Donoghue, Emma

| 2010

Therese

2w

Spännande och intressant, även om barnet ibland känns lite väl vuxen i sin tankegång.

Mikaela86

2021-08-20

Välskriven ur en femårings perspektiv. Jag tyckte mer om den än vad jag förväntade mig. Boken är bättre än filmen och känns sóm författaren kan sätta sig in i barnets tankar och känslor på ett trovärdigt sätt. Fint slut.

2020-10-16

En gripande bok berättad utifrån en 5 årings perspektiv som är född i fångenskap. Tyvärr så läser man ju om det lite då och då i nyhetsmedia. Det är skickligt gjort, välskrivet och gripande.

villa-freja.se

2019-06-28

Vilken ruggigt bra bok. Spännande, gripande och rörande. Och riktigt välskriven ur en femårings perspektiv. Det blir så levande med all inkorrekt grammatik som ibland får mig att fnissa till. Det är så briljant.

Hanna Melin

2019-01-01

Hemsk. Grät två gånger så jag var tvungen att stänga av ljudboken. Första gången när mamma smetar kräks i Jacks hår och andra gången när han hittar hennes tand i fickan i polisbilen. Gillar skarpt att boken är ur Jacks synvinkel. Och den ofullständiga grammatiken gör sitt till.

Sirkka Aho

2018-09-19

Spännande. Gripande.

Anna Hedenstedt

2017-10-17

Wow! Först var jag orolig över berättarperspektivet och tänkte att det skulle bli tjatigt, men kom in i det snabbt. Det gav ju en extra hjärtknipande känsla i spännande och känslomässiga scener. En del tårar blev det i sista tredjedelen. Vilken historia!

Den här har stått i min bokhylla sedan 2012, köpte den billigt på Bokrea och läste väl inte så noga på baksidan. Med facit i hand ångrar jag att jag inte läst den tidigare, vilken bok. Den börjar lite försiktigt och man förstår inte riktigt hur illa det är först, men ganska snart inser man hur det hela ligger till och man blir förskräckt och lite arg på svarte mannen som pojken kallar mannen. Boken är skriven ur pojkens perspektiv och det gör att den blir riktigt gripande. Jo, jag grät lite det erkänner jag. Bra skriven bok som berör och stannar kvar.

Erica S

2016-04-23

En mycket bra bok.

Louise Olsson

2013-12-06

En otroligt bra bok!

Josefine Ejebjörk

2013-07-17

Vilken bra historia och underbart berättat från Jacks perspektiv, först trodde jag att det skulle vara jobbigt att läsa hans enkla språk, men det flyter på genom hela boken.

Charlotte B

2013-01-24

Någonting med denna bok gjorde att jag inte riktigt fastnade för den så jag gav upp.

Emma Hortlund

2012-09-08

En gripande historia som berättas ur 5-åriga Jacks perspektiv. Redan tidigt i boken märker man att allt inte verkar stå rätt till med Jacks boendesituation. Ju mer man läser desto konstigare blir det, men man får också en allt tydligare bild av situationen. Jack syn på världen är både rolig och tänkvärd.

Även om den första halvan av boken är den bästa så gillar jag verkligen att boken inte slutar där, utan fortsätter med "Efteråt".

Ida

2012-07-08

Jag vill knappt fortsätta läsa när försök görs till frihet, vågar inte. :) boken är väldigt bra och läsvärd. hon förmedlar jacks förståelse och även oförståelse inför saker väldigt bra.

2012-06-05

Bra, men inte så bra som jag trodde innan.

Elisabeth E

2012-03-20

Mycket spännande och bra. Sträckläsningsvarning.

Ulrika Aldefelt

2012-02-17

Bara läst börja än, men den lovar gott

Erika Hedéen

2011-10-17

Otroligt bra och välskriven bok. Fastnade ofta i denna och hade svårt att lägga den ifrån mig. Höll mig vaken många nätter då det är en riktig sidvändare ;D

Kristina Simar

2011-07-15

En mycket välskriven roman, som har en femåring som berättarröst. Jacks ord och tankar är mycket verklighetstrogna för en femåring. Hans oro och funderingar på allt ha får uppleva, först i det lilla rummet och sedan ute i verkligheten är mycket fint beskrivet. Tyvärr lyckades inte författaren att gestalta Jack, hans mamma, ?Svarte Man? och de andra karaktärerna som förekommer i boken på ett tillfredställande sätt för mig. Jag lyckades aldrig se dem framför mig som jag alltid vill. Jag hoppas ändå att författaren skriver en del till, för jag vill gärna veta hur det går för Jack i framtiden.

2011-03-12

Det är rörande att följa Jacks berättelse. Fram träder en bild av en förunderlig värld och en heroisk mor.

Bästa boken jag har läst på länge. Jag älskade den från början till slut.

Intressant, gripande och insiktsfullt. Berättarrösten påminner om 'The Curious Incident of the Dog in the Night-Time', men detta var naturligtvis mycket mer traumatiskt. Jack, 5 år, är härligt vis!

2010-12-18

En mycket bra, gripande, spännande och rörande bok om en pojke som levt inlåst i ett rum från födelsen fram till femårsåldern. Boken är skriven ur pojkens perspektiv, och känns mycket trovärdig.

Boken är lättläst och fängslande, och jag kan verkligen rekommendera den.

Bells .

2010-11-05

En mycket hjärtskärande roman om Jack och hans mamma och ett rum som berättas från femårige Jacks perspektiv. Kraftfull och Gripande!