Ronja rvardotter

Lindgren, Astrid

| 1985

"Den natten d Ronja fddes gick skan ver bergen, ja det var en sknatt s att allt oknytt som hll till i Mattisskogen frskrmt krp undan i sina hlor och gmslen, nra de grymma vildvittrorna som gillade skvder mer n alla andra vder och flg med tjut och skrik runt rvarborgen p Mattisberget." Ronjas barnaliv brjade storslaget. S blir det ocks en kamp fr fred och rttvisa, en kamp som hon utkmpar tillsammans med rvarsonen Birk.

amanda hildur

2016-12-11

Jag lyssnade p Ronja Rvardotter p tget hem frn Borlnge (finns p Spotify, tips!) och bde snrvlade, skrattade och fick gshud under berttelsens gng. Det r Astrid Lindgren sjlv som lser in den (med lite dialoghjlp frn filmen) och ven om den kndes nedkortad (eller r den s kort?) s var den helt fantastisk. Det r s mycket som ryms i den hr berttelsen. En ung flickas frigrelse frn sitt hem och hemmets ramar. Hur hon bryter sig fri frn sin pappas starka sikter och vgar forma sina egna. Den handlar om att sga upp krleken med ngon man lskar, och att s smningom vga finna den igen, trots de sr som uppbrottet lmnat. Den handlar om att vuxna mnniskor ocks kan vara barn i vissa avseenden, och att de inte alltid vet bst. Boken innehller starka kvinnor och mjuka pojkar, sorg ver dden och krleken till de som str en nra. En mycket fin berttelse. Jag frstr inte hur man kan beskriva s svra och tunga saker, s vackert och ltt. S okomplicerat. Astrid var otrolig.

Noella Bergsman

2015-09-28

Vldigt rrande.

Books I love

2015-02-01

En Mycket Tnkvrd bok av Allas vr Astrid Lindgren! :)

2014-10-06

'Han fattas mig s det skr i brstet."

Anna Hedenstedt

2014-07-26

D har man ntligen lst den! Sorglig som fan. Men fin! Och jag lngtar till Tomas Alfredssons filmatisering!

2014-06-03

'Vgar du verkligen det?
Nej, men jag vill det nd....'

2014-04-16

"Det spelar ingen roll vilken vg vi gr, bara vi gr den tillsammans..."

Linda Berntsson

2014-02-23

Vem har sjlv inte velat bo i Mattisborgen o haft Skalle-Per som lekkamrat. Ronja r en idol.

Min favorit nr jag var liten!

Lars Martinsson

2013-07-31

Lindgrens bsta! Grtvarning utfrdas redan i bokens brjan!

Trevligt litet ventyr. Lste den som 21ring utav att ens ha sett klart filmen (!) tidigare.

Nicklas Bjrk

2013-07-03

Lindgrens bästa bok och även den mörkaste. Läsning som tar dig bortom tid och rum samt tilltalar både små och vuxna. Mycket bra!

Fantastiskt bra skriven med spnnande story! Astrid som bst. Hade dock satt en femma istllet fr en fyra om jag kommit underfund med om mio bara dagdrmmer eller dtt eller vad som hnde i verkligheten med pojken som frsvann.

david Lindberg

2013-05-26

En av de bsta

Josefine Sederholm

2013-04-02

Jag lskade denna bok nr jag va barn

Anders Hildingsson

2013-02-13

Fantastiskt bra bok. Lste den hgt fr min 6riga dotter. Hon gillade den jttemycket ven om sprket r lite gammaldags och ganska hgtravande. -men vldigt fint. Hon tyckte den var vldigt spnnande och lite lskig. Fr mig var det en bok som berrde. Vilken skillnad mot de kapitelbcker vi normalt lser fr barnen. Typ lasse-maja.

2012-12-12

Bra

Filippa Liliemark

2012-12-10

Den r s hrlig och har s fin fantasi!!

Alma :P

2012-11-17

Jag r inte sker p att den hr boken har det lilla extra s drfr fr den en 4.

