Rigels øyne

Roy Jacobsen ble som første nordmann shortlistet til den gjeve Man Booker International Prize for romanen De usynlige. Fortellingen om Ingrid Barrøy, som fortsatte med Hvitt hav, har fanget lesere over hele verden. Rigels øyne er tredje bok i serien. Med den har vi fått en enestående trilogi for alle som vil forstå mer av landet vi lever i. Ingrids datter er blitt ti måneder, og hun legger ut på en vandring gjennom Norge for å finne barnefaren. I støvler og kjole, med sekk på ryggen, reiser hun sørover. Hver gang hun ber om et sted å sove, legger hun fram sitt ærend: Er det noen som husker en russer som flyktet over fjellet den siste krigsvinteren? Underveis kommer hun bort i en rekke uforglemmelige menneskeskjebner. Finner hun den hun søker? Hvilket Norge åpenbarer seg for henne i 1946? Rigels øyne er en sterk roman om et folk etter en krig, fortalt fra perspektivet til en uvanlig...

4/3 2024

Tommy Lindberg

2023-09-04

Sista delen av tre. Läsvärd.

Gripande, imponerande och intressant.

Solveig Andersson

2020-03-08

Avslutande delen. Vacker trots vemodet är detta karga stycke livshistoria. Mycket bra!

2020-02-06

Ingrids sökande förefaller rätt meningslös. Den ger författaren möjlighet att skildra tillståndet i Norge år 1946, när ockupationen är över. Där finns en hel del skam. Skildringen av Ingrids strapatser med den lilla Kaja i famnen är helt osannolika, det här barnet framstår som ett paket och liknar inte verklighetens småbarn. Vacker och vemodig text.

2019-04-30

En mycket vacker skildring av Ingrids smått fantastiska resa i den älskade Alexanders fotspår. Hon reser med båtar och tåg, men framför allt går hon, ofta i obanad terräng med sin baby på rygg eller mage. Fantastiskt! I botten finns en för Norge skamfylld historia om repatrierade ryssar och katastrofen med bombningen av bl a fångskeppet Rigel. Roy Jacobsen skriver med ett mycket avskalat språk - poetiskt i all sin vardaglighet. Men ibland blir det lite för sparsmakat, alla detaljer hänger jag inte riktigt med på. Härlig, bitterljuv läsning är det ändå.

Lysande, gripande & skickligt skriven!