Rex och Rut. Vampyren

Salqvist, Eva

Rex och Rut är en bokserie om barn på sjukhus som löser mysterier.I Vampyren möter de en nattsköterska som liknar en vampyr och som tar blod från Rex arm. När Rut förföljer nattsköterskan till Blodcentralen, får hon se zombies på rad med blod rinnandes från armarna. När sköterskan dessutom tänker sätta en blodpåse på Fidelis droppställning, måste barnen göra något!Vad ska sköterskan med allt blod till? Tänk om alla på barnavdelningen förvandlas till vampyrer?

Det är en vampyr som smyger omkring på sjukhuset och stjäl blod! En väldigt humoristisk bok om (väldigt omystiska) mysterier som händer på sjukhuset. Om man har barn som ska utsättas för en sjukhusvistelse där det ska tas blodprov kan det här vara en bra bok att läsa för att visa på vad som kan hända med blodet som finns på sjukhus. Kanske kan det också hjälpa till att avdramatisera det läskiga samtidigt som det är väldigt spännande.

Syskonen Rex och Rut är i fokus tillsammans med vänner de har på sjukhuset. Det är också bra att se att saker ibland inte alls är så hemska som det verkar och att ens egen fantasi faktiskt flyger iväg ibland och spökar med en. Men det kan också hjälpa till att som vuxen se det ur barnens perspektiv. Ofta vet vi vad som händer men förklarar det inte, eftersom det ses som så självklart för oss vad som händer vid blodprov, men det är ju för att vi har lärt oss det.

Jag gillar illustrationerna, de tar udden av det hemska i berättelsen samtidigt som de har den läskiga känslan när den ska finnas.

Spännande, fin & tänkvärd!