Riddar Kasus hjärta och andra sagor om grammatik

"Pedagogisk skicklighet kombinerad med finurlig humor" (Språktidningen)"Tur då att Sara Lövestam finns. Efter de smarta böckerna "Grejen med verb", "Grejen med substantiv och pronomen" och "Grejen med ordföljd" dundrar hon nu vidare mer humoristiskt än nånsin tillförne." (Nina Lekander, Expressen)"Perfekt för den som läser språk men även för den som på ett underhållande sätt vill veta mer om och fräscha upp sina grammatikkunskaper." (Mariestads-Tidningen)Det var en gång ett litet substantiv, som förnöjt meddelade varje främling som det mötte: "Jag är ett substantiv!" En dag mötte det lilla substantivet en språkpolis. Vid den glada hälsningen höjde språkpolisen bara på ögonbrynet och svarade: "Nej. 'Jag' är ett pronomen."(Ur Sagan om substantivet och språkpolisen)Välkommen in i en värld av prinsessor och riddare, språkpoliser på moped, en skälmsk katakres,...

Sara Lövestam är helt fenomenal när det kommer till att förklara grammatik på ett lättförståeligt sätt. Den här boken är klart den bästa i hennes serie om grammatik, mycket för att den också har humoristiska sagor och sedan kort förklarar de olika grammatiska (och okej, semantiska och retoriska också) delarna som varit med i sagan.

I 14 sagor får vi bland annat träffa kasus, satsflätor, positionsschemat och katakreser (ni hör ju, blir ni inte sugna på en gång?) och lära oss mer om hur de fungerar genom små korta historier. Varje saga är också humoristiskt illustrerad av Sunna Johansson och varje bild passar perfekt till Sara Lövestams berättarstil. I slutet av varje saga finns som skrivet en kort förklaring om vad som vi precis läst, och dessutom ofta en hänvisning till var vi kan lära oss mer om just det här i de andra av Lövestams böcker.

Jag skrattar högt många gånger, och min sambo frågar lite försynt ifall det verkligen kan vara så roligt med grammatik. Jo, det kan det verkligen vara. I det här fallet beror det på att Sara Lövestams berättarstil passar mig som handen i handsken. Lite extra glad blir jag för sagan om katakresen, mest för att jag tycker att det är jättekul att försöka räkna ut vad det är som är hopblandat.

Omslaget som gjorts av Jerry Lasota (med en av Sunna Johanssons illustrationer) får mig direkt att tänka sagobok, samtidigt som den passar bra ihop med resten av serien.