Riket ved veiens ende

Guillou, Jan

| 2004

Flag from no

2007

Året er 1192. Etter tjue år som tempelridder vender Arn Magnusson hjem. Arn er en av mange tusen som har måttet gi tapt mot overmakten i Det hellige landet. Men med seg tilbake har han ny kunnskap. Og ikke minst har han med innvandrere fra fjerne land. Menn med den viten og erfaring som er med å gi støtet til den nyere tid i Europa. Kongeriket Sverige begynner å ta form. For Arn og hans Cecilia er likevel kjærligheten større enn politikken, og etter å ha måttet bøte for sin kjærlighet i tjue år er de nå villige til å ofre alt for å få hverandre. Om nødvendig også den dyrekjøpte og skjøre freden. De er beredt til å styrte landet ut i kaos og krig. Dette er tredje bind i en trilogi om korsfarertiden. De to første heter "Veien til Jerusalem" og "Tempelridderen".

Marcus Albrektsson

2023-12-30

Rickard Jakobsson

2017-06-27

Bra och läsvärd bok med inslag av Sveriges historia!

Rekommenderas varmt.

Linda Billström

2017-01-15

Magnus Johansson

2016-07-21

Helt enkelt inte värd att läsa ut. Klyschig och förutsägbar. I en annan kommentar nämns "von-oben-stil", och det träffar rätt bra.

victoria sörqvist

2015-03-31

Bra bok!

Lars Willfors

2013-08-03

Godkänd machotainment med en redig träbock till huvudperson. Guillous ordförråd och den von oben-svinigt arkaiserande stilen stannar i minnet. Här finns dock en någorlunda trovärdig kärlekshistoria som får en tillfredsställande upplösning, vilket höjer den tredje delen i serien över de andra.

Grymt bra!

Matilda Krig

2012-03-08

Spännande! och ett intressant o roligt sätt att lära sig lite svensk historia på. Men förvånad att de de ändrat rätt mycket av historien i filmen...

Mel Stor

2011-03-02

Samma som med ettan: jag stör mig på att han är så himla speciell. Fast nu är han ju inte lika speciell, det FINNS ju faktiskt andra som är bättre än vad han är. Fortfarande "jaha, och?"-faktor på vissa ställen, men ändå bättre än ettan. Dock inte tillräckligt bra för att få bättre betyg.

Elin Stenblom

2011-02-20

Guillou kan skriva med hjärtat, inte bara med avtryckarfingret!

2010-07-28

Jag läste faktiskt inte ut den här. Kanske en annan gång.

Lisa Eliasson

2010-02-02

Bra bok, bra serie. Men i slutet blev det nästan lite för framgångsrikt.

den är spännande och det händer saker hela tiden. Det tog inte mer än tre veckor att läsa ut alla böckerna.

I found this whole series a bit pretentious. To imagine that the templars (Arn) - and thus the freemasons (who claim to be decendants of the templars) - were behind the creation of the Swedish nation-state seems not only historically far-fetched, but even sort of 'hidden-agenda' like. Sure, nothing wrong with writing fantasy... these books just don't seem to be promoted as such.