Ritual

Hayder, Mo

| 2008

Just after lunch on a Tuesday in April, nine feet under water, police diver Flea Marley closes her gloved fingers around a human hand. The fact that there's no body attached is disturbing enough. Yet more disturbing is the discovery, a day later, of the matching hand. Both have been recently amputated, and the indications are that the victim was still alive when they were removed. DI Jack Caffery has been newly seconded to the Major Crime Investigation Unit in Bristol. He and Flea soon establish that the hands belong to a boy who has recently disappeared. Their search for him - and for his abductor - lead them into the darkest recesses of Bristol's underworld, where drug addiction is rife, where street-kids sell themselves for a hit, and where an ancient evil lurks; an evil that feeds off the blood - and flesh - of others ...

Maria Jacobsson

2020-05-08

Tredje boken av Mo Hayder och den sämsta enligt mig. Här intruduceras en dykare som är olycklig och sörjer sina föräldrars död. Lite för mycket focus på detta förflutna, men det tar sig på slutet så jag ser fram emot nästa bok!

2019-12-03

En bok som inte föll mig i smaken. Ganska rörig och intetsägande. Ingen direkt spänning. rekommenderas inte. 1,5

janne lindh

2018-07-14

Rörig, pretentiös och blodig skräckthriller som inte engagerar.

2018-05-28

Jag har ju läst två böcker om Jack Caffery tidigare, som jag gillat, så förväntningarna var väl ganska höga när jag började läsa Ritual. Den är inte bara tredje delen om Jack Caffery utan någon envisas dessutom med att kalla den första delen i Walking man-serien. Något jag inte alls förstår. De handlar ju fortfarande om Caffery. Och Flea. Läs mer på min blogg

Hanna Johansson

2016-09-25

Läsvärd deckare som stundtals är ganska otäck.

Katarina Nord

2015-08-18

Hu så hemsk! Och så bra! Dock var inte uppläsaren någon upplevelse för mig att lyssna på! Läste det mesta av boken som E- bok. Kommer definitivt att läsa både efterföljaren och böckerna innan.

Maria Larsson

2015-02-21

Det här är mindre bra. Kanske är det en effekt av att ha läst två fullkomligt lysande böcker innan som gjorde att Mo Hayders "Ritual" inte alls imponerade på mig.

Den är bitvis osammanhängande, onödigt brutal och detaljerad på sina ställen och helhetsintrycket är rörigt. Det är till och med så rörigt att jag inte riktigt förstår i vilken ordning jag ska läsa hennes böcker.

Jag får aldrig grepp om intrigen och många trådar lämnas olösta. Det är aningens för flummigt och jag blir aldrig berörd. Mer irriterad över att handlingen spretar så mycket i olika riktningar.

Mo Hayders "Ritual" kan ni lägga i listan "icke prioriterat". Det finns så många andra böcker som är mer värda att lägga tid på.

Maria Larsson

2015-02-21

Betyg: 1,5. Det är rörigt och osammanhängande. Onödigt brutalt och detaljerat på sina ställen.

2014-07-24

Betyg: 4,5 av 5.

(Den här boken var en av dom tolv böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag läser.)

Tredje fristående boken om Jack Caffery av Mo Hayder, efter ?Fågelmannen? och ?Trädens tystnad?.

Och precis lika bra var den här, som dom två tidigare.

Rekommenderar verkligen varmt alla tre böckerna, och läs dom helst i rätt ordning. Mycket spännande och otäcka böcker.

Lotta Karlsson

2014-01-02

Trea på gränsen till fyra, men det var helt enkelt lite för mycket trasigt hos aktörerna och för många frågor obesvarade.

Marc Moore

2013-08-28

Den är våldsammare än jag vanligtvis brukar vilja läsa men den är konstant spännande och inte så lite bisarr, det värsta är att den baserar sig på verkliga ritualer, saker som jag aldrig skulle kunna tänka mig existerade.

Stefan Wern

2010-11-20

Spännande och mystisk. Dock lyckades man inte behålla stämningen och mystiken vid liv hela vägen till slutet.