Revolt

Collins, Suzanne

| 2010

Sista rafflande delen i Hungerspels-trilogin De två första delarna i trilogin om Hungerspelen har gått som en raket på den litterära himeln, bland annat som etta på New York Times bestseller-lista. Förväntningarna på del tre är enorma.Rebellerna har gjort uppror. Katniss är räddad. Distrikt 12 ligger i ruiner. Peeta är kvar i huvudstadens våld. Finns verkligen distrikt 13? Kommer Katniss och Peeta att återförenas eller tar huvudstaden Peeta från henne. Var är hennes mamma och lillasyster? Och vilka andra från distrikt 12 har undkommit? I de två första delarna av Hungerspelen vävde Suzanne Collins en otroligt tät intrig, nu kommer upplösningen. Hungerspelen har blivit en internationell försäljningssucc världen över. Filmrättigheterna...

Bra serie!

Asså om man tycker dem två jag säger bara LÄS DENNA BOK

2017-05-16

Superbra avslutande del i trilogin. Inget rosenskimrande utan mest bara brutalt. För mig ett sorgset mästerverk.

Emelie Östborg

2017-05-11

Hungerspelen är bra..... läs dom säger ja bara, du kommer att fastna!!

Ebbe K

2017-01-09

Inte lika bra som de första två. Tröttnade runt mitten.

Izabela Kosznik

2016-02-22

Revolt är avslutning på trilogin om hungerspelet . Boken är lika bra som tidigare två böcker, men till skillnad från två första som filmats utan ändringar så har denna sista bok skilt sig från filmen.

Helena R

2016-02-17

Inte riktigt samma tempo som de första böckerna, men ändå spännande. Jag gillade skildringen av kriget, hur karaktärerna och deras relationer utvecklades - på gott och ont - och slutet, budskapet att vi måste acceptera vår historia för att förbättra framtiden.

Erica S

2015-03-10

inte lika bra som ettan men värt att läsa

Anna Lindström

2015-01-09

Avslutande betyg för trilogin blir en fyra. Riktigt spännande och underhållande.

Therese Östman

2014-06-26

Ögna för det mesta igenom den, läste den direkt efter de andra. Så det blev för mycket av samma slags bok. Ska läsa om serien innan sista boken går på bio. Betyg: 3,5

2014-04-10

Tredje och sista delen i Hungerspelentrilogin. Så här snabbt har jag nog aldrig läst klart en serie och även om jag kanske inte sällar mig till hyllningskören så gillade jag de här böckerna. Och denna tredje del var ännu lite bättre än de tidigare. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/04/revolt-av-suzanne-collins.html

Ida Andersson

2014-02-21

Som sagt, älskar serien men tyvärr är slutet inte helt bra. Känns som att Collins försökte få färdigt det alldeles för fort.

.. ..

2014-02-17

Spårar totalt.. Bra och fängslande men ändå en besvikelse. Lever inte upp till mina förväntningar tyvärr.

.. ..

2014-02-17

Spårar totalt.. Bra och fängslande men ändå en besvikelse.

Emma A

2013-12-28

För mig gick det inte att läsa de här tre böckerna separat, för de hänger ihop, är galet spännande och jag var bara tvungen att få veta hur de skulle sluta. Jag glömmer inte berättelsen i första taget, men det är ändå något som saknas. Dessutom blir jag så frustrerad över att Katniss inte verkar kunna älska på riktigt. Hon kan inte älska sin systers katt och inte heller någon av de två som gör allt för henne. Eller om hon inte tillåter sig. Vad hon svarar Peeta i slutet är en sak, men Gale har rätt i att hon i slutändan väljer det hon behöver för att överleva. Men detta är egentligen ingen kärlekshistoria, utan rätt och slätt en reflektion över mänsklig grymhet. Hur långt är vi benägna att gå? Det är en sciencefictionbok som beskriver en sjuk verklighet, där barn tvingas döda varandra för underhållning, men ändå verkar den inte på något vis osannolik. Som Plutarch säger "Vi är nyckfulla, korkade varelser med dåligt minne och stor begåvning för självförstörelse." och det har väl historien visat oss tidigare. I slutändan är det ju inte president Snow som Katniss sätter pilen i... Det är inte han i sig som är farlig, utan när fel person har makten. Trots allt är det ju tanken på goda handlingar som till sist håller Katniss vid förstånd. Att det fortfarande finns medkänsla och empati visar sig i Peeta gång efter gång och det var också tack vare honom som jag läste vidare.

Sara Johansson

2013-12-21

Jag tyckte boken va helt okej men att de va så svår att komma in i. Men som i nästan alla böcker va man fast i slutet.

Sara Frimodig

2013-09-23

Tredje delen av Hingerspelstrilogin var kanske inte riktigt lika spännande som de två första, men ändå en bok jag sträckläste. Som helhet tycker jag att det var en väldigt intressant och fångande trilogi!

