Röd måne

Häxprocesser, kärlek och maktkamp i 1600-talets Sverige Häxprocesser, kärlek och maktkamp i 1600-talets SverigeMånen lyser flammande röd den frostiga höstnatt i nådens år 1626 när läkekvinnan Ingrid Ingemarsdotter rider mot sitt hem, gården Näs nära Skokloster i Uppland. Röd måne är ett djävulstecken, ett lockrop från den onde själv som då kallar de sina till sig. När månen är röd håller man sig inomhus om man är rädd om sin själs salighet.Plötsligt bryts tystnaden av ett spädbarns hjärtslitande gråt och vid vägkanten hittar Ingrid ett övergivet nyfött flickebarn. Flickan döps till Indra och växer upp hos Ingrid, som skänker henne all sin kunskap om växternas läkande förmåga.Men Indra har också begåvats med läkande händer, en förmåga som måste hållas hemlig. Den som har kraft att läka sjukdom har också kraft att framkalla det som är ont. Och straffet för trolldom är döden.När häxbålen...

A H

2021-02-05

Den var bra.

Therese Östman

2020-11-24

Den är välskriven, personerna är bra beskrivna och lätta att tycka om. Gillar den väldigt mycket. Betyg: 4,5

Madeleine Witt

2019-07-18

Gillar den!!

villa-freja.se

2018-06-07

Jag älskar historiska romaner. För det mesta finns det alltid något att lära samtidigt som den fiktiva storyn oftast är till behållning. Lärdom och underhållning i ett är en perfekt mix. Av Nemert är det här andra boken jag läser även om Röd måne är hennes sjunde i ordningen. Efter Röd måne har Nemert dessutom skrivit ännu fler böcker, så jag har många fler att läsa. Underbart!

Det är intressant att läsa mer om häxjakten under 1600-talet. Boken är spännande och skrämmande med tanke på att berättelsen är hämtad från verkliga händelser. Boken kommer också med en stor portion kärlek vilket skänker berättelsen en mjukare ton och gör läsningen behaglig. I Indra Ingridsdotter har Nemert målat upp ett starkt kvinnoporträtt.

Karin Söder

2016-06-16

Alldeles för förutsägbar.

E H

2015-09-11

Gillar storyn men det är bara att inse...jag är ingen romanmänniska.

Ruth *

2015-09-04

Historiska fakta vävs in skickligt i en mycket spännande handling. Enorm berättarteknik!!!

M E

2015-03-15

Mycket bra reserach. Historia i historien från 1600-talet

Anneli Sjölund

2014-11-16

Jag börjar tröttna på Nemerts böcker. De upprepar sig och slutar alltid på samma sätt... "och så levde de lyckliga i alla sina dagar..."

Satu Koivukangas

2014-08-28

En spännande historia som man iof kan gissa slutet. Bra skriven och lättläst.

Elisabet skriver historiska romaner och det gör hon väldigt bra, beskrivningarna av kläder och städer, gör så man kan se det framför sig. Handlingen är lite småspännande och gör att du gärna läser/lyssnar vidare. Jag har läst en bok av författaren innan och även där handlade om en stark kvinna.
Indra är helt osjälvisk, hjälper andra tills hon nästan svimmar. För mig blir det lite för mycket. Jag lyssnade till boken och Anna Maria Käll som uppläsare är toppen.

Johanna D.A.

2014-07-22

Underbar gripande bok som jag inte ville sluta läsa.

Elisabet Nemert är som vanligt väldigt duktig på att beskriva historiska händelser. Häxjakt i Sverige och synen på kvinnlig läkekonst ger romanen dess behållning då berättelsen är något tunn. Inte hennes bästa, men hennes sätt att skriva och berätta ger ändå bra betyg.

Malin Bredenberg

2014-06-14

En av de bbästa böcker jag läst. Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken.

Maria Jönsson

2014-04-14

En välskriven historisk roman. Ger mig nya kunskaper och en bra berättelse.

Göran Claesson

2014-03-03

Elisabet Nemert har skrivit sju historiska romaner och av någon anledning har jag läst samtliga. Egentligen är det samma grundstory i alla böckerna: en fattig flicka svävar i fara, klarar sig, kommer genom osannolika sammanträffanden upp i samhällstoppen där hon lär känna kända historiska personer, träffar en man som hon slutligen gifter sig med och allt slutar lyckligt.

Rent litterärt är romanerna hyfsade men tyvärr är den senaste, Röd måne, den som hittills är svagast, tycker jag. Många sidor med uppstyltade dialoger skummade jag eller hoppade över. Så varför läser jag Elisabet Nemert då?

Framför allt för att hon är fantastiskt bra på att skildra en historisk miljö och berätta om historiska personer på ett spännande sätt. I Röd måne är det en ung flicka, Indra, vars mor anklagas för att vara häxa. Indra lyckas fly och ta sig till Stockholm. Det är början av 1600-talet och skildringen av Stockholm då och ett land plågat av krig och fattigdom är väldigt bra, liksom av maktspelet på högsta politiska nivå.

Genom en ödets nyck lär Indra känna drottning Kristina och författaren tecknar ett porträtt av Kristina och hennes uppväxt och hur hon, när hon blivit drottning 1644, utmanövrerar rikskanslern Axel Oxenstierna och hans anhängare från den högsta politiska makten.

Det är detta som lever kvar efter läsningen - och att fräscha upp sina kunskaper om Sverige i början av 1600-talet genom att läsa Röd måne är ju också bra.

Birgitta Torenius

2013-11-21

Spännande, underhållande och svår att lägga ifrån sig

Marita Ryen

2013-08-04

En bra historisk roman trots att den blev lite väl "sötsliskig" och överdriven ibland.

Marina Larsson

2013-06-28

Älskar Nemerts böcker, fantastiska historiska kvinnoskildringar och denna bok gjorde mig inte besviken.

Katarina Strid

2013-06-28

Jag älskar Elisabet Nemerts böcker, och denna är bra, men inte i klass med hennes bästa.

2013-06-24

Elisabet Nemert är utmärkt på att beskriva en historia från förr och göra den levande på nytt. Väldigt välskriven. Boken är såväl skrämmande och upprörande. Dock tilltalade den mig inte nämnvärt mycket. Inget jag kommer att minnas inom ett halvår!

Nu ger jag upp denna bok den var inte så bra som jag trodde att den skulle va

Pia Stendahl

2013-06-09

1600-taket och häxjakter är en intressant tid att läsa om och Nemert förmedlar både tidskänsla och starka karaktärer. Jag är på plats i 1600-talets Skokloster och senare Stockholm. Det är nästan så att jag kan känna dofterna av örterna och salvorna men också doften av skräck inför de hemska häxbålen.

Karaktärerna i boken väcks verkligen till liv och jag blir starkt engagerad i både Ingrid och Indras liv. Röd måne är en bok som jag vill ska räcka riktigt länge. Jag vill absolut inte att den ska ta slut vilket är ett gott betyg.

Jag kan varmt rekommendera alla Elisabet Nemerts böcker. Dom är precis så som historiska romaner ska vara när dom är som bäst. Röd måne hör dessutom till Nemerts bästa böcker vilket gör den än mer läsvärd.

Gå gärna in på min ljudboksblogg www.bokbrus.se