Revolvermannen

King, Stephen

| 1989

Roland av Gilead är den ende nu levande medlemmen av en gammal riddarorden kallad Revolvermännen. Han lever i en värld som påminner om gamla Vilda Västern men som nu håller på att slitas sönder av krafter från både människan och naturen. Han är en oförglömlig gestalt, en ensamvarg på resa mot gott och ont. I en ödslig värld, som på ett skräckinjagande sätt speglar vår egen, förföljer Roland mannen i svart, möter en lockande kvinna, och blir vän med pojken Jake från New York. Rolands livsuppgift är att finna det mörka tornet, en mytomspunnen byggnad som sägs vara det som håller ihop universums alla världar. Romansviten Det mörka tornet ger prov på Stephen Kings mest fantasifyllda historieberättande: en magisk blandning av fantasy och skräck, western och science fiction. King hämtade sin inspiration till sviten från så vitt skilda källor som en riddardikt skriven på 1800-talet av Robert...

2020-12-16

Välskrivet, spännande om än många frågetecken och berörande. Det är en hård värld och huvudkaraktären är definitivt inte ren som snö. Väcker intresse för att läsa vidare serien.

Nicklas Björk

2020-08-01

En stabil introduktion till vår anti-hjälte och till den värld han lever i. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen i nästa bok: DE TRE FÖLJESLAGARNA.

Jan Banan

2020-02-28

Ingen riktig höjdare. Känns inte som berättelsen tar fart riktigt, men ändå en avslutning som gör att man vill läsa fortsättningen.

Markus Nilsson

2019-09-14

Tycker denna boken var ganska seg och tråkig. Det var nära att jag inte fortsatte läsa serien efter denna boken men jag är glad över att jag fortsatte. Serien är bland det bästa jag har läst.

Izabela Horn

2018-08-31

Första delen på ett äkta läsäventyr. I första boken får vi följa Roland revolverman som är på jakt efter mannen i svart. I denna bok får vi mest lära känna Roland och få en liten inblick i vad serien kommer handla om.
Lovande början

Philip Stenström

2017-03-26

Det mörka tornet: Revolvermannen.
I Stephen Kings storslagna episka berättelse i sju delar, får vi i första delen, revolvermannen, följa Roland på jakt efter Mannen i svart. I en post-apokalyptisk framtid är världen inte som den en gång varit och inget den någonsin kommer att vara igen. Vägen till det mörka tornet omges av en dystopisk tumultartad omvärld som gör allt för att hindra Roland att nå fram. I en spännande och udda form av blandning, Den gode, den onde, den fule och Sagan om ringen, kallar King själv bokserien för sitt livsverk. Läs den i dag, och missa inte resten av serien.

Ola Hultin

2017-03-13

Läste om den nu, inför den kommande tv-serien, och det var ett kärt återseende.

R 2014

2015-09-23

Efter att ha lyssnat på den fantastiska uppföljaren "De tre blir dragna" så har jag fått en helt ny respekt för den här boken. När jag har lyssnat klart på "Magiker och Glas" så kommer jag att lyssna på Revolvermannen en gång till.

Anna Jensen

2014-04-30

Sjukt skum bok! Vet inte vad jag tyckte... Bra? Spännande? Dålig? Äh. Måste läsa del 2 så småningom.

Anders Hildingsson

2013-12-20

Seg och med ett onödigt tungt språk. I förordet ber författaren i princip rakt ut om ursäkt för att boken är pretentiös och seg. Ber att man ska härda ut till följande böcker. Jag ska ge andra boken en chans.

Patrick Fransson

2013-10-23

Den här serien börjar bra för att sen bara bli bättre och bättre. Rekommenderas starkt till den som uppskattar äventyr, fantasy och sci-fi.

Tomas G

2013-07-03

Betyget gäller för hela bokserien. En del historier är riktigt bra, King som bäst. Tyvärr så får King spel totalt (när han blir påkörd i verkliga livet?) och börjar blanda in sig själv i handlingen. Det tog mig ur inlevelsen helt och hållet. En del guldkorn men som helhet en besvikelse.
Är kluven mellan en 2:a och en 3:a.

Tomas G

2013-07-03

Betyget gäller för hela bokserien.
En del historier är riktigt bra, King som bäst.
En del guldkorn men som helhet en besvikelse.

Joel Sjöstrand

2012-09-02

Det brukar vara spännande att ge sig in nya fantasyvärldar. I kings stora svit börjar det dock med ett stort "jaha". Huvudpersonens resa griper unte riktigt tag i mig. Kanske är det för att persongalleriet inte hinner ta form på de få sidorna i boken. Kanske är det för att berättelsen känns gjord lite väl många gånger. Kanske kombinationen.

Det finns ändå några minnesbilder som etsat sig fast i huvudet. Inte minst revolvermannens uppbrott från sin läromästare Cort.

Hur som helst är detta givetvis bara en delrapport. För varje hinder på revolvermannens väg lär jag ha fastnat mer i berättelsen och i del 5 är det kanske det dödsföraktande äventyret jag hoppas på.

Linda Åslund

2011-10-17

Tror att nästa i serien är bättre. Hoppas.

Paul Karlsson

2011-10-06

Första boken där Revolvermannen Roland introduceras och hans vandring mot det mörka tornet för oss tar en början. Spännande! Men som alltid blir allt bättre i kommande delar då all introduktion är över.

Visst är det en fascinerande anakronistisk värld och allt det där. Men det känns mest som att han staplat balla situationer ovanpå varandra som inte hänger ihop. Världen känns inte som att den hänger ihop i sin interna logik. Idén är häftig, visst är den det, men än så länge har det inte fångat mig. Hoppas på fortsättningen.

Lars Andersson

2011-05-24

Jag hoppas inte att den första boken i serien får nån att avskräckas från att läsa vidare. Det mörka tornet börjar egentligen först i andra boken.

2010-11-23

Den här läste jag första gången 1996 och har nu köpt hela serien i samma utgåva för att läsa alla i ett svep. Om jag orkar. Den här boken var ärligt talat inte någon höjdare, bara en vanlig medelmåttig bok och faktum är att jag inte minns ett endaste dugg från förra gången. Hade jag inte varit absolut säker på att jag verkligen läst den en gång i tiden så skulle jag envist hävdat motsatsen. Den satte helt enkelt inga långvariga spår. Hade jag kunnat sätta halva stjärnor så skulle den fått 2,5. Hoppas verkligen resten är bättre...

Natasha Illyés

2010-11-12

Har svårt att engagera mig. Förstår att det skall vara smart, filosofiskt, spännande och magiskt men jag tycker mest att det är ganska trögt och tråkigt.

Jenny Li

2010-08-17

En bok som kräver en smula viljestyrka för att ta sig över tröskeln... 100-150 sidor får man bita ihop, sen är det nedförsbacke - rakt in i resten av serien!

josefine gustavsson

2009-10-07

En guld bok av King. Att han kunde skriva så otroligt när han var så ung. Rek. starkt till alla fantasy fans.

Madelene Helgesson

2009-10-01

Revolvermannen är kort, och tur är väl det. Den är inte så bra, inte så spännande, inte så ingenting. Men vad som kommer efteråt i de fortsättande delarna är förhäxande. Så tvinga dig igenom den här boken, så ska du se att de senare bara blir bättre och bättre.

Freddy K

2009-09-17

Lite småseg början på serien, som ändå tar sig mot slutet.