Rikoksen varjossa

Henschen, Helena

| 2005

Flag from fi

Vangitseva tarina mahtisuvun salaisuudesta, murhenäytelmästä, joka aiheutti ennenkuulumattoman kohun 30-luvun Ruotsissa. Suom. Jouko Vanhanen.

Anna Hedenstedt

2021-10-31

Intressant om de sydowska morden som jag inte visste något om. Är det härifrån Persson Giolito hämtat sin inspiration till Störst av allt? Många likheter. Lite för hoppig bok för att jag skulle fastna 100 %.

Rebecka Nyman

2021-02-01

Tyvärr fastnade jag inte riktigt för denna bok. Jag upplevde att den var för rörig och hade nog andra förväntningar på den. Mina förväntningar var att den till största delen skulle handla om brottet, men den handlar mer om personerna som är inblandade. Vilket är helt okej, men jag hade då önskat det mindre rörigt och upplagt på ett annat sätt för att fånga mitt intresse. Jag gillar hur Helena Henschen ändå försöker reda upp lite i röran genom att dela upp boken efter vilka personer de olika delarna handlar om. Boken handlade som skrivet mycket om personerna som är inblandade i morden, men jag tyckte allt blev lite platt och tråkigt. Jag gillar Henschens språk och tycker det är vackert, men det bidrar på sitt sätt lite till att den av mig upplevs tråkig. Hon blandar fakta och fiktion genom hela boken. Först skriver hon lite fakta och sedan spinner hon vidare på hur hon tror det gick till, om jag har förstått det rätt. Henschen skriver också ibland in citat från tidningar och från polisutredningen. De delar där hon låter vittnen komma fram är de delar som är mina favoriter samt de delar som är i direkt anslutning till morden.

Sanna Carlborg

2017-11-15

Den här har nog funnits på min läslista i 6 år. Henschens andra bok läste jag då och jag tyckte den var bra. Den här tycker jag är ljummen. Den har sina ljuspunkter men är ojämn. Idag hade den nog inte hamnat på läslistan.
Handlingen kretsar alltså kring de von Sydowska morden som ägde rum på 30-talet. Lyssnade på en dokumentär om dem för några år sedan som fascinerade mig mer, och det förklarar väl delvis varför jag inte går igång så mycket på boken.

Therese Dahlberg

2017-02-12

Marina Pedersen

2016-10-15

Jättebra

2016-05-16

Är inte särskilt förtjust i sättet, det dagboksliknande sättet- den här boken är skriven på! Slutar därför lyssna ganska tidigt. Därav det dåliga betyget från mig!

Intressant att få fakta om ett omskrivet, känt, "nutidshistoriskt" mord. Men tyvärr gillar jag inte den här blandningen av dokumentär och roman. Till skillnad från boken Björndansen, som handlar om Militärligan och i princip allt som finns i romanen har hänt på riktigt, men berättelsen är helt fiktionerad. Så hade jag hellre läst om de von Sydowska morden. Eller också som ren fakta och spekulation, ungefär som Expeditionen av Bea Uusma är uppbyggd. Men boken är välskriven och intressant.
Och jag älskar titeln - en av mina favoriter!

Marie-Anne Eriksson

2016-02-26

Välskrivet.

Rasmusmatte .

2014-02-23

Mycket spännande bok om generationer i släkten von Sydow. Man fastna i boken och kan inte lägga den ifrån sig.

Nina Cardell

2013-06-26

En av de bästa böcker jag läst!!

Sara .

2013-05-23

En av de bästa böckerna jag har läst. Det är sällan man fastnar så mycket för en bok som jag gjorde för den här.

Helt okej bok, jag tycker att den var intressant med all dess fakta.
Jag fick den i min hand av dottern som bara sa läs.Själv så orkade hon inte ens öppna boken jaa ni så kan det vara i bland med dagens Ungdomar.

Helena Almqvist

2013-02-27

Man måste tydligen redan känna väl till historien och bakgrunden för att boken är bara en långtråkig analys av händelsen och jag får aldrig insikt i vad som hänt?! Kass rekommenderas inte!

Maria Svedman

2013-02-12

Annorlunda historia men bitvis lite grå

Kerstin Eknert

2012-11-27

Mycket speciell, klart läsvärd!

Helena Rasmusson

2012-04-23

En stark trea! Ett oerhört tragiskt familjedrama! En sann historia ihopvävt med en del fantasi. Trevligt med svensk historia i berättelsen! Klart läsvärd!

Conny J

2011-09-18

Trots att man vet från början hur det slutar så finns där en nerv i boken. Bra helt klart, en småstark trea..

Rolf Hedberg

2011-05-27

-vilken debutbok av Helena Henschen.
Svenska Deckardrottningar och -kungar
kan slänga sig i väggen...

Thomas Gamby

2011-02-06

Fantastisk människoskildring av HH! Boken skildrar samspel, relationer och dramatiken som berört alla, inklusive henne själv, som varit inblandade eller berörda av denna verkliga tragedi. Läs den!

Anna-Karin L

2011-01-18

Intressant ur historieperspektiv också. Jag fastnade för den.

Jasmine S

2011-01-07

Jag vill ge ett högre betyg, men det är någonting som hindrar mig till det, men den skulle få 3 1/2 om det var möjligt. Helt klart intressant-jag lärde mig någonting också, historien var fin!

Odile A

2010-11-29

Stor besvikelse med tanke på hyllningarna. Bitvis spekulativt och pretentiöst babbel om ett tragiskt öde i en överklassfamilj. Historien hade kanske vunnit på att berättas av någon utifrån, eftersom "inifrån-perspektivet" faktiskt inte var särskilt intressant.

Maria Sundin

2010-07-27

Intressant sann men jag tyckte den blev lite tråkig. Det känns lite som en dramatiserad dokumentär på något sätt och det är ingen favoritgenre.

A Bookaholic Swede

2010-06-12

En välskriven och fängslande bok med en spännande handling.

Simone O

2010-02-27

En okej bok med paralella historier. EN människas försök att förstå varför det ofattbara hände, löper samtidigt med det ofattbara som hände.

2010-02-20

Kan verkligen rekommenderas. En utmärk skildring av en välbärgad Stockholmsfamilj.

Emma

2010-01-04

Det blir en ganska svag trea. Ibland var boken riktigt trevlig i hur den beskrev tidigt 1900-tal och det som mest fascinerade mig var hur författaren har grävt i sin bakgrund och nu har försökt att pussla ihop bitarna av sin familjehistoria. Där inte fakta har räckt till fyller hon ut historien med sin fantasi. Ändå känns tolkningen luddig och otillräcklig. Henschen har ingen riktig förklaring till det som hände och det irriterade mig att jag inte heller kunde finna någon egentlig förklaring till morden. Men allt kanske inte kan förklaras. Berättelsen fångade inte heller mitt engagemang och kändes tillslut långtråkig.

Ullis N

2010-01-02

Mycket intressant släkthistoria MEN det är synd att Henscen inte är någon bra författare.

Johanna Galenpanna

2010-01-02

Trots ett uppriktigt försök blev jag aldrig färdig med den.

harriet karlsson

2009-11-05

Bra, dold historia i den finare världen, allt är inte guld även om det finns

Yvonne Larsson

2009-10-08