Romanerna om Patrick Melrose - volym 1

St Aubyn, Edward

| 2016

Fem moderna klassiker ?Det är helt enkelt exceptionellt bra. Så skarpt att orden skär ner till hjärtat, så medryckande sorgset och samtidigt så underhållande och roligt att den här recensenten vid upprepade tillfällen störde omgivningen med att skratta högt?.[Politiken] I fem självrannsakande romaner följer vi Patrick Melroses resa från barndom till vuxenliv; från övergrepp till överdoser och sedan till överlevnad. Edward St Aubyn har hyllats av en rad författare ? bland andra Zadie Smith, Jonathan Franzen, Alan Hollinghurst ? och har i sin giftiga skildring av den brittiska överklassen ofta jämförts med Oscar Wilde och Evelyn Waugh. Romanerna om Patrick Melrose ? ?Glöm det?, ?Dåliga nyheter? och ?Visst hopp?. ?Alldeles fantastisk; ett fantastiskt språk, en skakande historia och en humor som befriar?. Yukiko Duke, SVT Gomorron Sverige.

Kristina T

2017-07-13

Intressanta ur ett sociologiskt perspektiv . Inte minst den tredje delromanen , Visst hopp, som är ( liksom de båda föregående ) en svidande kritik av det brittiska klassamhället skrivet av en av dess egna gullgossar. Man kan inte undgå att fundera över om någon "less fortunate" över huvud taget hade lyckats få , den andra delromanen ; Dåliga nyheter , publicerad ?

Emma Fägerlind

2017-03-03

Tröttnade på drogpartiet, det var mycket bättre både före och efter. Svårt att få något riktigt grepp om det hela, men bitvis var det glimrande och mycket underhållande. Ska läsa fortsättningen!

Engelska Väninnan

2016-11-18

Jag tycker inte att det är underhållande att läsa om olyckliga människors tankar. Eleganta och bitvis kvicka repliker gör inte romanerna mer uthärdliga, snarare tvärtom. Ja, det hela beror på hur man förhåller sig till texten. Jag hör till de mera inkännande läsarna. Slutade mitt i den sorgliga "Dåliga nyheter". Det är möjligt att jag nån gån tar upp läsningen igen.