Rda rummet

Meddelande! Ultimatum! (Efter lnga strider!) Hrmed r Rda Rummet slut. Jag har frgves frskt en Epilog; den blev nog vacker, men den kom in i en spritt ny tonart och skildrade saker som icke hrde hit! Hr r punkten fr hjltens ungkarlsliv, och det r det boken handlar om; att flja honom in i hans ktenskap vore att frstra det avslutande intrycket och skulle leda lsarens fordringar ad infinitum; fr vrigt har icke frfattaren mod eler lust att ge ifrn sig det bsta vrlden, som han eljes ringaktar, givit honom, utan det m vara fridlyst omrde. Jag kan icke p den boken tnka mig ett annat slut n denna suverna spottning p alla de saker, om vilka mnniskorna inbillade hjlten att de voro s.k. idealer och efter vilka han var nog fnig att strva, tills gonblicket kom d han upptckte att man ljugit fr honom och att det dr, vad det nu var, icke var ngra idealer. ...

Lars Andersson

2017-01-22

En tidig roman av Strindberg som jag lste frst som tonring: arg, cynisk, rolig.

Magnus Johansson

2016-07-29

Det hr betyget stts nstan femton r efter att jag lste boken. D upplevde jag den som mystisk, stmningsfull och flummig. Finns med p listan ver bcker att lsa om.

Mariann Winge

2016-02-12

Otidsenlig

Benjamin Elfors

2015-07-30

Vldigt hftig stilistiskt. Vilt sprk och fantastisk dialog. Det som dock drar mer betyget r att den r ngot tjatig och hndelsefattig.

Niklas Jakobsson

2015-07-22

Nej du Strindberg, det hr var inte srskilt intressant. Rrigt, daterat och hgtravande, ven om vissa passager glnser till.

Lars Martinsson

2013-07-31

Fruktansvrt verskattad! Mnniskor som roas av den hr boken br lsa ngot som r skrivet under de senaste hundra ren och som faktiskt r roligt/politiskt relevant p riktigt.

Sara man

2013-05-29

Svr. Mycket beskrivningar av Stockholm som blir lite svra att hnga med i.. Krvdes en viss frfrstelse fr att frst karaktren

Besviken. Otydlig. Svr. ndock

Raul Carlson

2012-08-21

En bra bild av vad en begvad ung man kan stadkomma nr han anstrnger sig. Lsvrd. Underhllande.

Ulla Englund

2012-06-16

En sn rackarns karl att hckla allt han kommer t. Men rolig r han.

Maria Johnson

2011-02-15

Kurslitteratur

Liza Bolin

2011-02-08

Observera att det r Per Demervalls seriebearbetning jag lst.
I vilket fall som helst r jag glad att jag inte frskte mig p enbart-text-versionen. Trkig, rrig och framfrallt FRLDRAD. Varfr hjs denna 1800-talsgubbe till skyarna? Lt honom stanna i 1800-talet, det r ju det han skriver fr.

Jasmine S

2011-01-08

KR

2010-12-06

Mycket underhllande och subtil - jag misstnker att man behver lsa den ett antal gnger fr att kunna ta till sig allt.

En av de roligaste bckerna p svenska sprket! "Ner med den dumma hunden Georg Stiernhielm!" LOL

Helena Niininen

2010-06-06

En klassiker som lttast kan beskrivas som dtidens Jack.

2010-05-16

Jag var s skeptisk till den hr boken frsta gngen jag fick den i min hand, men efter andra och tredje lsningen s kunde jag ta den till mig fullstndigt. Strindbergs frfattarskap och hans stil r oefterhrmlig, och jag har aldrig lst ngot som "Rda Rummet" tidigare. Hans stt att beskriva platser, att besjla objekt och att ge lsaren vyer ver de platser som boken utspelar sig i, de r magiska. Jag ska absolut lsa om den en fjrde gng. Snart!

Birgitta B

2010-03-21

superb, beskrivningen av Stockholm gr mig mllls, en ord mlare utan like.Den r tidvis mustig och fylld av bitter humor , klarsynt

Josef Andrn

2010-03-12

Frsta halvan rrig men andra halvan riktigt stark! tung trea

Malin Persson

2010-02-26

Inledningen helt underbar sen rcker det. Gillar inte Strindbergs litteratur och GILLAR INTE Strindberg. Tycker vi kan pensionera den gamla kvinnorhataren!

Adrien Combier Hogg

2010-01-02

En av de f bcker jag slutat lsa innan slutet. Trkig och belamrad med svrfattliga (fr oss som inte r insatta i detta) referenser till det sociala och politiska livet i slutet av 1800-talets Stockholm. Ger tyvrr knappast ngon mersmak fr Strindberg...

Thomas Rosswall

2009-12-07

Fantastiskt att jag frst nu lst denna klassiker. Undrar hur jag kom undan i skolan. Lste vr en tio-raders sammanfattning och klarade mig med det. Strindberg skjuter skarpt mot adel, prster, borgare och arbetare. Bnderna klarade sig, men sen r det ju ocks en Stockholmsskildring. Viss kritik verkar parodissk, men det r ju svrt att bedmma detta 130 r efter publiceringen. Frstr varfr af Wirsn blockerade hans inval i Svenska Akademien.

Niklas Olsson

2009-09-06

Provocerande trkig.

Nils Thor

2009-05-17

Jo, den hller fortfarande.
Minns att jag blev hnfrd nr jag lste den frsta gngen som ung gymnasist. Har lst om den ngra gnger, men nu r det nstan tjugo r sedan senast.
Jag blev inte lika hnfrd den hr gngen, men Stockholmsskildringarna r fortfarande underbara, likas de satiriska skildringarna av mbetsverken.