Revolutionens barn

Robinson, Peter

| 2014

Enstöringen Gavin Miller hittas död på ett järnvägsspår under en gångbro. Till att börja med vet inte Alan Banks och Annie Cabbot om de har att göra med ett mord eller ett självmord. Utredningen pekar åt en rad olika håll: Gavin hade femtusen pund på sig då han hittades, man finner droger i hans stuga och några år tidigare har han fått sparken från sitt arbete som universitetslärare efter att ha anklagats för sexuella trakasserier mot studenter.När man går igenom de telefonsamtal han gjorde veckan innan sin död hittar man ett som sticker ut, till en lady Veronica Chalmers. Vad kunde outsidern Gavin ha velat en kvinna från samhällets högsta skikt?Efter hand leder utredningen Banks och Cabbot bakåt i tiden till 1970-talets gruvarbetarstrejker och politisk aktivism på den yttersta vänsterkanten. Flera personer som figurerar i utredningen har kopplingar dit och frågan är bara om det är där svaret...

Nike Fritz

2017-09-11

"I ondskans spår " av Peter Robinson tyckte jag var en av de bästa deckare jag läst. "En förgiftad man" blev en besvikelse men det var ju ingen Alan Banks-deckare. "Revolutionens barn" är den absolut tråkigaste deckare jag läst och intrigen är så dåligt komponerad. Författaren verkar trött och hans fantasi har uppenbarligen sinat rejält. Hans förmåga att vackert beskriva miljön räddar honom från en 1:a för denna bok.

Jonna

2015-10-18

Jag tycker boken var bra. Kanske lite för lätt handling men ibland kan det vara skönt med inte så avancerat också. Efter att ha läst alla böcker om Alan Banks som översatts till svenska tycker jag att böckerna verkligen svänger hur bra de är. Nu satte jag en fyra men om jag jämför med första boken som jag läste, en ovanligt torr sommar så är den milslångt mycket bättre och väldigt mycket mer avancerad och invecklad. Längtar ibland tillbaka till jag läste den första gången. Så bra vill jag att de ska bli igen, men de kanske börjar få ett slut.

Lotta Lettenström

2015-08-17

En normal Robinson deckare. Kanske lite för långsamt tempo.

Marita Ryen

2015-06-01

Trots en ganska intressant historia tog det lång tid att lyssna färdigt på den. Jag hade ingen längtan efter boken.

Jan Banan

2015-04-14

Det känns som om tempot i Robinsons böcker blir långsammare med varje ny bok som utkommer. Denna klarar sig från lägsta betyg tack vare Robinsons intressanta huvudkaraktärer och hans yrkesskicklighet i sitt författarskap.

Det är bok nummer 21 om Alan Banks och visst känner man igen uppbyggnad av boken. Persongalleriet är ungefär detsamma och det känns väl lite som att man borde göra en liten förändring. Jag tycker dessutom storyn är lite i tunnaste laget,även om Banks bedrev två utredningar, vilket höll på få en ända med förskräckelse. Min crush för Alan Banks gör att jag lyssnar och Tomas Bolme uppläsning är så superbra.

Henrik Johansson

2015-02-07

Känns lite tunn, en historia som trampar vatten.

Gitte Jönsson

2014-12-15

Börjar bli lite trött på Robinsons raljerande upprepningar om musik, whisky och diverse annat som han "vet mycket om"...

2014-10-19

Jag gillar verkligen Banks/Robinson och det lite långsamma, resonerande tempot. Men i denna bok blev det lite för mycket av det goda. Blev lite långtråkig att ta sig igenom, tyvärr.