Revolutionary Road

Yates, Richard

| 1961

With a new introduction by Richard Ford "A deft, ironic, beautiful novel that deserves to be a classic." --William Styron From the moment of its publication in 1961, Revolutionary Road was hailed as a masterpiece of realistic fiction and as the most evocative portrayal of the opulent desolation of the American suburbs. It's the story of Frank and April Wheeler, a bright, beautiful, and talented couple who have lived on the assumption that greatness is only just around the corner. With heartbreaking compassion and remorseless clarity, Richard Yates shows how Frank and April mortgage their spiritual birthright, betraying not only each other, but their best selves. In his introduction to this edition, novelist Richard Ford pays homage to the lasting influence and enduring power of Revolutionary Road.   "The Great Gatsby of my...

Mikaela86

2019-09-17

Boken utspelar sig i ett amerikanskt 50-tal. Jag tycker författaren fångar detta väldigt bra. Den fångar också väldigt bra ett par som på ytan lever ett fantastiskt liv men innanför rasar allt. Jag kunde inte låta bli att referera till hur sociala medier ser ut idag. Där folk på ytan vill verka ha perfekta liv men sanningen är någon annan. Motsatsen av en feelgood-bok.

2018-09-20

En underbar skarp berättelse. Frank och April, det äkta medelålders paret i ett medelklassområde utanför New York på 50-talet. Den Amerikanska drömmen som ska vara den perfekta idyllen men som bara är det på den påklistrade ytan. Frank och April ser ut att leva det perfekta livet men under ytan finns det en ödesmättad katastrofkänsla som byggs upp på ett oerhört skickligt sätt. Den absoluta behållningen i boken är den knivskarpa dialogen. Hur Frank och April verkligen försöker såra sin partner med sylvassa repliker. Mästarklass helt enkelt.

Philip Stenström

2018-09-06

Revolutionary road (originaltitel: Revolutionary Road) - Richard Yates

Året är 1955 och i den lilla förortsidyllen Revolutionary Hill, Conneticut, bor makarna April och Frank Wheeler. I tron om att livet ska bli bättre dras de med tillkortakommanden. Frank dras med sitt trista arbete och April med sitt misslyckade amatörteaterföreställning. För att få ut mer av livet och tillvaron samt rädda deras krackelerande äktenskap beslutar de sig för att flytta till Paris.

Kort och gott kan jag tveklöst hävda att romanen Revolutionary road av Richard Yates sannerligen väcker läslusten i mig till liv. Textraderna flyter på som vatten i strömmen. Det är en berättelse som omfamnar och snärjer in läsaren i omtumlande bekymmer om livet och hinder som uppstår på vägen. Den lyckas alstra en energi som omvandlas till djupa tankar om livet och dess tillkortakommanden. Det är en roman som sannerligen berör på djupet vad gäller självförverkligande och trygghet i tillvaron. Paret Wheeler lever i en trygg tillvaro och trots idyllen trånar de efter ett lyckligare äktenskap och tillvaro. Men i tafatta försök att hitta sig själva och vad de letar efter snubblar de fram i mörkret. Revolutionary road är en mycket läsvärd roman som sätter sin prägel och spår av medelklasslivet i 50-tals andan, men också skildringar som ekar in i dagens tillvaro och samhälle.

Sanna Carlborg

2017-01-17

Om du någon gång känt att vardagen är meningslös, att du är ämnad för ett mer självförverkligande liv men har svårt att lämna tryggheten i ditt mediokra medelklassliv; då är det här en bok som du kommer att känna igen dig i. Med utgångspunkt i den amerikanska femtiotalsfamiljen Wheeler och deras bekantskapskrets skildras alla nyanser av neuroser tills katastrofen är ett faktum.

Jag trodde jag skulle bli uttråkad, men jag blev skakad och imponerad.

Thilda Karlsson

2015-03-05

Tog ett bra tag innan jag lyckades ta mig igenom den här boken, mest för att den är obehaglig och lämnar kvar en dyster känsla i hela kroppen efter att man läst den.

smärtsam, underbart skriven

Klinga

2012-03-26

Det är författaren som är gnällig. Han är för arg och nedlåtande för min smak. Han verkar nästan besviken på April, Frank och alla de andra, som om de hade undertecknat ett avtal om att leverera något. Han ser ner på försöksmänniskorna på Revolutionary Road från hög höjd. Med allsmäktig fantasi har han målat upp situationen och han har bilden klar när romanen börjar. Ingen kommer undan. Han beskriver (fortfarande allsmäktig) dem alla som lite löjliga, lite grå, lite förljugna men sammantaget är det en enorm skuld han vältrar ner på dem. Bilden han målat upp är statisk och det hakar jag upp mig på. Om Frank skulle börja slöjda, om Milly skulle hitta en hobby etc så kan vi vara säkra på att de skulle utföra dem med samma ynkliga brist på liv och äkta passion, i samma halvkvävda anda. De är dömda av författaren. Det gör att för mig blir stackars April Wheelers öde lite melodramatiskt. ”Men titta hur illa det kan gå”

Kunde inte någon av dem få utvecklas? Jag uppfattar det som hjärtlöst. Han släpper inte ut en enda av dem. Det är en berättelse om den dolda mörka sidan av förortstillvaron men det är inte omständigheterna som låser in människorna. Det är författaren själv som avstår från att släppa ut dem. Sällan har jag blivit så medveten under läsningen om en författare som sitter och leker med dockor.

