Romarblod

Saylor, Steven

| 2005

"Antikens Rom erbjuder en skattkista av konspirationer, sängkammardramer, skandaler och sist men inte minst autentiska mordfall att ösa ur".  Romarblod är den första i en serie historiska spänningsromaner om privatdetektiven Gordianus, alla med utgångspunkt i något av Ciceros autentiska rättsfall. Skådeplatsen är Rom, tiden ca 80 f.kr och Gordianus vaknar med en bedövande baksmälla. Innan solen hunnit över takåsarna har han dock fått ett nytt uppdrag: den unge Cicero anlitar honom för att gräva fram fakta i hans första stora mål, försvaret av en jordägare som anklagas för fadermord.Gordianus sökande för honom genom Roms stekheta, stinkande gränder till horhus och palats och till det idylliska Umbrien. Ju fler trådar han drar i, desto större blir härvan av lögner, svek och förvridna passioner. När dagen för rättegången är inne står det klart för Gordianus att den sanning...

Anna Andreasson

2013-04-07

Stundtals gillade jag boken men många av sidorna kändes som de aldrig skulle ta slut. Om jag läser fler böcker av denna författare är oklart just nu.

Angelica Persson

2013-02-18

Började bra med fina miljöskildringar och huvudpersonens utläggning om logiskt tänkande. Tappade sen och blev lite för mycket historisk skildring. Blev seg med flera onödiga bitar och själva deckarbiten försvann lite.

Rebecka Mattisson

2012-07-23

Jag har råkat läsa böckerna i fel ordning så jag har läst "I Hades käftar" och "Venuskastet" före Romarblod fast de utspelar sig efteråt... de andra böckerna är bättre och inte alls lika sega så jag kan rekommenda dem, Romarblod var bra men lite väl seg emellanåt...

Jessie .

2011-03-13

Otroligt långsam och tråkig. Brukar inte gilla deckare så där jättemycket men eftersom att det skulle vara en hsitorisk deckare så gav jag den en chans. Tog mig knappt igenom den. Bortslösad tid.

Nils Thor

2010-05-27

Ganska bra. Lite seg emellanåt. Mera en skildring av livet i gamla Rom än en deckare.

2010-02-04

Bra, intressant, men inte så spännande. Bokens stora plus är den historiska miljö som den utspelar sig i. Rekommenderas alltså för intresserade av det antika Rom.