Riddarna kring Dannys bord

Steinbeck, John

| 2016

I sin genombrottsroman Riddarna kring Dannys bord, som är inspirerad av legenden om Kung Arthur och riddarna kring det runda bordet, beskriver Steinbeck med överdådig humor och stor inlevelse några så kallade paisanos obemedlade och obekymrade liv som dagdrivare. Dessa kaliforniska vagabonder är ättlingar till den gamla befolkningen - spanjorerna, indianerna och mexikanerna. De är inte plågade av materiella ägodelar, utan lever från dag till dag som sanna livsnjutare, endast upptagna med att skaffa fram nästa tunna vin eller att erövra damer, som de möter på sin väg. Romanens huvudperson är Danny, vars hus ? precis som Kung Arthurs slott ? blir en träffpunkt för män, som letar efter äventyr, kamratskap och gemenskap. Steinbeck nystar fram en historia över männens liv, som är lika oemotståndlig som den berömda legenden, som inspirerade honom. "Steinbeck är en sann artist och han berättar...

Ulla Englund

2020-01-03

Underbart!

Danje Förlag

2017-01-10

Jag ÄLSKAR den här boken. Och människorna i den. Och livet de lever.

Zack Simone

2016-11-02

Ganska tråkigt jovialiskt "originellt"

Siri Salminen

2014-08-18

det var nog väldigt längesedan jag läste den här, minns ingenting överhuvudtaget mer än att jag älskade den. rolig och varm! men fråga mig inte om handlingen, kommer inte ihåg alls!

Adrien Combier Hogg

2010-08-24

Vid första anblick är "RKDB" en rätt ytlig och lättillgänglig historia. Men något döljer sig därunder. Och det krävs inte mycket skärskådande för att se förbi ytskiktet. Ytterst tror jag Steinbeck i "RKDB" vill berätta om den frihet vi kan åtnjuta genom att inte ha några värdefulla ägodelar. Eller om den tyngd, korruption av vänskapen och själsförändring ägandet kan leda leda till. Detta blandas in i en galen värld av supande dagdrivare, ondskefulla kvinnor och religiös helgondyrkan. En trevlig och bitvis humoristisk historia. Men långt ifrån kvaliteten hos "Vredens druvor" och "Öster om Eden".

Jonas Hugosson

2010-02-04

Svensk översättning "Riddarna kring Dannys bord". Fantastiskt.

Mina Böcker

2009-08-20

Svårbedömd. Är fantastiskt väl genomarbetad och helgjuten, men blir lite enformig. Quite frankly, I don´t give a damn!

Mats Dahlström

2009-05-15

Steinbeck var alltid bäst i det lilla formatet än i gräsligheter som Vredens druvor eller Öster om Eden. Läs Tortilla Flat i stället.