Rosa elefanter

Magnetarmband och drömfångare kryddar den skånska myllan i Karin Brunk Holmqvists nya roman. Selma och Artur Jacobsson bor på en liten gård i Tommarp. De har några år kvar till sjuttio, och lever stillsamt med smågnabb som enda spänning i vardagen.En dag börjar det lysa i Nils Bloms fönster, eller rättare sagt Nils Bloms dotter Disas fönster. Rökelse och drömfångare fyller det lilla huset, Disa har bestämt sig för att bosätta sig där permanent, eftersom hon fått elallergi. Selma och Artur har fått nya grannar längre upp på vägen också, Hernemos, som spelar hög religiös musik och har rest ett stort tält i sin trädgård.Det blir en tid av oro för Selma och Artur, på ena sidan vägen frireligiösa tältmöten, och på den andra Disas trevliga men mycket new age-inspirerade sällskap. Efter diverse turer, komiska missförstånd och dramatiska spaningsuppdrag lägger sig lugnet över den skånska myllan....

villa-freja.se

2020-03-22

Som vanligt skriver Brunk Holmqvist med både humor och värme, en vardagsrealism.

2018-04-05

Lättlyssnad, småmysig och charmig på sina ställen. Jag tycker dock att den på många ställen är omodern och lite fördomsfull när det gäller de "äldre" individerna i samhället. Hade den utspelat sig på 50-talet, eller ifall karaktärerna varit födda tidigt 20-tal kanske, men vilken man född tidigt 1940-tal har aldrig handlat inne i en mataffär, som inte har en aning om vad ett ICA-kort är eller hur det används och som knappt klarar av att koka sig en kopp kaffe själv. Kanske finns det några fåtal, men det kan verkligen inte vara många.

Smaken är ju som baken, och för min del fann jag vid sida 92 att jag fortfarande hoppades på att berättelsen skulle ta fart eller åtminstone ge mig någon annan känsla än avsmak. Jag läste den dock till slutet utan att någon förändring infann sig.
Berättarstilen är här svamlig utan att vara charmig och sprängd av försök till normalisering av el-"allergi", vurm för drömfångare och att feng shui ska vara klokare än nordiskt bondförnuft. Beskt, och förvånande, då genren i övrigt brukar innehålla berättelser som både rör mig till tårar och skratt. (Författarens bok "potensgivarna" var t ex en riktig höjdare!)

Maria Olofsson

2014-08-06

Härlig må-bra-bok!

Inger Jonsson

2014-03-15

Smårolig.

Kim M. Kimselius

2014-01-17

Rosa elefanter av Karin Brunk Holmqvist är en härlig bok som ger många goa skratt. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/01/17/rosa-elefanter-av-karin-brunk-holmqvist/

Kim M. Kimselius

2014-01-17

Jenny Eriksson

2013-06-28

Här kan ni läsa min recension: http://jenny.jennytranslation.com/2013/06/28/rosa-elefanter/

Kickie Boman

2013-03-31

Rätt kul att lyssna på. Men inte nåt som lämnar så mycket intryck efter sig direkt.

Caroline Karlsson

2012-10-24

Den så kallade intrigen var så futtig och banal och karaktärerna så inskränkta och stereotypa att det bara var pinsamt och skrattretande!

Linn L

2012-07-10

Jag hade väldigt höga förväntningar om denna bok efter att tidigare ha läst böckerna ?Potensgivarna? och ?Rapsbaggarna? av  samma författare. Tyvärr når den här inte alls lika högt som de två. Jag kan inte riktigt säga vad det är jag inte gillar, men den fångade mig inte alls lika mycket som de tidigare två. Karin har i de böckerna ett så humoristiskt sätt att berätta om äldre människor som lever ganska annorlunda liv och kanske är det just det, att hon redan gjort det två gånger förr så det blir svårt att få till en tredje gång utan att det blir en upprepning. Nä, ska ni läsa böcker av henne, välj Potensgivarna! (Hade jag inte läst de två tidigare hade den fått en trea men när jag nu vet vad hon faktiskt kan åstadkomma blir betyget sämre i jämförelse).

Johanna Wemminger

2012-03-09

Riktigt charmig! En gammal gubbe inbillar sig att det sker ett mord vid grannhuset och leker privatdetektiv. Mysig.

cecilia westman

2012-02-02

Man blir glaaaad!! Och fnissig!!

Karin Norlander

2011-07-03

Söt, smårolig men inget som ruskar om. En väldigt lagom bok så ett lagom betyg får det bli.

Lotta Norén

2011-05-31

Det här blev bara för mycket. Av allt!

Annione H

2011-05-21

Läses ut snabbt som alla hennes böcker. Men lämnar en söt eftersmak och ett varmt hjärta.

Pia Stendahl

2011-03-22

Rosa elefanter är en underhållande bok med mycket värme och humor. Det är definitivt en trivsam och behaglig läsning. En pick-me-up kan man nog säga.

Boken beskriver på ett härligt sätt kärleken mellan Arthur och Selma. Hur de finner glädje och trygghet i det invanda men också deras behov av lite förändring. Vilket de också får med den nya grannen Disa.

Värmen och glädjen Selma och Artur finner i den nyvunne vänskapen är smittande och den gör mig verkligen glad. Det är aldrig för sent att hitta nya vänner. En vänskap som dessutom gör att man utvecklas positivt.

Det är en härlig kombination av karaktärer. Den karaktär jag gillar mest är nog Arthur. Han är den lite tokige och implusive trots sin vardaglighet.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Desirée Fredlund

2011-01-17

Gillar böcker som får mig att skratta högt!

Anna-Karin L

2011-01-14

Ännu en söt bok av Karin Brunk Holmqvist om äldre människor på Österlen. Jag gillar dem och skrattar åt deras vanor och uttryck, men tyckte nog inte att denna var den bästa jag läst, men klart godkänd.

Mia Svensson

2011-01-10

En riktigt dålig bok, faktiskt.

Superduberbra

Louise A

2010-11-08

Myspys och ett och annat skratt. Lika härlig som hennes övriga böcker.

Christin Carlsson

2010-01-16

En bok med god hummer, lättläst och trevlig, riktigt intressant om man dessutom känner till de små byar och orter hon skriver om.