Räkna hjärtslag

Widholm, Katarina

| 2021

Året är 1937 när den 17-åriga Betty lämnar sin norrländska hemstad för att bli hembiträde hos en doktorsfamilj på Östermalm i Stockholm. Betty får det genast kämpigt - hennes goda hushållskunskaper räcker inte till i doktorinnans ögon, som tar alla tillfällen i akt att klaga och vara vass mot Betty. Som tur är finner hon tröst hos nyblivna vänner, som det glada hembiträdet Viola som bor i grannhuset.   Viola hjälper Betty tillrätta i huvudstaden och de delar vardagens bekymmer och glädjeämnen med varandra. I hennes omgivning finns också den varme och uppmärksamme Martin Fischer, en universitetslektor av judisk börd. Betty, som älskar att läsa, skriver ett entusiastiskt brev till Fischer, som tar med henne djupare in...

Ann-Christin Brandt

2023-01-05

Ganska förutsägbar bok. Trevlig skriven men den känns igen allt för väl

Jenny Kallin

2022-12-29

Gillade väldigt mkt men slutade så tvärt

Marie-Anne Eriksson

2022-11-25

Kerstin Kolm

2022-11-03

Lättlyssnad berättelse.

Ingrid Bergenudd

2022-11-01

Sträckläste boken. Den är lite av Allersroman, men avkopplande läsning och man vill veta hur det går.

Katarina Strid

2022-09-25

En riktigt trivsam bok och bra skriven! Kunde knappt lägga undan den för man ville veta hur det skulle gå. Ok den är även en smula förutsägbar. Vill gärna läsa fortsättningen.

En av de bästa böcker jag läst i år! Så otroligt bra skriven, både rörande och upprörande. Författaren har ansträngt sig till det yttersta att beskriva en hushållerskas liv strax före andra världskriget. Jag ser mycket fram emot nästa bok!

Inza Sjökvist

2022-08-26

En gripande historia om unga Betty från Norrland som under mellankrigstiden reser till Stockholm för att ta tjänst som hembiträde i en läkarfamilj. Trots att Betty är flink och duktig på hushållsarbete finner hennes matmor alltid någonting att anmärka på och husets herre, doktorn, ger Betty olustkänslor hon inte riktigt förstår sig på. Betty hyser stor kärlek till böcker och litteratur och drömmer om att en gång få arbeta och försörja sig på sin stora passion. Som tur är finner Betty vänner i Stockholm som blir ett stort stöd för henne i den nya okända och stundtals skrämmande miljön. Vänner behöver hon sannerligen eftersom Betty hamnar i förhållanden och situationer hon har svårt för att bemästra på egen hand.
En fängslande historia, om än lite väl ambitiös, om ett trovärdigt livsöde för en ung kvinna i andra världskrigets skugga.
Många, kanske väl många, angelägna ämnen berörs och huvudpersonen känns levande och historien har ett lättsamt driv framåt.

Bokdjungeln

2022-07-30

4++/5 - Med två böcker kvar att lyssna på av alla de som nominerats till årets bok så tycker jag att denna hittills är bäst. Den var bra redan från början och jag ville inte sluta lyssna. Tempot är behagligt, åt det lugnare hållet och texten är välskriven med inslag av ord från handlingens tidsepok. Allt är väl beskrivet och jag kunde därmed se allt framför mig och kunde känna dofter från all mat som lagas i boken. För visst behandlas både mat och städning i texten då Betty ändå är hembiträde. Widholm har gjort ett fantastiskt jobb med att skapa levande karaktärer och miljöer och detta är nog den främsta anledning till varför jag inte ville sluta lyssna. Jag ville så gärna veta hur allt skulle sluta. Nu fick jag tyvärr inte det då det finns en uppföljare. Men egentligen är jag nog mest nöjd med detta för jag var inte riktigt färdig med att släppa Betty ifrån mig än. Ser därmed verkligen framemot del 2.

Hanna Gyllberg

2022-07-24

Känns som en längre novell i en damtidning 😃. Men, man fängslas ändå av berättelsen och vill veta hur det går även om den är förutsägbar. Lättläst.

Anna Kreissl

2022-07-18

Tyckte mycket om den här boken. Har inte läst böckerna om Maj men vill göra det.

D

Daniella Andersson

2022-07-15

Påminner om triologin om Maj, välskriven om en ung kvinna på 30-talet.

D

Daniella Andersson

2022-07-15

Påminner om triologin om Maj, välskriven om en ung kvinna på 30-talet.

2022-06-14

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Som jag har förstått det så är den här boken, Räkna hjärtslag, författaren Katarina Widholms debut för vuxna. Hon har tidigare gett ut ett flertal barn- och ungdomsböcker, men jag har inte läst någon av dessa. Räkna hjärtslag är den första boken i en planerad bokserie om Betty, och den utspelar sig i Stockholm i slutet av 1930-talet. Den andra boken i serien heter Värma händer och kommer ut i slutet av augusti i år, och utspelar sig i början av 1940-talet. Jag tyckte väldigt mycket om Räkna hjärtslag, och kommer absolut följa bokserien. Välskriven, intressant, berörande, lättläst, rolig, gripande, och mycket, mycket bra, tyckte jag att den var. Kan varmt rekommendera boken. (Den här boken är en av dom tolv nominerade böckerna i Årets Bok. Och det är den femte boken som jag har läst av dom nominerade).

2022-06-03

Det här är en bok jag inte hade tänkt läsa men när den blev nominerad till årets bok så ville jag ge den en chans. Och det är jag glad för att jag gjorde - för vad jag gillade den här berättelsen om Betty!

