Rex och Rut - Den magiska väskan

Salqvist, Eva

Rex och Rut är en bokserie om barn på sjukhus som löser mysterier. I Den magiska väskan kommer clowner på besök till barnavdelningen. Clownerna har en magisk väska med viktiga saker i: ballonger, en tuta, en gaffel, ett stetoskop och en strutsfjäder. En dag försvinner väskan, och clownerna med. Tandfén verkar inte heller göra sitt jobb. Rex, Rut, Fideli och Ahmed gör allt för att få clownerna tillbaka.     Vart leder konfettispåren? Och vem är det som stulit magin?

Bettan_bokprataren

2020-07-14

En härlig och lite spännande kapitelbok med härliga bilder som jag gillar. De har fina färger och känns rätt i tiden de passar dessutom fint ihop med texten.
Den lockar till många härliga skratt när clownerna tokar sig.
Boken riktar sig främst till ålderskategorin 6-9 år. Det tycker känns som helt rätt.
Ett bra språk och korta kapitel som passar perfekt till högläsning. Rex och Rut är en bokserie om barn på sjukhus som löser mysterier. Det här är bok 5. Fler bilder hittar du på bloggen https://bokprataren.blogspot.com/2020/07/harliga-barnbocker-x-3-fran-idusforlag.html

5-åringen tycker: Spännande, och mycket roligt när clownerna tokar sig. Skrattar högt på flera ställen under läsningen och gillar bilderna.

Mamman tycker: Vi valde att ha den här som högläsningsbok och första kapitelbok innan läggdags, och för min femåring som är väldigt van vid läsning fungerade det över förväntan. Det tog tre dagar att läsa, främst för att småsystrarnas böcker tar mycket kortare tid att läsa, och eftersom kapitlen är korta gick det också smidigt att hitta ställen att pausa på. Det händer också saker hela tiden, vilket gjorde att det var lätt att prata om det som hände förra läsningen.

Jag gillar att det verkligen är mysterier ur barnens perspektiv. Här säger clownerna att de inte är något utan sin magiska väska, och då är det också så. Jag gillar också att serien fokuserar på sjukhusmiljöer och får dem att bli lite mindre läskiga genom att man kan bearbeta det som händer genom böckerna. Det är också kul att det inte bara är Rex och Rut som är i fokus, utan att de också har sina sjukhuskompisar.

Illustrationerna är lagom många, roliga och passar berättelsen som handen i handsken.

Jag har läst Rex och Rut : Den magiska väskan som är skriven av Eva Salqvist och illustrerad av David Henson, boken är utgiven av Idus förlag 2020. Rex har hjärnskakning och är inlagd på sjukhuset, mamma och Rut är där och håller honom sällskap. Plötsligt knackar det på dörren och in kommer två clowner. Det blir början på både skratt och spännande äventyr. Rex och Rut : Den magiska väskan är en rolig och spännande bok i sjukhusmiljö. Språket flyter bra och passar både att läsa själv och som högläsningsbok. Boken är en kapitelbok i bilderboksform och riktar sig främst till ålderskategorin 6-9 år. Det tycker jag är en bra riktlinje, men jag vill också rekommendera boken till något yngre barn. Illustrationerna är snygga och moderna i härliga färger och passar fint ihop med texten. Det här är femte boken om Rex och Rut, men det är den första jag har läst och jag inser att jag har missat en bra bokserie. Boktips!