Roliga fakta - Maneter

Frank, Emmalill

Visste du att maneten saknar hjärna? Att den äter och bajsar med samma hål? Eller att det finns en manet med evigt liv? Och visste du att maneter kan ha roliga namn, som blomkålsmanet, kompassmanet och stekt ägg-manet? Kan undra hur de ser ut? Roliga fakta är annorlunda faktaböcker, där ren fakta blandas med fantasi och mycket humor. Det här är den andra boken i serien. Böckerna passar barn i åldern 6-9 år. Emmalill Frank är författare och illustratör med barnböcker som specialitet. Hon älskar knasiga och roliga detaljer, vilket märks i både text och bild. Provläs boken på www.betapedagog.se.

Den här boken innehåller fakta om maneter T.E.X raser.
Jag tyckte boken va bra för att den va rolig och hade väldigt väldigt fina bilder.
Safir🐼🌸

Balltorpsskolan 4A

2021-10-20

Mina favorit maneter är nog stekt ägg-manet den ser så rolig ut och det ser ut som att den är stor. Jag gillar också Lugnmanet det är så fin och stor jag gillar färgen!

maneter

Jag älskar dessa faktaböcker, både denna om maneter och den om hajar. Hajboken är dock lite bättre än den om maneter. Boken passar alla. Både de som gillar att läsa faktaböcker och de som gillar sagoböcker. Det är roliga fakta som är med i boken och boken är skriven på ett roligt sätt. Bra bok om man kan läsa själv och passar bra att läsa högt ur. Nu väntar jag och lillebror på nästa bok. Älskar dessa böcker!

Bokdjungeln

2018-09-23

Men vilken rolig faktabok, tycker jag som vuxen. Massa med rolig information som man (jag) inte hade någon aning om. Bonusdöttrarna på 6 och 8 år tyckte det roligaste var att maneter både äter och bajsar med samma hål. De tyckte också det var spännande att höra och se vad de olika maneterna heter och ser ut. Ibland blev det dock lite svårt att ta in information för att den var så specifik, som tex vad de heter på engelska eller hur stor de är i diametern. De uppskattade mer när man jämförde storleken med olika saker de kan relatera till. Som en tresitssoffa för att ge ett exempel från boken. Men en rolig bok som båda var överens om att de kan tänka sig läsa igen.

villa-freja.se

2018-09-14

Jag älskar att läsa rolig och knasig fakta och det här är verkligen en lekfull bok med härliga illustrationer och intressant fakta om maneter. Passar till familjen eller till den yngre skolklassen, från femårsverksamheten på förskolan och upp i lågstadiet.

Lärorik, rolig och fint illustrerad!