Roseanna

Ett oidentifierat kvinnolik hittas i en sjö och Martin Beck från mordkommissionen i Stockholm bistår den lokala polisen. Utredningen blir omfattande men långsamt tar bilden av mördaren form. Eftersom bevisen är borta sedan länge måste Beck ta till ett lockbete för att få den misstänkte att avslöja sig. Maj Sjöwall och Per Wahlöös boksvit Roman om ett brott har blivit internationella klassiker och stilbildande inom sin genre. De tio böckerna utkom mellan 1965 och 1975. Roseanna är den första boken i serien.

Jag lste de hr bckerna som barn och har lst dem, men vrderar dem olika frn gng till gng.
gen massor av gngerEn mer genomtnkt komentar kommer nr jag lst boken

John C

2016-01-13

Frsta boken i "Romanen om ett brott" och hr fr Martin Beck med kollegor frska lsa ett fall dr en amerikansk kvinna vid namn Roseanna McGraw hittas dd i Gta Kanal. Jag frstr att Sjwall och Wahl har haft stort inflytande p deckargenren, men detta kan knappast vara en av deras starkaste stunder. Historien r ganska ospnnande och med tanke p nr boken gavs ut (1967) ger frfattarna uttryck fr en tmligen moralistisk hllning vad gller kvinnors sexualitet. Lite frvnande faktiskt.

Jan Svensson

2015-10-19

Det hr r riktigt bra. Lste den p 70-talet och efter omlsning s den hller nnu. Riktigt spnnade slut.

PL *

2015-03-10

ver frvntan. Brjar bra, men tappar bde tempo och trovrdighet p slutet.

2013-12-30

Boken brjar bra och spnnande, men mot slutet tappar den fart och bde upplsningen och mrdarens motiv knns otroligt krystade och osannolika. Hoppas p bttring p den fronten med nsta bok i serien.

Leif Bjrling

2012-07-15

Tmligen grtt, trist, lngsamt och tradigt. Sporadiska stycken dr boken fr lite liv, men usch vad segt. Sjlva upplsningen knns rent ut sagt ljevckande.

Peter F

2011-08-03

Roseanne r den frsta romanen i en serie p tio (Bckerna skrevs av frfattarparet Maj Sjwall och Per Wahl). Handlingen brjar den ttonde juli 1964 och strcker sig in i januari eller februari 1965. Det r rtt lnge sen och det mrks p sprket och hur samhllet beskrivs.
Flera av bckerna i serien har jag lst ett par, tre gnger. Till att brja med sg jag nog Martin Beck som en hjlte. Idag reagerar jag lite annorlunda; jag ser en man som prioriterar fel: verger sin fru och sina barn, struntar i vad han ter, fastnar i arbetet.

Lennart Egerfjord

2009-09-09

Som Stockholmare och uppvuxen p 60-talet r dessa ttio bcker om stockholm och kritiken mot polisen n aktuella idag. Dessa tio bcker i serien om Martin Beck tillhr mina mste-lsa-bcker. Det finns episoder s finns i mitt minne fr alltid. Sprket r ltt och flytande.