böcker är det här en bok för dig.

Kim M. Kimselius

2015-04-23

Tycker du om historiska böcker är det här en bok för dig.

2014-10-26

Skildrar en spännande och rörig tid i engelsk historia. Jag är inte lika förtjust i krigsskildringar som författaren är..

Karin Löfstrand

2014-10-15

141010: Historiskt drama (med verklighetskoppling) i anglosaxisk miljö är bäddat för framgång hos Löfstrand. Jag blev heller inte besviken av Stormfågel även om jag heller inte blev positivt överraskad. God kvalitet och jag ser fram emot fortsättningen.