Rolf spelar in film

Fleischer, Rune

Nu är Rolf i farten igen. Denna gång ska han vara med på en filminspelning, och han tycker det ska bli väldigt roligt. Men som vanligt blir det inte riktigt som han tänkt sig - det blir ännu bättre, faktiskt! Många killar som kämpat med sin läsning har funnit läsglädje i de korta berättelserna om Rolf. Han är en rolig filur med de bästa av avsikter. Men ibland blir det bara så fel. Böckerna om Rolf vänder sig till barn i årskurs F-2. De passar också för lite äldre elever med stora lässvårigheter, och för nyanlända i Sverige.

Boken va spinandi och roligt

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-10-18

huvudpersonen:Det är en man som heter Rolf. Han har en stor näsa, och stora öron och stora fötter.

När och var utspelar sig handlingen: det är i stan typ.

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta:det är humor bok.
Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet:dom gräver en grop som dom hitta noga i gropen. Rolf ska spela in film. Han klantar till det.

Philip 7 år:
Jag har läst en till bok om Rolf. Den heter Rolf spelar in film. Den är lätt att läsa och den är rolig. Han som ska göra filmen blir arg på Rolf hela tiden. Rolfs hund kommer och vill leka. Rolf råkar trycka på alla knappar som han inte ska trycka på. Sen kommer chefen och tycker att Rolf är rolig så Rolf sår spela in en film så som han vill. Bilderna är fina. Jag tycker om boken och ska läsa fler.

Gustav 9 år:
När Philip lånar Rolf-böcker brukar jag läsa dem också. De är väldigt lätta att läsa och jag tycker att de är roliga. Jag skulle inte låna dem själv. De är bra för Philip och kul att han hittat en rolig serie som han tycker om.

AC (mamma):
Rolf-böckerna ska vara bra för de som haft svårt att komma igång med läsningen eller precis kommit igång med läsningen. Det är roligt utan att vara avancerat och bilderna hjälper till att skapa helhet i berättelsen. Philip gillar dessa böcker och det gör även jag. Jag gissar att det kommer läsas fler ur serien.