Revolutionens ros

Ekström, Alice

| 2017

Drömmar om frihet, kärlek och revolution i en tid då det är allt annat än självklart Beatrice Hofver är en självständig ung kvinna som driver sitt eget bageri och är känd för sin frispråkighet. En ödesmättad kväll tvingas hon fly från sitt hem i Karlskrona. Hon möter Emil Courtin, en eldsjäl och revolutionär, som tar med henne till huvudstaden. Han visar henne en helt ny värld där kvinnor och män slåss sida vid sida ? och där man är fri att älska vem man vill. Det blir början på en enastående resa på jakt efter kärlek, frihet och ett nytt hem. Året är 1789 och revolutionens vindar blåser från Paris ända till Stockholm, och snart är Bess djupt involverad på mer än ett sätt. När det börjar pratas om kungamord måste hon en gång för alla bevisa att en kvinna kan förändra sitt öde. ---Alice Ekström är en 23-årig författare från Helsingborg. Hon skriver fantasy, romance...

Snezana Lindskog

2018-10-22

Det var ett tag sen jag läste Revolutionens ros av Alice Ekström, men den finns kvar som en berättelse som lämnade tydliga spår. Jag fattade genast tycke för den starka personligheten Bess och ville följa hennes väg i boken. Författarens språk och sätt att skriva med kvicktänkta dialoger och ett högt tempo gav mig mersmak och gör att jag vill läsa fler böcker av Alice. Att huvudpersonen är en stark kvinna med skinn på näsan under en tid då kvinnor var kuvade ger boken en extra krydda. Berättelsen berörde mig.
Jag rekommenderar den varmt till alla som gillar historisk romantik. En otroligt varm och charmig feel-good berättelse som utspelar sig i en spännande tid.

Jag satt och grät på flyget när boken tog slut. Älskade den verkligen ❤ Precis som jag älskar The Notebook och liknande berättelser som är både romantiska och sorgliga på samma gång. Historien grep tag och jag misstänker att den kommer att stanna i minnet ett långt tag framöver. 🌷📚

Stark, fängslande och gripande!