Rita Rubinstein åker tunnelbana i den bästa av världar

Goldman, Anita

| 1998

Rita Rubinstein åker tunnelbana mellan t-centralen och Östermalmstorg och upptäcker att hennes medresenärer bär nazistuniformer: "Nazister", tänkte hon, och ordet rev i henne, rev upp vardagligheten och vanligheten med ett enda snärtigt snitt av kniven, vilken kniv, vadå för kniv, hade dom kniv? nej hon vågade inte titta, vågade inte låta blicken röra sig ned mot byxlinningen på de där blanka svarta läderbrallorna..." Anita Goldman berättar om drastiska situationer där vardagen vänds ut och in, där frågor kring mod och feghet, snålhet och generositet, skuld och kälek ställs på sin spets. I berättelserna kontrasteras det svenska mot det judiska, Stockholm mot Jerusalem, 60-talet mot 90-talet, drömmen om kärlek mot den absoluta ensamheten. Hos Anita Goldman är vardagen på en gång humoristisk och fruktansvärt sorgsen. Hon målar upp ett panorama över den mänskliga balansgången mellan de...

2022-11-27

Den första boken som jag läser av Anita Goldman, men jag blir riktigt sugen på att läsa något mer av henne.
Noveller är egentligen inte min tekopp. Men då de flesta av novellerna handlar om någon av medlemmarna i familjen Rubinstein så blev det mer än enbart anonyma noveller för mig då berättelserna hänger samman i en och samma historia.
Rita, Margalit och Jakob är syskon. Och de är också om dem de flesta novellerna handlar om. Deras respektive förhållande sinsemellan samt till deras åldrande mor Sonja som är överleverare från förintelsen. Margalit bosätter sig i Jerusalem, Jakob sörjer sin döda far och tröstäter oavbrutet. Rita åker tunnelbana och hamnar i ett säte invid några unga nynazister.
Novellerna handlar mycket om det judiska kontra det svenska, det israeliska kontra det svenska. Margalit saknar den svenska laxen i Israel och Jakob känner sig mer svensk än någonsin förut när han hälsar på sin syster i den heliga staden.
Jag tyckte det var en bra och intressant novellsamling som är mycket engagerande om drömmar, kultur, sorg och identitet. Jag läste lätt ut den på någon timme.
Kan varmt rekommenderas av mig!
Slutbetyg, en 4:a!