Robinson Crusoe

Defoe, Daniel

| 1983

Som enda verlevande spolas den unge Robinson Crusoe upp p stranden av en de . Fr att verleva mste han anvnda hela sin fantasi. Han lr sig leva efter naturens vxlingar - han jagar, fiskar, odlar och tillverkar sina klder och verktyg sjlv. Han gr ofta upptcktsfrder p n, hller utkik efter frmmande fartyg och letar efter mnskligt liv. Robinsom lever ensam i mnga r, med hund,papegoja och getter som sllskap. Men en dag finner han ett spr efter en fot i sanden...

robinson crusoe r en kille han ville g ut till havs nr han var liten och segla.En dag fick han hnga med och d kom pirater och tog dem till en handels marknad och sen blev dom slavar p en grd. Men en gng s skulle dem ka ut och fiska men s var det jtte blsigt s dom gjorde inte det och s d tog robinson b..

jag lste fr min bror

Maria B

2020-07-28

Jag uppskattar boken som den klassiker den r, med allt vad det innebr gllande jmstlldhet och, fr oss, frlegad syn p slavhandel och liknande. Lst flera gnger och gillade den s mycket i min barndom att jag "rkade" glmma att lmna tillbaka den till skolbiblioteket.

Mikaelita Bovalius

2020-03-01

Daniel Defoe skrev denna klassiker r 1719 och det finns inga tvivel heller om att detta r och br vara en litterr klassiker - n idag. Denna bok har bland annat skapat genren Robinsonader - bcker om mnniskor som lever utanfr civilisationen fr en stund och mnga r de frfattare som ven skrivit egna versioner av denna bok.

I boken fr man flja Robinson innan, under och efter livet p en de i Brasilien. De inledande partierna r vldigt intressanta och kanske de allra bsta. I mitten s blir det aningen utdraget med mnga dagboksurklipp, men samtidigt vldigt harmoniskt att flja i lunkande takt. Det tar dock allt fr lng tid innan Ronbinson trffar karaktren Fredag, som sedan blir hans vn och slav. Relationen dessa tv borde ocks kanske ha stegrats upp rent dramaturgiskt, d de nu r som bsta vnner nstan direkt ifrn brjan till slut. I slutet av boken nr Robinson lmnat n beskrivs lnga och rtt s ondiga fighter mot vargar och bjrnar i Europa. Det knns som om de r skrivna enbart fr att Defoe inte ville avsluta sin historia riktigt. Det r dock konstigt att man inte fr veta mer om vad som hnder med Fredag, men antagligen fr man veta det i den oknda uppfljaren.

I boken beskrivs slavhandel och huvudkaraktren Robinson sjlv, har ocks flera slavar. ven ett fokus p att kvinnor r osjlvstndiga produkter gestaltas stundvis i boken, men inte allt fr ofta dock. Personligen s anser jag att det r intressant att ta del av dessa historier ocks, likvl som emotionellt jobbigt, vilket det sklart alltid r. Det r dock befriande att f mta s mnga mn som grter helt ppet i boken, i och fr sig p grund av svra livsden, men ter igen s r rtalet 1719. Boken utspelar sig p 1600-talet. Det knns dock inte som att grtande mn kanske klingar i dessa rtal rtt, s det r som sagt befriande.

Det frvnar mig lite att Robinson har sn koll p hur man gr s mnga olika saker p hans , med tanke p hans unga lder och bakgrund. Han lser det mesta inom bygge, mathllning, odling, navigering och allmn verlevnad. Han kanske r frvnansvrt kreativ och lttlrd. Framfrallt tror jag att det sitter i ngon sorts stark och fascinerande envishet hos karaktren. Kanske frfattare vill visa att endast en verlevare kan verleva.

Boken har tidigare ftt befogad kritik fr att Robinson har s mycket saker p n, tack vare att han lnsar sitt gamla fartyg. Han har exempelvis en hel del mat, ammunition, verktyg med mera. Det hade varit intressant att se hur det hade gtt annars. Det har dock skrivits litteratur utifrn den vinkeln.

Frfattaren r ocks vldigt fokuserad p att beskriva alla hndelsefrlopp kopplade till materiella saker och ting som Robinson anvnder och skapar. Boken hjlper mig att frst vilka vardagliga vanor och mnskliga behov som faktiskt stts p prov p en de .

En betraktelse som jag har gjort r att mnga av de klassiker som jag lst i vuxen lder, skulle jag istllet ha lst i min ungdom istllet, fr att f den sanna knslan av boken. Med Robinson Crusoe r det precis tvrtom. Jag lste tv tredjedelar av den som tonring och det enda jag minns r snarkfeber och uttrkande rader. I vuxen lder nr jag nu gjort ett nytt frsk s stter jag dessa vl beskrivna och detaljrika rader i en helt annan kurs. Det r sknt att f flja med en karaktr i ett lugnt tempo.

I det stora hela s skulle jag vara vldigt njd ver att ha lst denna fina bok utifall att jag blev strandad p en i framtiden..

Tommy -

2019-01-04

Fantastisk bok dr man fr flja protagonistens personliga utveckling. Bitvis spnnande.

Sara Gren

2015-03-26

Har lst tv och ett halvt kapitel och orkar inte mer. Jag vet att det inte r frvnande att mnniskohandel frekommer, med tanke p tiden, men jag har svrt att knna med en karaktr som sysslar med detta utan ngra etiska vervganden. r det ngon som har lst hela och vet om karaktren utvecklas? Om s r fallet kan jag tnka mig att ge boken en ny chans.

Mathilda Flood

2014-05-05

Gillade den hr boken med exotiskt tema, brukar falla fr snt. Sen fr man frska svlja jmstldhetsupproret som gror och tnk att det var s det var d..

Hade vldigt hga frhoppningar p boken. Tyvrr infriades de inte. Hade verkligen inte trott att Robinson skulle vara s ... trkig.

Lars Willfors

2013-07-31

Ultraklassiker som stundtals r mycket ordrik och kommer undan med en och annan ologisk mrklighet. Ls ngot annat.

Edith Lata

2012-09-21

Jaja kolonialism och imperialism och blabla... jag vet, jag vet. Det var nd min favoritbok i mellanastadiet and that shit stays with you

Elisabeth E

2011-02-05

Den del av boken som handlar om ren p n r den bsta. Slutet drar ner betyget ordentligt och betyget blir en trea istllet fr en fyra.

Filip Andersson

2011-01-22

lite svrbegriplig och lngtrkig ibland men till mestadels bra.

* Mazuli *

2010-09-10

Riktigt bra klassiker! Dock lite trista sista kapitel, men fortfarande vrd en femma.

Kjerstin Vogel

M W

2009-12-01

Noah S

2009-10-14

Tyckte det var spnnande i brjan, men sedan blev det fr lskigt med kannibalerna.

Den hr sdde fret till sjlvstndighet. Lste den ocks hgt fr nsta generation, som fngades lika mycket.