Rörgast

Theorin, Johan

| 2013

Efterlängtad fjärde del i Johan Theorins succéböcker om Öland - sommarparadiset där mörka hemligheter ruvar. Rörgast är kuslig spänning när den är som bäst. Mitt i natten bultar en pojke på den gamle skepparen Gerlof Davidssons dörr. Pojken, som kommit staplande över stranden, beskriver ett skepp fyllt av döda eller döende sjömän, och en galen man med yxa. Så inleds högsäsongen på norra Öland, en het, tryckande period då tusentals turister kommer för att fira midsommar på ön. Men bland besökarna finns en hemvändare som kommit för att utkräva betalning för en mycket gammal skuld. Efter sig i sommarnatten lämnar han död och skräck. Det är bara Gerlof som börjar misstänka vem hemvändaren är, och varför han vill hämnas på en hel släkt. Och det är bara Gerlof som mött personen förut - i ungdomen. De båda stod vid en nygrävd grav på kyrkogården och hörde plötsligt ett knackande...

2022-10-31

Det var längesen jag läste föregångarna och jag vill minnas att den tredje boken gjorde mig lite besviken och gav inte mersmak att fortsätta. Men här tycker jag att de blev bättre igen även om det kanske inte utvecklades till en fullpoängare. Gillar i alla fall bladvändare med korta kapitel där man tänker "bara ett kapitel till".

2019-11-23

Helt ok deckare. Det är ett långsamt och avkopplande tempo genom hela boken och det är hyfsat spännande.

eva pettersson

2018-09-04

Lika bra som övriga

Helena R

2018-01-18

Redan från inledningen fångade Rörgast mig, den var riktigt bra och sedan när händelsen i inledningen skedde ”på riktigt” gick jag tillbaks och läste den igen och slogs av vilken bra beskrivning det var. Efter den starka starten på boken lär vi direkt känna de personer som kommer att spela roll för handlingen.

I boken följer vi fyra personer och deras vägar vävs ihop när tiden går. Jag gillade detta grepp och också att boken trots att den följer personerna nära ändå är skriven i tredje person. En av de fyra huvudkaraktärerna har dessutom ett förflutet som fint vävs in historier med resor till fårgången tid emellanåt.

Det är just resorna till förgången tid som är det mest intressanta med boken. En väldigt bra och fin skildring av livet i ”Det nya landet” där lojaliteter sätts på prov och principer överges för att klara livhanken. När blir ens eget liv viktigare än ens moral och etik? Förutom en bra inblick i karaktärens motiv var det också en bra historisk redogörelse för en tid som inte har fått så mycket utrymme i annan litteratur – välresearchat och viktigt.

Gerlof är en underbar karaktär, han passar bra in i stämningen på norra Öland och bidrar med ett lugn över händelserna som sker. Fast förankrad i verkligheten lyckas han reda ut de mest oförklarliga ting och koppla det till andra händelser han har noterat. Jonas, en fin person i det där gränslandet mellan barn och vuxen, hemvändaren med ett mörkt förflutet som ingen känner till och Lisa, en sommararbetare med egna hemligheter. Alla karaktärer tillförde något, men Lisas roll kände lite mal Place. Jag hade gärna sett en utveckling av hennes roll och framför allt vetat hur det gick för henne efter allt hade lugnat sig, samma med Paulina. Dessutom ogillade jag namnet Lady Summertime, men det är en parentes i sammanhanget.

Denna bok fångade mig med en spännande handling och ett bra sätt att komma vidare i historien utan att gå händelserna i förväg. En del överraskningar bjöd den mig också, vilket alltid är kul.

Katarina Strid

2016-05-28

Det här får bli årets första femma! Lyssnade som ljudbok - Magnus Roosman en underbar uppläsare! Kom på mig själv att sitta och njuta av berättelsens många bottnar och överraskningar! Gillar den gamle skepparen Gerlof, som vi möter även i Theorins andra Ölandsböcker.

John C

2016-03-28

Det händer saker på Öland och igen hamnar Gerlof Davidson i händelsernas centrum. Den här återvänder en gammal Ölandsbo för att utkräva hämnd på en familj som till viss del gjort hans liv till ett helvete. Gärningsmannen har dock en hel del blod på händerna sen tidigare... Johan Theorin är alltid intressant att läsa och detta är definitivt en av de bättre böckerna i Ölandsserien!

Helena Wennergren

2015-08-05

En av Theorins bättre böcker.

2015-07-11

Jag kanske har fattat fel, men jag har fått för mig att Ölandskvartetten marknadsförts som mystisk med en dragning åt spökhållet. Nattfåk är hittills den enda som det har stämt på och det kan ha påverkat min bedömning av de andra tre. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/07/rorgast-av-johan-theorin.html

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Boken är en bra avslutning i serien om Öland. Något seg i början men sen blir det bättre. Spännande och bra skriven.

Anna Lena Piazzolla

2015-03-27

Bästa boken kvartetten. Vill läsa mer om Gerlof!