I Easter Parade, däremot, har han hjärtat med och han beskriver människor som lever sina liv på ett mänskligt sätt. Han dömer dem inte. Livet rullar på och vi kan försöka göra gott men slumpen griper ofta in och ingenting blir som man har tänkt. Han verkar gilla eller åtminstone inte ogilla personerna i den romanen. Men i RR. Jag ser de stackarna som fjärilar, fastnålade och upphängda, fångade av en sadistisk författare och inte som man kan tro av den kvävande tillvaron.

Klinga

2012-03-22

Lite seg och trögläst. Såg den fantastiska filmen först. Kanske var det riktigt dumt!

Josefine Ejebjörk

2011-06-25

Låg och vilade mellan en fyra och en femma. Det bästa med boken är att början är så långt ifrån slutet jag tänkte mig när jag började läsa boken.

Josephine Tholander

2011-06-22

Den har en grå och dyster ton, Men det är det som gör den så fångande, inklusive de säregna personligheter som beskrivs, sådana som vill vara egna på ett eget revolutionärt vis för den tiden den utspelar sig på. Mycket intressant.

Sofie Petersson

2011-06-17

Jag gillar den här boken skarpt. Så verklig, så obehaglig.

Pia Ekeroth

2011-05-08

Lättläst men aningen för förutsägbar.

Lotta Strandberg

2011-02-06

Riktigt bra, obehaglig bok som får mig att fundera över vad som händer när grannarna stänger dörren, eller vi.. Tydligt också med barnens utsatthet, hur de känner förtvivlan och rädsla utan att förstå. Katstrofkänslan infinner sig direkt, Yates blottar huvudpersonerna totalt, ffa Frank, och visst känner man igen både sig själv och andra.

Jesper Larsson

2010-12-30

Det tog mig tre månader att läsa ut den här boken. Detta berodde förmodligen på att den var hemskt obehaglig att läsa. Ändå tyckte jag om den. Provocerande läsning som förmodligen berör och ifrågasätter vår tillvaro lika mycket idag, som den gjorde då. Skarpsinnig, dyster, skrämmande, spännande, grå, vardaglig, ångestladdad, vemodig och klaustrofobisk.

Felicia Dahlqvist

2010-11-06

Svårbedömd. Stundtals riktigt bra men så ibland kommer man in på sega sidospår som jag tycker inte tillför något till boken. Hade velat läsa ännu mer om huvudpersonernas vardag! Författaren hoppar mellan det som verkligen är spännande och intressant för att sedan kanske komma in på att skriva om andra familjer och massa om Franks jobb. Detta skapar ett lite ojämt flyt. Sen tycker jag att vissa delar av slutet kändes lite överdrivna och orealistiska. Men den är bra och sorglig!

Max Kern

2010-10-06

Yates bok Revolutionary Road är en lång och skrämmande relationsroman som man måste sega sig igenom - för att slutligen bara uppleva att allt ger vika. Alltså inget för den som vill tro på kärleken och happy endings...

jan dalgren

2010-05-13

under ytan börjar redan från start den smygande katasrofen på alla plan att kännas. spänningen och obehaget byggs upp utfirån den kvävande vardagen. Det är inte alltid ytan i våra liv speglar vad som rör sig inuti. Yates fångar fint detta.

Bea Skiöld

2010-02-23

Allt annat bleknar i jmfrelse med denna fantastiska knivskarpa roman! Vacker, vemodig. Ett måste för alla som befinner sig mitt i livet!

Maria Blomkvist

2010-01-02

Ett vackert men oerhört sorgligt porträtt av två människor som finner sig låsta i ett liv de aldrig önskade för sig själva. Trots huvudpersonernas något egenkära och självupptagna attityd väcker de mitt intresse och min medkänsla. Yates gör ett mästerligt jobb med att få sina karaktärer att kännas äkta och levande och bara tack vare den förmågan förtjänar boken att bli läst. Dessutom, om ingenting annat, är den ett slag i ansiktet på det eftertraktade och utstuderade förortslivet och den omtalade amerikanska drömmen.

Patricia B

2009-11-18

Hade velat ge den en halvstjärna till men det går ju inte så jag får nöja mig med fyra klart lysande stjärnor.

miranda åkermalm

2009-10-06

Såg filmen först. Läste boken för att se från vems perspektiv den är skriven och vem dne tar ställning för, moral osv. Har inte kommit fram till något ordentligt svar än. Väldigt intressant, visar människor som de är. Vill aldrig skaffa familj eller barn eller något liknande efter den här. Det kan inte funka, det går bara inte.

Lena L

2009-08-07

Yates har verkligen lyckats skildra förortens USA på 50- ,60- talet och de människor som lever där. Karaktärerna beskrivs på ett mycket målande sätt. En bok att leva sig in i. Jag har inte sett filmen..

Thony Glans

2009-07-20

Filmen känns som en bagatell, men en mycket bra sådan, efter att nu tagit del av boken. Läs den! Ni blir inte besvikna! Detta är när den amerikanska romanen är som bäst. Livet blir inte det samma efter denna läsupplevelse.Men så har jag förvisso sagt om många andra böcker.

Mats Johansson

2009-06-21

Jag har väntat länge på denna läsning och är så imponerad. Mer än 40 år gammal bok, utspelar sig 1953, och ändå så aktuell. En mycket välskriven roman och en hemsk beskrivning av det värsta en relation kan vara.