Roseanna

The naked body of a young woman is dredged up from a Swedish canal. She has been sexually assaulted and strangled. But no one has reported her missing and Martin Beck of the Stockholm homicide squad can find no clue to her identity. The investigation, however, soon comes to a troubling conclusion.

Lars B.

2023-06-27

Stark öppning av Beck-dekalogen.

Magnus Johansson

2018-10-25

Som vanligt (när det gäller Beck) genomgående tät och underhållande, även om gåtans lösning är lite halvdan. Fina miljöer.

Anders Nilsson

2018-06-12

Riktigt tät, känns som de amerikanska hårdkokta klassikerna

Inger Johansson

2018-05-17

En av de bättre i genren

Marcus Davidsson

2018-01-03

Klassiker. Värt att läsa igen.

Jag läste de här böckerna som barn och har läst dem, men värderar dem olika från gång till gång.
gen massor av gångerEn mer genomtänkt komentar kommer när jag läst boken

John C

2016-01-13

Första boken i "Romanen om ett brott" och här får Martin Beck med kollegor försöka lösa ett fall där en amerikansk kvinna vid namn Roseanna McGraw hittas död i Göta Kanal. Jag förstår att Sjöwall och Wahlöö har haft stort inflytande på deckargenren, men detta kan knappast vara en av deras starkaste stunder. Historien är ganska ospännande och med tanke på när boken gavs ut (1967) ger författarna uttryck för en tämligen moralistisk hållning vad gäller kvinnors sexualitet. Lite förvånande faktiskt.

Jan Svensson

2015-10-19

Det här är riktigt bra. Läste den på 70-talet och efter omläsning så den håller ännu. Riktigt spännade slut.

PL *

2015-03-10

Över förväntan. Börjar bra, men tappar både tempo och trovärdighet på slutet.

2013-12-30

Boken börjar bra och spännande, men mot slutet tappar den fart och både upplösningen och mördarens motiv känns otroligt krystade och osannolika. Hoppas på bättring på den fronten med nästa bok i serien.

Leif Björling

2012-07-15

Tämligen grått, trist, långsamt och tradigt. Sporadiska stycken där boken får lite liv, men usch vad segt. Själva upplösningen känns rent ut sagt löjeväckande.

Peter F

2011-08-03

Roseanne är den första romanen i en serie på tio (Böckerna skrevs av författarparet Maj Sjöwall och Per Wahlöö). Handlingen börjar den åttonde juli 1964 och sträcker sig in i januari eller februari 1965. Det är rätt länge sen och det märks på språket och hur samhället beskrivs.
Flera av böckerna i serien har jag läst ett par, tre gånger. Till att börja med såg jag nog Martin Beck som en hjälte. Idag reagerar jag lite annorlunda; jag ser en man som prioriterar fel: överger sin fru och sina barn, struntar i vad han äter, fastnar i arbetet.

Lennart Egerfjord

2009-09-09

Som Stockholmare och uppvuxen på 60-talet är dessa ttio böcker om stockholm och kritiken mot polisen än aktuella idag. Dessa tio böcker i serien om Martin Beck tillhör mina måste-läsa-böcker. Det finns episoder så finns i mitt minne för alltid. Språket är lätt och flytande.