Romanerna om Patrick Melrose - volym 1

St Aubyn, Edward

| 2016

Fem moderna klassiker ?Det r helt enkelt exceptionellt bra. S skarpt att orden skr ner till hjrtat, s medryckande sorgset och samtidigt s underhllande och roligt att den hr recensenten vid upprepade tillfllen strde omgivningen med att skratta hgt?.[Politiken] I fem sjlvrannsakande romaner fljer vi Patrick Melroses resa frn barndom till vuxenliv; frn vergrepp till verdoser och sedan till verlevnad. Edward St Aubyn har hyllats av en rad frfattare ? bland andra Zadie Smith, Jonathan Franzen, Alan Hollinghurst ? och har i sin giftiga skildring av den brittiska verklassen ofta jmfrts med Oscar Wilde och Evelyn Waugh. Romanerna om Patrick Melrose ? ?Glm det?, ?Dliga nyheter? och ?Visst hopp?. ?Alldeles fantastisk; ett fantastiskt sprk, en skakande historia och en humor som befriar?. Yukiko Duke, SVT Gomorron Sverige.

Kristina T

2017-07-13

Intressanta ur ett sociologiskt perspektiv . Inte minst den tredje delromanen , Visst hopp, som r ( liksom de bda fregende ) en svidande kritik av det brittiska klassamhllet skrivet av en av dess egna gullgossar. Man kan inte undg att fundera ver om ngon "less fortunate" ver huvud taget hade lyckats f , den andra delromanen ; Dliga nyheter , publicerad ?

Emma Fgerlind

2017-03-03

Trttnade p drogpartiet, det var mycket bttre bde fre och efter. Svrt att f ngot riktigt grepp om det hela, men bitvis var det glimrande och mycket underhllande. Ska lsa fortsttningen!

2016-11-18

Jag tycker inte att det r underhllande att lsa om olyckliga mnniskors tankar. Eleganta och bitvis kvicka repliker gr inte romanerna mer uthrdliga, snarare tvrtom. Ja, det hela beror p hur man frhller sig till texten. Jag hr till de mera inknnande lsarna. Slutade mitt i den sorgliga "Dliga nyheter". Det r mjligt att jag nn gn tar upp lsningen igen.