Riket vid vgens slut

Guillou, Jan

| 2000

1986

ret r 1192 nr Arn Magnusson efter tjugo rs botgringstjnst tervnder till Vstra Gtaland. Dr rder tillfllig fred i vntan p det stora avgrandet. Arn r en av mnga tusen frlorare i det Heliga Landet. Med sig hem fr han kunskap och invandrare som blir frutsttningen fr en helt ny tid ver hela Europa, och som av det lilla bondelandet Vstra Gtaland skapar det nya konungariket Sverige. Men riddare Arn och hans lskade Cecilia, som nu skter all ekonomi och handel p Riseberga kloster, riskerar att strta landet i kaos och krig eftersom de bda r frvissade om att krleken r strre n politiken. Riket vid vgens slut r den tredje och avslutande delen i Jan Guillous berttelse om Arn Magnusson och Cecilia Algotsdotter och Sveriges tillkomst vid slutet av 1100-talet.

Rickard Jakobsson

2017-06-27

Bra och lsvrd bok med inslag av Sveriges historia!

Rekommenderas varmt.

Linda Billstrm

2017-01-15

Magnus Johansson

2016-07-21

Helt enkelt inte vrd att lsa ut. Klyschig och frutsgbar. I en annan kommentar nmns "von-oben-stil", och det trffar rtt bra.

victoria srqvist

2015-03-31

Bra bok!

Lars Martinsson

2013-08-03

Godknd machotainment med en redig trbock till huvudperson. Guillous ordfrrd och den von oben-svinigt arkaiserande stilen stannar i minnet. Hr finns dock en ngorlunda trovrdig krlekshistoria som fr en tillfredsstllande upplsning, vilket hjer den tredje delen i serien ver de andra.

Grymt bra!

Matilda Krig

2012-03-08

Spnnande! och ett intressant o roligt stt att lra sig lite svensk historia p. Men frvnad att de de ndrat rtt mycket av historien i filmen...

Mel Stor

2011-03-02

Samma som med ettan: jag str mig p att han r s himla speciell. Fast nu r han ju inte lika speciell, det FINNS ju faktiskt andra som r bttre n vad han r. Fortfarande "jaha, och?"-faktor p vissa stllen, men nd bttre n ettan. Dock inte tillrckligt bra fr att f bttre betyg.

Elin Stenblom

2011-02-20

Guillou kan skriva med hjrtat, inte bara med avtryckarfingret!

KR

2010-09-28

Gedigen, men knns mer som ett vldigt lngt bihang till de frsta tv bckerna n ett verk med en egen brande struktur. Tnk dig att "Konungens terkomst" skulle brja efter domedagsbergets fall, s frstr du vad jag menar - det finns liksom ingenting att se fram emot hr.

2010-07-28

Jag lste faktiskt inte ut den hr. Kanske en annan gng.

Lisa Eliasson

2010-02-02

Bra bok, bra serie. Men i slutet blev det nstan lite fr framgngsrikt.

den r spnnande och det hnder saker hela tiden. Det tog inte mer n tre veckor att lsa ut alla bckerna.

I found this whole series a bit pretentious. To imagine that the templars (Arn) - and thus the freemasons (who claim to be decendants of the templars) - were behind the creation of the Swedish nation-state seems not only historically far-fetched, but even sort of 'hidden-agenda' like. Sure, nothing wrong with writing fantasy... these books just don't seem to be promoted as such.