Rosornas arv

Meacham, Leila

| 2010

Äntligen en härlig, gammaldags släktsaga! 1985 besöker Mary Toliver sin advokat i den lilla staden Hawtbutker i Texas. Mary, som är närmare nittio, har nyligen fått veta att hon bara har veckor kvar att leva och har nu bestämt sig för att drastiskt ändra sitt testamente. Sedan ska hon en sista gång resa till släktgården Somerset för att träffa sin unga släkting Rachel. Hon vill förklara sitt beslut, och varna henne för den förbannelse som vilat över gården. Men bara några timmar senare dör Mary i en hjärtattack och när hennes nya testamente öppnas blir det en chock för alla. Rachel har alltid trott att hon var den som skulle driva släktens bomullsplantager vidare. Men Mary har sålt företaget och låtit en vän ärva gården. Rachel vägrar att acceptera detta och bestämmer sig för att gå till botten med historien.1916 står Mary Toliver, sexton år gammal, som ensam arvtagare...

Anchi L

2012-05-30

Lång, långsam och långtråkig, till detta helt ointressant för mig. Jag läste ut den men ingenting som kommer att fastna i mitt minne.

Emma Hortlund

2012-05-28

En släkthistoria som sträcker sig över nästan 100 år.

Mary Toliver DuMont bestämmer sig för att inte låta sin brorsons dotter Rachel ärva bomullsplantagen Somerset som funnits i släkten i generationer, utan säljer istället marken i hemlighet och skriver om sitt testamente kort innan hon dör. Marys motiv är att rädda Rachel från den förbannelse som drabbat Mary och alla tidigare ägare till plantagen.

I tillbakablickar och ur olika perspektiv får man följa familjerna Toliver, Warwick och DuMont, och det är en resa som kantas av olycklig kärlek, missförstånd, hemligheter, olyckor, vänskap och pliktkänslan till sin födslorätt.

Jag tyckte om att läsa Rosornas arv. Jag tycker att den var härligt skriven i ett lugnt tempo. En perfekt krypa-upp-i-soffan-med-en-kopp-te-bok.

Jenny Wikander

2011-09-17

Underbart härlig bok, men kanske något lång. Jag har en känsla av att det krävs mycket av en författare att hålla läsarens intresse vid liv i så många sidor...

Elin Stenblom

2011-05-20

Rosornas arv är en generationsroman om kärlek och svek som utspelar sig i amerikanska södern. Under nästan ett helt sekel får vi följa tre familjer från tiden när de tillsammans grundar staden Howbukter.
Det märks att författaren har siktat högt och velat skriva en bok i stil med Borta med vinden eller Törnfåglarna. Boken når inte upp i samma episka klass men är värd att läsa.

Detta var en bok på nästan 600 sidor, vilket gjorde att jag tyvärr bara hann läsa hälften innan det var dax att lämna den vidare. Det jag läst var bra och även om jag inte är en favorit av romaner.

Elisabeth Karlberg

2010-08-20

En stunds underhållning och lite snyft men inte en bok som lämnar något direkt efter sig.

Underhållande släktkrönika.Lättläst!