Rosengädda, nästa!

Hamberg, Emma

| 2012

Bror är en trettonårig frankofil som har oändligt många skivor med Serge Gainsbourg men inte en endaste vän. Brors föräldrar bråkar sammanbitet om nätterna. Det viskas om skilsmässa. Familjen är det enda han har, och den måste räddas! Bror iscensätter ett seglarläger som han sedan låtsas åka på. En hel månad ger han sina föräldrar, då de kan hitta tillbaka till varandra. Men frågan är vart Bror egentligen ska ta vägen den där månaden?Tessan är en tjugonioårig kvinna som sitter fast i en dålig relation, andras skeva förväntningar av henne och sin nedlåtande mamma. Hon läser kokböcker som andra läser romaner, men ägnar sina dagar åt att servera pulvermos i en korvkiosk istället för att laga fantastiska rätter åt finsmakare. Hon vill något mer med sitt liv. Men hur ska det gå till?Jane är en unik kvinna, en sextioårig excentrisk dam som hjälper små djur i nöd, men även lämnar dörren på glänt...

Ellinor Sonesson

2023-11-02

Fantastisk, varm och härlig bok. Perfekt sommarklänning.

Anna Kreissl

2021-08-24

Härlig

Therese

2021-06-18

Helt fantastisk berättelse med härliga, annorlunda figurer, humor, lite svärta och spänning. Trots att detta var en omläsning är jag fortfarande fast. Otroligt mysig bok. Det är bara att sätta igång med nästa bok i serien.

Elisabeth Svensson

2021-02-14

Bara älskar detta.. Mer mer mer...

Maria B

2020-07-28

Feelgod i toppklass! Detaljrikt skrivet med skönt driv!

Jan Banan

2020-05-13

Lite för mycket åt barnbokshållet för min smak, men ändå en trevlig bok.

Christel Kron

2020-04-29

Charmig

2020-02-23

Ojojoj, här tycker jag tydligen helt annorlunda mot de flesta andra!
Men vilket bråte, larvigt och tramsigt!!

Frida

2019-02-21

Så bra bok, härligt att de finns fler i serien!

Sirkka Aho

2018-09-19

Rosengädda-böckerna är charmiga, lite knasiga, fyllda med drömmar, förverkliganden, misslyckanden. Annorlunda och oväntade möten. Å så kärleken till att skapa gott att äta & dricka.

Annelie Saxby

2017-09-21

Feelgood

Annelie Saxby

2017-09-21

Feelgood

Sofie Åberg

2016-12-19

slukade direkt och väntade på nästa bok

Eva Pettersson

2016-08-04

Nja, lite för tramsig för min smak...

Teresia Kjellgren

2016-04-02

Så befriande skön bok. Jag älskar mixen av härliga karaktärer. En verklig feel good bok!

Ellinor Karlberg

2015-12-19

Mysig, rolig, feelgood, härliga karaktärer

Camilla Eriksson

2015-08-10

En mycket bra feel good roman om Tessan 30 år , Bara att fortsätta med del 2 i morgon .

Martina Thorgren

2015-06-20

Underbar!!!! Fullständigt charmerande! Skrattade så jag grät ett flertal gånger! Speciellt första gången man fick träffa ekorrarna :'-D

Lisette Bergh

2015-05-03

En mycket trevlig bok som jag varmt rekommenderar.

Helena Rasmusson

2014-11-02

Härlig feelgood roman!!!

Susanna S

2014-10-28

Recension på "Rosengädda nästa" på min blogg ladypi.se. Välkommen!

Maria Jacobsson

2014-10-16

Jag hade inga förväntningar på denna bok, som jag fick av en väninna. Men den var i alla fall riktigt trevlig och lättläst. Mysig, rolig, tänkvärd, ja berättelsen har många bottnar. Ett extra plus för budskapet i boken: våga vara dig själv!

Pernilla Engström

2014-07-13

Ja helt klart en annorlunda bok om en pojke på 13år som är framkomlighet, Tessan 29 som är olycklig, Jane som är 60 och djurvän. Tre människor som är olyckliga och finner varann.

Marie Carlsson

2014-07-08

Feelgood men känns lite väl överdriven ibland.

Irene Malmeling

2014-02-13

Helt galen story, men så myspys ändå!!

Josefin Andersson

2014-01-17

Tre människoöden vävs samman. Tre personer som först inte har någonting gemensamt. Man har läst det förut men Emma Hamberg lyckas göra det intressant på nytt genom att skapa tre kristallklara karaktärer som man tycker mycket om från första stund. Språket flyter lätt.
Det här är den första boken av tre och jag ser fram emot att läsa de andra två.

Josefin Andersson

2014-01-17

Tre människoröden vävs samman. Tre personer som först inte har någonting gemensamt. Man har läst det förr men Emma Hamberg lyckas göra det intressant på nytt genom att skapa tre kristallklara karaktärer som man tycker mycket om från första stund. Språket flyter lätt.
Det här är den första boken av tre och jag ser fram emot att läsa de andra två.

Nette S

2013-10-06

En tämligen förutsägbar historia som snabbt tog slut.

Solveig Lindkvist

2013-09-17

Inger hopp!

Maria Larsson

2013-08-20

underbart fin berättelse, jag vill redan läsa fortsättningen

Katarina Nord

2013-04-20

Naiv feelgood bok. Lite fånig men med kloka undertoner.

2012-10-30

Enkel och lättläst måbrabok. Sådär lagom okomplicerad när man behöver det.

Jenny Hjärtberg

2012-10-20

Helt ok fast ingen wow-upplevelse direkt. Lätt att läsa och lagom för slappläsning.

Mycket trevlig bok! Jag längtar redan efter del två. Denna bok kommer jag läsa flera, flera gånger!

Anna Toresson

2012-09-27

En söt feel-goodhistoria som kanske behöver lite mer fart.

Caroline Karlsson

2012-09-20

Det här känns som en saga för vuxna, och det blir tyvärr lite för flummigt och "udda" för min smak. Det mest positiva är den fina framsidan och det gulliga formatet.

Jenny Eriksson

2012-08-27

2012-08-22

Jag har läst dom flesta av Emma Hambergs böcker som hon har skrivit tidigare, både vuxenböcker och ungdomsböcker, och jag har tyckt om dom alla.

Hon har ett lite speciellt sätt att skriva tycker jag. Även vuxenböckerna känns lite som ungdomsböcker ibland. Lite blandning av roman, ungdomsbok, och chick lit är känslan som jag får.

Böckerna känns lite enkla och naiva, men det menar jag absolut inte på något negativt sätt. Utan tvärtom faktiskt. Jag tycker om alla hennes böcker kanske just därför.

Och den här boken var inget undantag. Ni som till exempel gillade “Baddaren” kommer säkerligen att gilla “Rosengädda, nästa!” också.

Jag tyckte i alla fall mycket om boken. Även om den nästan var lite väl lättläst, och tog slut lite för fort.