Sussie S

2015-03-12

Väl sammanvävd mellan nutid o dåtid. Hoppas på fler i serien.

Nettan Holmér

2014-10-19

Tvekar mellan en stark trea eller en svag fyra. Jag tycker att Theorin har hittat tillbaka till flytet han hade i de två första böckerna. Gillar naturen, tempot och Gerloff!! Kunde dock varit lite mer drag av det övernaturliga som en extra ingrediens!

Maria Jacobsson

2014-10-10

Sista boken i serien, men den första jag läser av Theorin. Den var spännande och välskriven. Gerlof var en ovanlig huvudperson i den här typen av böcker, vilket gjorde det hela intressant. Jag kan tänka mig att läsa även de andra tre, men det är inte så att jag kastar mig över dem.

Katarina Nord

2014-07-06

Stark fyra. Detta är den bästa av Theorins böcker om Gerloff Davidsson upplever jag. Historien varvar på ett smidigt sätt dåtid med nutid! Och jag fick mycket till mig ang Ryssland som jag inte visste förut. Undrar dock hur det gick Arons dotter och Lisa. Att lyssna till Magnus Roosmanns uppläsning var en njutning!

Ingrid Bergenudd

2014-06-24

Spännande, men lite väl överdriven historia på Öland. Bäst är skildringen från lägren i Sovjet.

Katarina Danielson

2014-05-28

Gerlof Davidsson är en härlig huvudperson och han beskrivs med varsam hand av Theorin.
Hela Gulag-historien är lika viktig att beskriva som nazisternas terror, Kommunisternas brott mot allt och alla negligeras tyvärr alltför ofta.

Karin Löfstrand

2014-04-22

140422: Jag gillar verkligen Gerlof och detta var nog en av de bättre i Ölandserien. Bra ihopknutet med 1900-talshistoria.

Y

Yngve Carlsson

2014-03-14

Gillade Johans två första böcker en frisk fläkt som skriver på ett annorlunda vis, denna var också bra.

E H

2014-03-05

Tyvärr blev jag inte gripen av boken. Den rörde mig inte alls. Läste ut den men hade aldrig längtan att vända blad.

Evelina Lindberg

2014-02-28

Riktigt spännande bok, rekommenderar att läsa den och ett måste för de som har läst tidigare böckerna om Gerlof Davidsson :)

Maria Olofsson

2014-02-01

Riktigt spännande och bra sträck-läsare!

Erica B

2014-01-07

Alla serier tenderar att bli sämre ju fler böcker som kommer. Så tyckte jag även om denna bok. Ok, men inte mer än så. Theorin kan bättre.

Helena Rasmusson

2014-01-04

Bra och spännande historia! Lite förutsägbar. En svag 4:a!

Jan Svensson

2013-12-23

Helt ok, bra historia, lite lång kanske men blir aldrig riktigt spännande.

Josefin Berggren

2013-12-20

Bästa Theorin hittills. Tycker mest om tillbakablickarna eftersom det finns en historisk substans i handlingen, och det är läskigt på riktigt,

Kristina Wiklundh

2013-12-06

Helt OK men inte mer.

Jan Banan

2013-11-29

Orkar inte med Theorin längre! Alla fem böckerna han skrivit hittills följer exakt samma berättarupplägg, där minst en av huvudpersonerna följs historiskt genom hela boken. Denna historiska återblick är nästan 50 procent och jag tråkas ut och ruttnar allt mer. Nutidshistorien är ok, men den historiska återblicken är bedrövligt långtråkig. Kan vara sista gången jag läser denna författare. 2:an är svag!

Marita Ryen

2013-11-22

Betyg 4 -. Bra, spännande och lättläst. Händer lite väl mycket ibland bara.

Längtat å väntat på den här boken hur länge som helst och äntligen är den här! Precis vad jag förväntade mig och galet mycket bättre än Theorins senaste Santa Psyko. Kvartetten är fullbordad!

Conny J

2013-10-14

Inte hans bästa bok, tyvärr... :-(

2013-10-10

Betyg: 4,5 av 5.

Den här boken, ?Rörgast?, är den fjärde och avslutande boken om den gamle skepparen Gerlof Davidsson på Öland. Känns jättetråkigt att inte få läsa fler böcker i serien, för jag har tyckt så mycket om dom allihopa.

Gillar verkligen Johan Theorins sätt att skriva. Böckerna är både spännande och gripande. Och man ser verkligen Öland framför sig genom alla fina beskrivningar. Och Gerlof Davidsson är en härlig karaktär att ha som huvudperson i böckerna.

Rekommenderar verkligen alla dom fyra böckerna i serien. Dom är någonting utöver det vanliga.

Ola Janåker

2013-10-10

Fint avslut på Öland-sviten och helt klart den bästa jämte Skumtimmen. Gerlof är ju också trots allt knarrig och kung! :-)

My.loved.books

2013-10-04

Spännande avslutande del i Theorins Ölands serie!