Alva Jnsson

2012-11-16

Det hr r en bok som man lever sig in i. Om Mio och Jumjum och den under riddaren Katto. En helt fantastisk bok.

Melissa Eriksson

2012-09-05

(': Har frmodligen lst den ett par tusen gnger, trttnar aldrig! h, Astrid Lindgren, en s stor del av barndomen! ? Speciellt den hr boken r s fin, skapar frgor som ett barn frmodligen aldrig tidigare funderat ver.

jessica hardiman

2012-09-04

tyckte den var lite lskig som barn men nd magisk

Viktoria Lyne

2012-08-30

Lste boken p engelska fr min son. Fortfarade lika bra

Raul Carlson

2012-08-21

En spnnande saga med svart djup.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Underbar

Malin Bredenberg

2012-08-04

Underbar

2012-07-22

Min favorit som barn, lste den om och om igen, grt och grt. En bok om krlek, om mod om sorg och om hur vrdefullt livet r!

Katarina Strid

2012-06-02

Kan det bli ngot annat n en femma till denna underbara bok?

Aina Boris

2012-05-24

Fantastisk barn och ungdomsroman av en av vra mest lskade barnboksfrfattare.

Marlene Olsson

2012-03-25

Den bsta boken

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Astrid Lindgren- ordkonstnren! Mste man sga mer! I denna bok tar hon barnets frgor om LIV och DD p allvar! En klassiker- ls fr ditt lite ldre barn! Filmatiseringen r ocks bra!

Eva Sonesson

2012-03-12

En riktig saga! Underbar!

Eva Sonesson

2012-03-12

Lste den nyligen som vuxen- sjlv inte hglsning. Den r otroligt vlskriven. Tyvrr r boken s mycket bttre n filmen.

sa Hrnstrm

2012-01-10

En av de vackraste sagor jag lst, funkar genom alla ldrar

Helena Karlsson

2011-11-20

En av de bsta barn- och ungdomsbckerna. Spnnande och vacker. I kampen mellan det onda och det goda vinner alltid det goda, s klart.

Henrik Fogelberg

2011-11-20

Min barndoms strsta lsupplevelse. Nu vntar jag bara p att min dotter r stor nog s jag kan lsa den fr henne.

Nicholas Jacobsen

2011-11-19

Jag brukar hglsa denna bok fr mina mellanstadieelever (p deras begran) och nr jag lser det inledande kapitlet fr kmpa mot trarna... Minns nnu tydligt nr min mor lste den fr mig och mina brder.

Mattias Lnnebo

2011-11-18

En av Astrids bsta bcker dr hon verkligen berr existentiella frgor. Slutet blev kontroversiellt nr boken kom eftersom brderna skulle kunna sgas beg sjlvmord. Men den som lser denna underbara och poetiska saga i sin helhet frstr att boken r en hoppfull hyllning till livet.

Lena A

2011-11-15

En av de bsta

Annaclara Johansson

2011-11-10

Lite roligt at lsa p engelska

Miriam T

2011-11-03

Mysigt och spnnande ungdomsventyr =)

Ls min recension p min blogg:

Miriam T

2011-11-03

Tyvrr fr barnslig fr min smak, tyckte att Brderna lejonhjrta var mycket bttre.

Ls min recension p min blogg:

Filmen r bttre ;)

Kamali 

2011-10-12

Jag lskar Mio min Min, en klassisk hjltesaga med Lindgrens underbara berttarrst. Nostalgi!

2011-10-10

Hrlig berttelse! Min barndom blev definitivt frgylld av den.

Maria Palm

2011-09-27

Underbart avskalat sprk. Livsvisdom. Jag lskar den.
Citat frn Mios strid med riddar Kato: "Jag sg in i hans gon. Och i hans gon sg jag ngot underligt. Jag sg att riddar Kato lngtade att bli av med sitt hjrta av sten. Kanske var det s att ingen hatade riddar Kato s mycket som riddar Kato sjlv"

Evelina Persson

2011-09-11

Den boken tr bra :)

Hilda Hagiwara

2011-09-07

Bra skrivet av Astrid. men ngra gamla svra ord:)

Karin D

2011-07-28

Jag tvekade om jag skulle lsa fr dottern, nyss fyllda 7, eller vnta... men den passade jttebra och vi hade fina lsstunder tillsammans!

