Robin Williams : Nr skratten har tystnat

Herbert, Emily

| 2015

Med frord av Babben Larsson. ROBIN WILLIAMS (19512014) var skdespelaren vars osvikliga timing, sprudlande energi och makalsa improvisationsfrmga gick rakt in i hjrtat p stora och sm ver hela vrlden. Att ngon som spred s mycket gldje kunde ta sitt eget liv framstr som ett mysterium, men i boken beskrivs vad som gmde sig bakom den glittrande blicken. Det r en gripande berttelse om depression, alkoholism och tablettmissbruk rester av en problematisk barndom. Robin Williams: Nr skratten har tystnat r bde en intrngande biografi och en hyllning till en av vr tids absolut strsta skdespelartalanger. Med lika delar vrme och vlgrundad fakta beskrivs Robin Williams genialitet och livsgrning p humorscenen och vita duken. Robin Williams r skdespelargeniet som gjort Dda poeters sllskap, Will Hunting och Good Morning, Vietnam till tidlsa klassiker. Utver...

daniel darwiche

2021-04-09

Sg fram emot en bra och djup biografi men tyvrr var denna vldigt ytlig och inte alls vlskriven eller intressant- det r nstan som att ngon skrivit in alla fakta och sikter dem kunde hitta med Robin och frskt liva upp med ett beskrivande ord i varje mening- texten r inte levande och knns som en wikipediasida.

Paul Karlsson

2015-05-06

Natten till den 11:e augusti r 2014 s fick jag ett chockbesked. Ngon skrev i meddelande i chatten p min Facebook att Robin Williams var dd. Jag tnkte i min ensamhet att det mste ju vara Robbie Williams. Den forna pojkbandmedlemmen i Take That som levde ett hrt liv kryddat med alkohol och fr mycket droger. Nr de dr desdigra orden brjat att sjunka in fattade jag. Personen som skrev till mig r precis som jag filmfantast. Det kan bara vara, legenden, komikern och den vldigt varmhjrtade mnniskan Robin Williams som hade gtt bort p tok fr tidigt. Mycket riktigt s var det tragiskt nog s. Han hade tagit sitt liv.

En period senare kom boken om hans liv. Den har jag nu lst som ett komplement till mitt filmsamlande. Jag har i denna stund som jag skriver denna bokrecension 49 dvd-filmer med denna gigantiskt underbara mnniska. Drav en gammal och en ny st-upp show och tre ssonger av "Mork & Mindy". Den fjrde avslutande ssongen har jag bestllt ifrn USA. S den fr jag ocks se inom kort. Det brjade med att jag bara hade filmerna "Hook" och "Nio Mnader". S de vriga 47 filmerna har jag kpt p senare tid efter hans dd.

Det r fasansfullt knns det som att jag frst nu brjar samla p hans filmer. Den hr boken belyser just den punkten. Personligen har jag sjlv alltid sett upp till Robin Williams. Han har varit som en frebild fr mig. S jag saknar honom vldigt mycket. Men fr att terg till bokens tema s var det just bekrftelsebehovet och en kombination av sjukdom och diverse drogmissbruk som till slut ledde till det hr hemska och tragiska slutet fr Robin Williams.

Det var redan under 80-talet d Williams var en vldigt uppskattad st-upp komiker som senare under samma era fick sitt genombrott med tv-serien "Mork & Mindy" som missbruk av alkohol och kokain brjade. P ett mlande stt beskrivs det hur han alltid nr han arbetade som komiker p scen och i filmer var uppe i hgvarv. Efter showerna eller inspelningarna s festade han och var uppe i hgvarv som festens underhllare. Han behvde ngot lugnande helt enkelt.

Detta blev en ond cirkel och ett mnster. Han tog sig ur detta ngra gnger under sitt liv. Kokainet sgs det att han aldrig brjade med igen. Men supandet blev ett kall under hans svra perioder. Han lskade att underhlla och f alla omkring honom att skratta. Han var bra p det och alltid lika fylld av energi. Men det kom som med alla komiker en period d han ville bli tagen p allvar. Bli bekrftad som en seris skdespelare som svl behrskar drama som komik. Den dagen kom med Oscarsnomineringar fr bla filmerna "Dda Poeters Sllskap" och "Will Hunting". D mdde han prima nr han fick det dr erknnandet med en Oscarsstatyett i handen.

Senare tog hans karrir en liten krokigare bana. Han fick bara en eller tv typer av roller. Antingen komedier med lttkpta skratt eller independent filmer som ofta gick ut p att han spelade ett barn i vuxen mans kropp.

Nr Robin nrmade sig 60-rs ldern s brjade han att tvivla p sig sjlv. Det sgs att han sp en del och inte alls var den dr energifyllda personen som vi r vana vid. Han var mer inbunden och tystlten. Inte minst under perioden d han under slutet av sitt liv gjorde comeback i en ny tv-serie.

Boken "Nr Skratten Har Tystnat" fokuserar mest p vad som gick fel och inte jttemycket p de korta stabila perioderna i Robin Williams liv. Det skrev inte s mycket av det jag vill lsa om. Hur han var p inspelningarna. Inside storys ifrn skdespelarna om hur rolig han var mellan tagningarna och liknande. Dessutom kan jag inte rekommendera boken om man inte har sett alla filmer Robin Williams har medverkat i eftersom frfattaren till boken faktiskt spoilar slutet p mnga av filmerna och frutstter att man har sett dem om man lser boken.

Men jag kan rekommendera boken "Nr Skratten Har Tystnat" som ett bra komplement om man vill veta lite om det som skett i Robins liv och i vilken ordning. Man fr inga svar p varfr han tog sitt liv eller detaljer kring hur det gick till. Men om man som jag har planerat att genom att titta p hans filmer frska avlsa ngot dr s kan man f veta lite om hur han mdde i de perioderna d filmerna spelades in och samt s kan man f tips p kommande filmer som inte hann slppas fre hans dd.

Det r en stor stjrna som slckts ifrn himlavalvet och tomrummet kommer aldrig att kunna fyllas igen. Den hr boken kan inte heller ge bot p denna saknad. Men man kan med eget tnkande och en konstruktiv hjrna vlja och vraka vad man vill tro p i boken. Den r baserad p intervjuer och research. S den utger sig inte fr att ge mer fakta n mjligtvis rtal. Allra helst hade jag velat lsa en bok skriven av ngon anhrig eller nnu bttre av honom sjlv. Men det sistnmnda blir svrt. Ls den om ni vill. Jag hll i alla fall intresset uppe s lnge jag lste boken och lste ut den ganska snabbt. Dock saknade jag ett frord av en amerikansk komiker. Babben Larsson kndes ju lite smtt skumt att de valde till frordet. Billy Crystal eller Jim Carrey borde ha ftt inleda boken istllet. Men annars finns det inget att klaga p. En ganska omfattande och bra redogrelse av Mr. Williams liv levereras. Och efter denna lsning s har inte jag lngre de dr drmmarna om att bli komiker kvar.

2015-03-14

Robin Williams r en av mina favoritskdisar och jag har med gldje fljt honom sedan Mork & Mindy, som brjade visas p svensk TV 1980. Jag brukar inte ge mig p biografier, men eftersom jag alltid haft en speciell relation till Robin Williams s ville jag verkligen lsa denna. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2015/03/robin-williams-nar-skratten-har-tystnat.html