Rosa. Den farliga färgen

Det är en folkbildningsgärning att lyckas få snåriga teser från poststrukturalister och sociologer att bli lättillängliga. Rosa ? den farliga färgen blir på så vis inte bara en socialantropologisk studie kring vårt förhållningssätt till en laddad färg, utan lika mycket en god introduktion till tankar kring hur normer samverkar och formar oss. Elin Grelsson, GP »Jag blir gladare när jag tar på mig nåt starkt. Och rosa är väldigt starkt och glatt för mig. Jag tänker att även andra blir glada när man syns eller när man har nåt fint på sig.« Rosa är en färg som väcker känslor, alltifrån vällust och begär till avsky och hat. Men vad är det som gör färgen så laddad? Varför kan en man bära rosa skjorta utan att väcka uppmärksamhet i vissa sammanhang, men anses provocerande om han gör det i andra? Vad betyder rosa för unga feminister? Och varför är en del föräldrar tveksamma till att klä sina...

Josefine Lind

2015-10-31

Fortfarande tragiskt att såna här böcker måste skrivas. För det måste dem.

Josefine Lind

2015-10-31

Fortfarande tragiskt att såna här böcker måste skrivas. För det måste dem.

Klara Ahlersten

2015-02-08

Rolig och bra klassperspektiv

Malin H

2012-04-29

för en förälder till en flicka gör ambjörnsson det komplicerat - det är så präglat i ryggmärgen att "man" ska se på rosa med avsmak och sky det som pesten. ambjörnsson visar att "man" betyder vit, medelklassförälder och då skäms man lite. men så vrider och vänder hon på det lite mer och rosa visar sig vara så mycket. det är snyggt hur hon visar på rosas mångtydighet och vilka bra filter (både teoretiskt och empiriskt) hon har valt att tolka rosa med! de heterosexuella männens berättelse var intressant, queerfeministernas styrkande. bästa analytiska skärpan, jag vill skriva/forska som du fanny!

Maria Eriksson

2011-11-27

Rosa är inte vilken färg som helst. Om du vill uppfattas som seriös klär du dig kanske inte i rosa. En feministaktivist i boken "Rosa. Den farliga färgen" gör tvärtom:”Jag reclimar rosa och gör den till något hårt och coolt, som en motståndsstrategi.” Boken är skriven av Fanny Ambjörnsson, socialantropolog och genusforskare vid Stockholms Universitet och är en undersökning om hur rosa upplevs och används i det samtida Sverige. Rosa associeras ofta med kvinnlighet, fjollighet, barndom och låg status, eller annorlunda uttryckt, det rör genus, sexualitet och klass, men även nation. Hon har intervjuat småbarnsföräldrar, barn, samtalat med män som klär sig i rosa och slutligen undersökt rosa som motstånd och symbol i feministisk- och queerfeministisk kamp.

En färgs betydelse inte är naturgiven, skriver Ambjörnsson, rosa har tidigare hört till den manliga sfären, men från 1950-talet och framåt har detta gradvis ändrats. På 1990-talet fick vi den starka uppdelningen i tjej- och killfärger som vi har idag. Boken ger bra exempel på hur färg laddas med symbolik. Småbarnsföräldrar upplevde den som problematisk för flickor och som närmast tabu för pojkar. Jag slås framförallt över hur tydligt det blir att kvinnliga egenskaper är underordnade och nedvärderas. Vi undviker att klä flickor i rosa för att vi vill att de ska bli vuxna som tar för sig och inte är fixerade vid yta. En pojke som vill ha rosa kläder gör omgivningen osäker, kan han vara eller riskera att bli bög? Men studien är inte entydig, män kan som vuxna använda rosa kläder i vissa situationer och då kan det stå för ekonomisk framgång och självsäkerhet.

Ambjörnsson är tidigare känd för sin doktorsavhandling I en klass för sig (2004) och boken Vad är queer (2006). Det här en bra och lättläst studie, som ställer frågor utan att ge tvärsäkra svar. Läs den och diskutera!

(Publicerad i Norran 2011-11-26)

Maria Eriksson

2011-11-20

Läsvärd studie som bjuder upp till debatt om genus, sexualitet, klass och nation. Hur kan en färg laddas så med betydelser och symbolik?