Anna Nyman

2011-07-09

Lindgrens sprk och berttarstil r underbar. Den funkar bra som saga, men det gr ju ocks att fundera lite kring vilka betydelser som kan ligga bakom.

Joanna Bjrkqvist

2011-04-03

En fantastisk bok om att vga, kmpa och vinna. Nr jag tio r gammal sg den p bio, trots elvarsgrns, darrade jag av skrck nr Skorpan tog sig till Trnrosdalen och nr Katla uppenbarade sig. Jag minns varenda detalj i boken och nr jag lste den fr mina egna barn grt min dotter nr den var slut. Jag var rdd att hon tyckte att nnu ett par ddsfall och Nangilima var vl sorgligt, men hon grt av helt andra orsaker. "Jag kommer aldrig att lsa en s hr bra bok igen!"

Erik Hoff

2011-03-28

tycker filmen r bttre. Beror nog p sngerna och musiken spelar en s stor roll fr filmen och p de helskna slagsmls scenerna

Anette Marcusson

2011-03-15

ronja eriksson

2011-03-03

mycke bra

Lejla Ibricic

2011-02-21

Det hr var en spnnande och bra bok .

Elisabeth J

2011-02-18

lskade Ronja. Underbar ventyrsberttelse om rvardottern Ronja och hennes "bror" Birk =)

Maria Johnson

2011-02-15

Kurslitteratur

Vilma Heldestad

2011-02-15

den va ganska bra!!

Kajsa lindberg

2011-02-14

En bok man kommer ihg. Bra och vlskriven.

anton svensson

bra bok grinar alltid

Elvira Dahle

den var bra men dlig

Lisa Krnestad

2011-02-14

Den var bra! Vet inte vad jag ska skriva!!

andreas sandstrm

spnnande

Kajsa lindberg

2011-02-14

Den var bra skriven men jag har lst bttre.

sophie halldin

2011-02-09

Lste och lyssnade p den hr skert 100 ggr nr jag var liten! Nu lser jag den fr mina barn!!! Jag lskar den verkligen. Jag kan ka till Junibacken bara fr att f svva ver krsbrsdalen och bli 7 r igen!!!

Lilian_1D-JB<3

2011-02-04

Den hr boken r VERKLIGEN min favoritbok!!
ven om den var lite lskig tyckte jag att den var jtte, jttebra! Jag kan bara inte frst hur Astrid Lindgren kunde skriva en sn superbra bok!

casper gunnege

2011-02-01

de va lite hmskt s 4 ge jag

Maja Emelia

2010-12-10

Jag brjade att lsa den hr boken fr tv r sen (var 12 r d, antar att jag kanske var fr gammal fr den). Jag lste ungefr en fjrdedel av boken men tyckte att den var s trkig och dlig s att jag inte klarade av att lsa ut den. S egentligen kan man vl inte sga att jag har lst den men, om jag ska ge ett betyg av det jag har lst s fr det bli en tva.

Honey =)

2010-12-05

bra barnbok.

Ally Regins

2010-11-02

Fantastisk lsning, ven om man inte lngre r barn.

Lotta Svensson

2010-10-15

Jag kommer ihg nr frken lste hgt ur denna bok. Alla i klassen satt som tnda ljus och ville bara hra mer.

Elin Elssj

2010-10-06

Underbar bok, jag lskade den som liten!