Året är 1937 och Betty är 17 år när hon lämnar sin hemstad för att bli hembiträde i Stockholm. Det är ett kämpigt liv hon får uppleva med långa arbetsdagar och nedlåtande attityder från doktorinnan som hon jobbar hos. Men det finns även en större frihet i storstaden och hon hittar nya vänner.

Det är intressant att få en inblick i hur det var att vara hembiträde och kvinna under den här tiden. ”Räkna hjärtslag” är en fin berättelse om svensk kvinnohistoria men även en berättelse om kärlek. Jag tycker att Katarina skriver bra och sidorna bara flyger iväg. Slutet känns lite snopet, men det ska komma ytterligare en del om Betty och den boken ser jag fram emot!

Ulla Englund

2022-05-22

Moa Norström

2022-03-21

så fin och mysig berättelse

Pia Gummesson

2022-02-06

Välskriven ! Jag älskar denna bok om Betty. Känns som man är med i en film när man är med om allt som händer i denna bok. Längtar att följa Betty.❣

Gripande och välskriven bladvändare!
"Räkna hjärtslag" sög sig fast vid mig, så fort jag la ifrån mig boken var det något i den som kallade på mig, sa till mig att komma tillbaka och läsa, bara lite till. Boken har ett ganska långsamt tempo, det är mycket fokus på matlagning och städning med trots det fängslar den mig. Intrigen är finstämd och lågmäld men väldigt mysig och vacker.

Detta är Katarina Widholms debut, vilket är mycket svårt att tro, Författaren har fångar tidsandan väl både när det gäller språket och de levande person- och miljöbeskrivningarna. Detaljrikedomen är stor vilket bidrar till att jag finner storyn trovärdig.

Katarina Nord

2022-01-05

Medryckande historia från förkrigstid i Stockholm. Något sockersöt i dialogen. Känns lite som om jag lyssnar på en pilsnerfilm ibland. Men jag vill gärna veta hur det går för Betty

2021-12-27

Välskriven! Ser fram emot nästa del.
Måste dock erkänna att när man läst Kristina Sandbergs böcker om Maj, är det svårt att ge ett högre betyg än 3.

Kaffeläsaren

2021-11-24

En roman som svepte in mig i sin värld direkt. Det var omöjligt att sluta läsa förrän jag läst ut boken och allra helst hade jag viljat kasta mig över del 2 direkt. Katarina lyckas beskriva miljöerna och karaktärerna så väl att det känns som jag står där på platsen och iakttar. Jag vill träffa Betty igen snarast!

Året är 1937 och 17-åriga Betty lämnar Hudiksvall för att bli hembiträde hos doktorsfamiljen Molander på Östermalm i Stockholm. Arbetsdagarna är långa och doktorinnan har en nedlåtande attityd, men den oskuldsfulla Betty inser att storstaden erbjuder större frihet och andra möjligheter. Hembiträdet Viola i grannhuset blir snabbt en kär vän. Bettys stora intresse för böcker gör att hon kommer i kontakt med universitetslektor Martin och inom kort inleds en kärleksrelation….

Wow vilken romandebut från författaren, den här boken är helt fantastisk. Redan efter första sidan så fastnade jag i boken och kunde inte släppa den, hela storyn trollbinder mig från början till slutet och jag vill bara kasta mig in i del 2 och läsa fortsättningen. Det här är en välskriven bok som skildrar hur livet kunde se ut på 1930-talet och för mig känns den väldigt trovärdig. Det är otroliga miljö- och personbeskrivningar där flera samhällsklasser framställs och jag lever mig in i detta så bilder målas upp i mitt huvud och jag ser verkligen Betty i de olika miljöerna hon befinner sig i. Jag rekommenderar verkligen denna bok, den är intressant, underbar och fantastisk.

Bokslott

2021-11-12

Vilken fantastisk bok! Trots att den går i ett ganska långsamt tempo, med mycket fokus på detaljer i Bettys arbete, blev jag fängslad från första sidan. Det märks att författaren har gjort otroligt mycket research om livet på den här tiden, och det kändes verkligen som om jag befann mig i den fina lägenheten tillsammans med Betty. Boken är välskriven, med ett tidsenligt språk som flyter på bra.

Jag tyckte verkligen om att läsa om Betty och den resa hon gjorde under året som utspelade sig i boken. Hennes kärleksintresse Martin tyckte jag däremot sämre om och jag hade svårt att se varför hon gillade honom, men jag är nyfiken på att se vad som ska hända med deras relation i kommande böcker. För det ska bli en hel serie om Betty och jag längtar något otroligt efter att läsa fortsättningen!

Om du gillar historiska romaner med stor detaljrikedom och starka karaktärer kan jag definitivt rekommendera Räkna hjärtslag!

Den här boken tog slut alldeles för snabbt. Så stark och så fin. Boken känns väldigt verklighetstrogen tiden den utspelar sig i, tiden innan andra världskriget bröt ut. I ett Sverige som inte såg ut som dagens Sverige och där andra kamper utspelade sig under andra levnadsvillkor.
~
Det är en bok som jag önskar att jag hade fortsättningen att börja med på en gång.
~
Berättarösten för ljudboken gör ett strålande jobb och passar boken.
~
Det är helt klart en mycket bra bok som även beskriver arbetsförhålllandena för hembiträdena under 1930-talet väldigt bra.
#räknahjärtslag #katarinawidholm #katarinaewerlöf #ljudbok #ljudbokstips #ljudboksrecension #boktips #lästips #bokrecension #recension #historiskroman #starkbok #starkläsning

Fantastisk, gripande och skickligt skriven!

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-10-22

Semst

2021-10-13

Längtar redan efter nästa del.

2021-10-09

Fantastisk som skildring av trettiotalets Stockholm och av den kära Betty. Varför måste vi vänta ett helt år på fortsättningen? Grymt. Läste som ebok.

2021-10-09