Ärlighetsprojektet

Pooley, Clare

| 2021

Sex främlingar med en sak gemensam: deras liv är inte alltid vad det ser ut att vara. Vad skulle hända om de sa sanningen istället? Julian Jessop är trött på att dölja den djupa ensamhet han känner. Så han påbörjar Ärlighetsprojektet - en liten grön anteckningsbok som innehåller sanningen om hans liv. Julian lämnar anteckningsboken på ett bord på sitt favoritkafé, men han skulle inte ha kunnat tro att ägaren Monica skulle söka upp honom efter att ha hittat den. Eller att hon skulle bli inspirerad att skriva ner sin egen historia efter hans. Ingen av dem anar att dessa små handlingar av ärlighet kommer att påverka alla som hittar anteckningsboken och förändra deras liv totalt. Ärlighetsprojektet är Pooleys debutroman och är inspirerad av hennes egna erfarenheter av att visa vad som finns bakom fasaden i ett utåt sett perfekt liv. Den har sålts till ett tjugotal länder.

2023-03-14

Härlig bladvändare! Perfekt som semesterläsning!
Det sista kapitlet och slutet blev dock (i mitt tycket) lite abrupt, som om författaren inte kunde hitta ett sätt att avsluta?

Eva Pettersson

2021-07-03

Annorlunda berättad, med mycket värme, humor och allvar i en väl avvägd blandning. Jag gillade verkligen bokens upplägg, där man får följa olika personers livsberättelse och hur deras vägar korsas på Monicas café på olika sätt. Rekommenderas varmt!

Anna Hedenstedt

2021-06-27

En puttrig liten feelgood med den sedvanliga brokiga skaran människor, som inte verkar ha nåt annat att göra än att go all in i ett helt nytt socialt sammanhang. Blir garanterat überbrittisk film, säkert med Bill Nighy som Julian.

Vilken otroligt underbar feelgood “Ärlighetsprojektet” (2021) är! Bladvändare, starka härliga karaktärer och med bra budskap: Gräset är inte alltid grönare på andra sidan, det du tror om folk stämmer inte alltid, fördomar krossas och ärlighet varar (kanske) längst. Lite lagom orealistisk men alldeles perfekt i sin genré. Kommer sakna karaktärerna. En av karaktärerna har missbruksproblem, och det har författaren Clare Pooley själv haft. Clare har skrivit en bok om det som heter ”The Sober Diaries” (har ej läst den) och hon har även ett TED-talk om det (”Making Sober Leas Shameful”).

Elisabeth Svensson

2021-03-21

Ärlighet´? Varför är det svårt att vara glad över det man har och vara ärlig?