Roms portar

Iggulden, Conn

| 2003

På ett gods utanför Rom växer två pojkar upp. Gajus är son till en nobel men inte speciellt framstående romare. Han och hans fosterbror Marcus är båda begåvade och de kostas på en avancerad fostran, bland annat i stridskonst under en legendarisk gladiator. Tillsammans förbereder de sig för ett liv som krigare och ledare och för alltid väver barndomen deras liv samman. Knappt vuxna hotas deras hem av ett slavuppror och de måste slåss för sina liv. Efter att ha förlorat sin familj flyr de till Rom. De hamnar mitt i en explosiv maktkamp som hotar republikens grundvalar. Gladiatorspel och intriger i senaten, krig i främmande länder och interna politiska konflikter är alla ingredienser i romanen Roms portar som berättar den otroliga historien om mannen som skulle bli den störste romaren av alla: Julius Caesar. Roms portar är första volymen i en historisk trilogi - Kejsaren - som blivit...

Spänning och fart, bra historia med kunskap

Spänning och fart, bra historia med kunskap

2020-03-20

En av de bästa av Igguldens böcker. Lätt att komma in i och spännande från start till mål,

Jonas Qarlsson

2019-08-01

Episk bok, första gången i bokserien som jag inte kan lägga ifrån mig den. Ser fram emot nästa!

Julia Gedin

2019-02-04

Linda Billström

2017-01-15

elinore järlehag

2016-03-21

Varje gång jag läser Conn Iggulden får jag för mig att bygga en tidsmaskin! Så bra skrivet att jag också vill bli romare! Älskar blandningen mellan riktig historia och fiction. Bra handling om Julius strider i Gallien.

elinore järlehag

2015-09-01

Älskar Conn Igguldens sätt att skriva på. Hur han med intresse blandar fakta med fiction. Sträckläste denna bok! Caesar var en mycket intressant person.

2014-05-16

140516: Har gillat Iggulden tidigare men denna gång blev det inte lika bra som vanligt. Jag hade velat ha lite mer personligt om Octavianus såsom det var i serien om Julius.

Helena Almqvist

2013-09-01

Lite mindre kampscener och lite mer historiska skildringar hade jag älskat men ändå underbar och gripande, om jag läser den igen någon gång blir det nog fem stjärnor!

Carolina E

2013-01-06

Jag har läst på vissa recensioner att många har irriterat sig på själva historiens korrekthet men det här är ju ingen fackbok utan en skönlitterär underhållning, med historiskt perspektiv. Jag kan inte mycket om romarriket och så länge det känns trovärdigt så bryr jag mig inte så mycket om 'faktan' som presenteras. Dessutom finns ett kapitel längst bak i boken där Conn Iggulden förklarar att han har ändrat lite i historien, komprimerat en del år och lagt till en portion fantasi för att det ska passa som skönlitteratur. Boken handlar om Julius Ceasars första tjugo år i livet och vad som händer runtomkring i Rom under den tidsperioden. Ibland kan jag tycka att det blir lite långtråkigt, att de räknas som barn alldeles för länge, trots att det faktiskt händer saker i boken hela tiden. Det blir dock aldrig så spännande att jag knappt kan bärga mig inför att få veta vad som ska hända. Personerna i boken är lite ojämna och vissa fattar man tycke för direkt medan andra faller i skymundan. Jag tycker till exempel mycket mer om Marcus än om Gajus. Gajus morbror Maurius förstår jag inte riktigt, ena stunden räknas han som ond och andra stunden som god? Däremot Marcus och Gajus följeslagare, eller vad man nu ska kalla dem, tycker jag hjälper historien till att bli till det bättre.

M W

2012-12-12

Bra

M W

2012-12-12

Bra

Veronica Johansson

2012-04-29

Ej färdigläst, något att spara till sommaren :)

Lars Andersson

2011-05-17

Nej, den här föll inte mig i smaken. Rätt svag 2:a.

Helena Sundberg

2011-05-17

Fängslande inblick i romartiden med reel skildring av vardagsliv, kärlek och krig. Man följer Ceasar från barnaåren till vuxenlivet. Boken följer mycket nära de faktiska historiska skeendena vilket ger det hela en extra krydda.

Lilo Anderås

2011-02-18

Slukade hela serien. Så vansinnigt bra skriven.

2010-07-25

Mycket namn att hålla ordning på, men så bra!!!

miles andreas

2010-03-26

Caesar dör på slutet=)

2009-09-28

Blodigt!

2009-09-28

Här fastnade jag, självklart kommer jag sluka hela serien...