Rosens namn

Eco, Umberto

| 1985

Medeltidsdeckare! Munken William besöker ett benediktinkloster i Italien när en munk hittas mördad. William och hans elev Adso får i uppdrag att lösa mordgåtan.

Anne Winterfeldt

2019-04-27

Av det bästa jag har läst, både vad gäller intrig och kunskap om medeltiden

Jens Norell

2018-05-30

Ingen ytlig deckare direkt!

Enrique Farias

2018-05-19

Väldigt intressant. Visar vilken värld fanns bakom closters dörrar

Zack Simone

2017-07-13

Trist om tomtar och troll. Milsvida bättre som film.

2016-03-17

Har försökt, men detta klarar jag inte. För svårläst med långa meningsvindlingar med filosofiska utläggningar. Kanske blir det lättare längre fram i boken men jag orkade inte.

Lotta Karlsson

2014-10-29

Väldigt många namn och kyrkohistoria. satsade på filmen istället

Maritha .

2014-02-23

Att läsa denna bok är en helt fantastisk upplevelse, men det krävs att man orkar med språket. För den är tungläst ibland. Belöningen för att man orkar ta sig igenom sådana avsnitt är minnet av en superbt upplagd historia och karaktärer man gärna skulle vilja umgås mer med.

O

Olga Lund

2013-03-31

En av mina favoriter.

Emeli Backström

2012-04-03

Så trist. Språket var ännu tristare än handlingen, förstår inte hur denna kan anses som klassiker.

Izabela Horn

2012-02-28

Rosens namn är ingen lättläst bok, jag hade först lite svårt att komma in i den men när jag väl hade gjort den så var boken svår att lägga ifrån sig.

"Medeltidsdeckade" är väl bara halva sanningen. Den är väldigt historisk och filosofisk och man får mycket information som inte rör mordgåtan, vilket gör den ganska tung att läsa.

Josefine Ejebjörk

2011-08-20

En intressant berättelse, men jag tycker att filmen är bättre för en gång skull.

Maria Månsson

2010-11-07

En klassiker. Språket är oöverträffat. Den enda bok jag läst fler gånger än LotR

Marc Moore

2010-11-03

Ser hellre filmen, de är en bra story men jag får inget flyt i läsningen, lite tung.

Maria B Hansson

2010-04-06

En klassiker.

måd frelin

2009-12-13

Spännande kriminaldeckare lagd i en underbar miljö. Älskade den då, älskar den nu.

Malin Tillmar

2009-10-20

Läste den med stor behållning på italienska. Såg därefter filmen och blev djupt besviken.

Tor von Geijer

2009-09-16

Underhållning.

Lydia Mattsson

2009-08-10

ha, ha jag har också läst den två gånger. Första gången gav jag upp andra gången tvingade jag mej igenom den. Skulle nog behövt lite idéhistoria

Anna Dybeck

2009-06-12

Den här boken har jag läst 2 ggr - första gången tyckte jag den var bra, andra gången fantastiskt intressant. Vad jag gjorde däremellan var att läsa 20 p idéhistoria...