Revolvermannen

King, Stephen

| 1989

Roland av Gilead r den ende nu levande medlemmen av en gammal riddarorden kallad Revolvermnnen. Han lever i en vrld som pminner om gamla Vilda Vstern men som nu hller p att slitas snder av krafter frn bde mnniskan och naturen. Han r en ofrglmlig gestalt, en ensamvarg p resa mot gott och ont. I en dslig vrld, som p ett skrckinjagande stt speglar vr egen, frfljer Roland mannen i svart, mter en lockande kvinna, och blir vn med pojken Jake frn New York. Rolands livsuppgift r att finna det mrka tornet, en mytomspunnen byggnad som sgs vara det som hller ihop universums alla vrldar. Romansviten Det mrka tornet ger prov p Stephen Kings mest fantasifyllda historieberttande: en magisk blandning av fantasy och skrck, western och science fiction. King hmtade sin inspiration till sviten frn s vitt skilda kllor som en riddardikt skriven p 1800-talet av Robert...

Trg start p serien. Jag lyckas inte helt engagera mig i Roland, eller ngon av de personer han trffar p vgen. Det r dock tillrckligt intressant fr att jag ska g vidare till nsta del och hoppas att den blir bttre.

Riktigt bra serie!

Philip Stenstrm

2017-03-26

Det mrka tornet: Revolvermannen.
I Stephen Kings storslagna episka berttelse i sju delar, fr vi i frsta delen, revolvermannen, flja Roland p jakt efter Mannen i svart. I en post-apokalyptisk framtid r vrlden inte som den en gng varit och inget den ngonsin kommer att vara igen. Vgen till det mrka tornet omges av en dystopisk tumultartad omvrld som gr allt fr att hindra Roland att n fram. I en spnnande och udda form av blandning, Den gode, den onde, den fule och Sagan om ringen, kallar King sjlv bokserien fr sitt livsverk. Ls den i dag, och missa inte resten av serien.

Ola Hultin

2017-03-13

Lste om den nu, infr den kommande tv-serien, och det var ett krt terseende.

R 2014

2015-09-23

Efter att ha lyssnat p den fantastiska uppfljaren "De tre blir dragna" s har jag ftt en helt ny respekt fr den hr boken. Nr jag har lyssnat klart p "Magiker och Glas" s kommer jag att lyssna p Revolvermannen en gng till.

Anna Jensen

2014-04-30

Sjukt skum bok! Vet inte vad jag tyckte... Bra? Spnnande? Dlig? h. Mste lsa del 2 s smningom.

Anders Hildingsson

2013-12-20

Seg och med ett ondigt tungt sprk. I frordet ber frfattaren i princip rakt ut om urskt fr att boken r pretentis och seg. Ber att man ska hrda ut till fljande bcker. Jag ska ge andra boken en chans.

Patrick Fransson

2013-10-23

Den hr serien brjar bra fr att sen bara bli bttre och bttre. Rekommenderas starkt till den som uppskattar ventyr, fantasy och sci-fi.

Tomas G

2013-07-03

Betyget gller fr hela bokserien. En del historier r riktigt bra, King som bst. Tyvrr s fr King spel totalt (nr han blir pkrd i verkliga livet?) och brjar blanda in sig sjlv i handlingen. Det tog mig ur inlevelsen helt och hllet. En del guldkorn men som helhet en besvikelse.
r kluven mellan en 2:a och en 3:a.

Tomas G

2013-07-03

Betyget gller fr hela bokserien.
En del historier r riktigt bra, King som bst.
En del guldkorn men som helhet en besvikelse.

Joel Sjstrand

2012-09-02

Det brukar vara spnnande att ge sig in nya fantasyvrldar. I kings stora svit brjar det dock med ett stort "jaha". Huvudpersonens resa griper unte riktigt tag i mig. Kanske r det fr att persongalleriet inte hinner ta form p de f sidorna i boken. Kanske r det fr att berttelsen knns gjord lite vl mnga gnger. Kanske kombinationen.

Det finns nd ngra minnesbilder som etsat sig fast i huvudet. Inte minst revolvermannens uppbrott frn sin lromstare Cort.

Hur som helst r detta givetvis bara en delrapport. Fr varje hinder p revolvermannens vg lr jag ha fastnat mer i berttelsen och i del 5 r det kanske det ddsfraktande ventyret jag hoppas p.

Linda slund

2011-10-17

Tror att nsta i serien r bttre. Hoppas.

Paul Karlsson

2011-10-06

Frsta boken dr Revolvermannen Roland introduceras och hans vandring mot det mrka tornet fr oss tar en brjan. Spnnande! Men som alltid blir allt bttre i kommande delar d all introduktion r ver.

[bnw] Thomas Tholn

2011-06-28

Visst r det en fascinerande anakronistisk vrld och allt det dr. Men det knns mest som att han staplat balla situationer ovanp varandra som inte hnger ihop. Vrlden knns inte som att den hnger ihop i sin interna logik. Idn r hftig, visst r den det, men n s lnge har det inte fngat mig. Hoppas p fortsttningen.

Anders Johansson

2011-06-01

En besvikelse. Blev inte alls sugen p att fortstta lsa serien.

Lars Andersson

2011-05-24

Jag hoppas inte att den frsta boken i serien fr nn att avskrckas frn att lsa vidare. Det mrka tornet brjar egentligen frst i andra boken.

2010-11-23

Den hr lste jag frsta gngen 1996 och har nu kpt hela serien i samma utgva fr att lsa alla i ett svep. Om jag orkar. Den hr boken var rligt talat inte ngon hjdare, bara en vanlig medelmttig bok och faktum r att jag inte minns ett endaste dugg frn frra gngen. Hade jag inte varit absolut sker p att jag verkligen lst den en gng i tiden s skulle jag envist hvdat motsatsen. Den satte helt enkelt inga lngvariga spr. Hade jag kunnat stta halva stjrnor s skulle den ftt 2,5. Hoppas verkligen resten r bttre...

Natasha Illys

2010-11-12

Har svrt att engagera mig. Frstr att det skall vara smart, filosofiskt, spnnande och magiskt men jag tycker mest att det r ganska trgt och trkigt.

Jenny Li

2010-08-17

En bok som krver en smula viljestyrka fr att ta sig ver trskeln... 100-150 sidor fr man bita ihop, sen r det nedfrsbacke - rakt in i resten av serien!

Kim Rydvald

2010-08-04

Vad fan handlade det hr om egentligen?

josefine gustavsson

2009-10-07

En guld bok av King. Att han kunde skriva s otroligt nr han var s ung. Rek. starkt till alla fantasy fans.

Madelene Helgesson

2009-10-01

Revolvermannen r kort, och tur r vl det. Den r inte s bra, inte s spnnande, inte s ingenting. Men vad som kommer eftert i de fortsttande delarna r frhxande. S tvinga dig igenom den hr boken, s ska du se att de senare bara blir bttre och bttre.

Freddy K

2009-09-17

Lite smseg brjan p serien, som nd tar sig mot slutet.