2010-10-01

Jag lste denna bok mycket fr min dotter nr hon var liten.
Den har ngot klassiskt ver sig och kommer nog att lsas i generationer.
Helt klart en lsupplevelse ven fr dagens barn.

lena sderberg

2010-09-09

Nr jag lste den runt 1979 s tnkte jag att detta r en underbartrste bok fr barn som ett std i att hantera dden. Den kan ju frsts ha den funktionen ven fr oss vuxna. I otaliga ddsannonser str det "vi ses i Nangijala" Astrid kunde skriva om bde de stora,svra o de vardagliga lite mindre frgorna ur barnets perspektiv p ett fantastiskt stt

Bella V

2010-08-13

Mamma lste den fr oss fr ett par r sedan.

- Tonrsboken

2010-06-16

Astrid Lindgren r bara fantastisk. Fr trar i gonen nr jag frsker beskriva hur fantastisk brderna lejonhjrta r. Det behver jag nog inte gra, ni vet skert. Men hur kan man lska en bok s starkt att man brjar grta nr man tnker p den?

Biggan Rudberg

2010-06-07

Bde jag och mina barn ,njt fullt ut nr vi lste den:)
Astrid Lindgren r fantastisk.

Karin Lfstrand

2010-06-01

Helt omjligt att ge ngot annat betyg n en klar 5:a till denna barnboksfavorit. Det var s oerhrt roligt att lsa denna fr L eftersom jag lste den sjlv som barn skert 10 gnger. Nu hr jag dessutom Brje Ahlstedt som Mattis, fullkomligt strlande!

Kjell Jacobsson

2010-05-05

Det mste vara ngon fellnkning. Jag fr upp bde Ronja rvardotter och Brderna Lejonhjrta p samma lnk.
Finns det ngon tveksamhet s r det Brderna Lejonhjrta jag pratar om hr.

Kjell Jacobsson

2010-05-05

Boken som fick mej att acceptera dden som en del av livet. Min mormor dog medans jag lste boken. Men hon hller nog Klimpvllingen varm i Nangijala.

anitha stlund

2010-04-12

I samma gonblick som jag brjade lsa om underbara sjlvstndiga Ronja hade jag antagit hennes skepnad.
Boken r vlskriven liksom Astrids alla bcker och nd r detta min favorit nummer ett.
Nr filmen kom blev jag lite, lite besviken fr jag hade tnkt p Ronja med ett annat utseende.

camilla missnebck

2010-03-27

gr att lsa om och om igen

Dan Sylvebo

2010-03-20

En msterlig saga. Lindgrens i srklass styvaste story.

lskar Astrid Lindgren och jag lskar Ronja Rvardotter!!!!

En bok som jag lste som barn och som jag lskar lika mycket n idag. Jag hoppas att man kommer dit nr man dr!

Maria Palm

2010-02-05

Jag har den hemma. Den r sorglig och spnnande.

Johanna Galenpanna

2010-01-02

En klassiker. Har det mesta; sorg, gldje, mrker, ljus, hjltar och skurkar.

2009-12-14

Betyget avser bde boken och Tage Danielssons fantastiska filmatisering!

Kristina S

2009-12-14

Kanske vrldens bsta bok. tminstone en av de mest vlskrivna och fullndade sagor som finns.

harriet karlsson

2009-11-16

Som alltid man kan lsa om och om igen

harriet karlsson

2009-11-05

Det verkar inte vara s ltt i nsta land heller. Oroande

Jonella Metzmaa

2009-10-21

En av mina favoritböcker som astrid lindgren har skrivit.

Tina Sderlund

2009-09-08

min favvo bok nr ja va liten

Lady Flanders

2009-06-18

Har varken lst eller betygsatt ROnja, mste vara nt fel p sajten?

2009-06-09

Ja sdant mod att slppa ivg r inte helt enkelt att uppbringa som frlder, men ett mste om man ska f den hrligt fria unge man vill ha...

2009-06-06

Som liten lste jag denna bok om och om och om igen, jag fullkomligt lskade den och som vuxen kom den till heder igen... fr mig handlar boken om mod, om modet att st upp fr varandra och om att kmpa fr det goda... hon skildrar krlek och omtanke p ett underbart stt!