Maria Linder

2013-09-07

I del 3 av serien hade jag hunnit tröttna på alla vändningar som kommer i sista meningen av VARJE kapitel. Denna del känns otroligt sammanfattande jämfört med de 2 andra delarna, som utspelar sig under betydligt kortare tid. Den är för olik de 2 första delarna i för många spelåret helt enkelt (den enda likheten är karaktärernas egenskaper och att typ alla dör).

PL *

2013-05-05

Nej, det vill sig inte alls efter första boken. Nr 2 var mest en upprepning av den första och den här föll ganska platt som uppföljare.

Michaela .

2013-04-24

Gillade första delen, andra var okej. Men den här var för långtråkig...

My.loved.books

2013-04-12

En bra avslutning på en bra serie! Kanske lite lång.

Ida Holmén

2013-04-06

Hungerspelen var fängslande, Fatta eld ite utav en besvikelse och Revolt fortsatte utför. De två sista delarna kunde inte hålla samma nivå som Hungerspelen. Kommande filmer har förmodligen möjlighet att bli bättre än motsvarande böcker.

Matilda Krig

2013-01-11

Var väl spännande och så.. men nä. Sådär. Rätt trist avslutning på triologin, tycker jag.

Ingrid Durhem

2012-12-07

Oväntat slut! Inte den bästa av de tre men helt klart läsvärd!

Ola Janåker

2012-11-20

Nja, det ville sig inte riktigt efter del 1. Tappade intresset nånstans i tvåan och hittade aldrig tillbaks mer än kanske glimtvis...

Björn Math

2012-11-19

Ett måste om man läst de två tidigare.

Honey =)

2012-11-14

blev så rörd när jag läste ut den. sorglig, spännande och jättebra!

Hilma Wiik

2012-10-23

Underbar bok !!

Maria Jönsson

2012-10-16

Oj den var usel. Grundtanken är bra men det blir bara brutalt och jag sitter bara och prickar av vilka som dör. För mycket slakt, hon tappar grundtanken och går vilse i skräckvälde och psykopater. Trist på en så bra idé. Ettan var bra men förutsägbar, tvåan var riktigt bra och trean är bottennappet. Trist för jag hade väntat mig mer.

Jenny Majgren

2012-09-30

Besviken!!
Helt okej bok, men förväntade mig så mycket mer.

Carina Rejmus Cohen

2012-09-16

Något seg i inledningen men sedan tar den fart och blir riktigt bra.

Melissa Eriksson

2012-09-05

Bläh... De två föregående Hunger Games-böckerna var tämligen bra, men den sista... Näe, kan inte säga detsamma. Alltför många plötsliga dödsfall och det kändes allmänt som om Collins rushade igenom och bara ville få ut boken. Besvikelse. :/

Karin Löfstrand

2012-09-05

Nämen fy, så trist slut och inte var det särskilt spännande heller!

Sanna

2012-09-02

Åh jag önskar så innerligt att det kommer en till men det vet jag att det inte kommer och jag är ledsen för det. Jag hoppas att filmerna gör så vi inte glömmer den här underbara bokserien som alltid kommer vara i mitt hjärta.

Men det är skönt att veta hur det slutade och jag gillade slutet fast det var mest död i det. Det känns som om Katniss har växt från första sidan till sista sidan och om hon inte hade tagit Prims plats i det 74 hungerspelen hade det inte blivit nån bok.

Det sorgligast var att Prim dog, jag hoppas att hon fick frid. Katniss och hennes mamma måste sakna Prim supermycket och Smörblomma. Smörblomma älskade jag att Katniss och Smörblomma brukade fräsa åt varandra osv.

I början av den här boken ville jag att hon skulle välja Gale att vara tillsammans med men senare i boken ville jag att hon skulle välja Peeta. Men i slutändan valde hon ju Peeta ändå och jag är glad för det.

Inte lika bra som första boken men bättre än andra. Men i det hela taget ett värdigt avslut. Men hatar att de förstår den bästa karaktären (peeta) Å det med prim...
Men måste säga att jag inte ångrade att jag har läst de! Verkligen inte!!

Johanna Hellström

2012-08-11

Det blev lite för mycket död och bedrövelse i den här boken för min smak. Dessutom ganska seg att ta sig igenom.

Anett Mattisson

2012-08-09

Ville inte att den skulle sluta..

Paul Karlsson

2012-08-03

Nu har jag precis läst ut den sista delen i "Hungerspelen" trilogin.

I tredje och sista boken får man följa Katniss då hon överlevt kvartalskuvningen och har förts till distrikt 13 där ett gäng rebeller planerar ett uppror mot president Snow och hela regimen. Peeta har hamnat i huvudstadens våld och måste räddas. Katniss blir upprorets ansikte utåt och än en gång får hon ge sig ut i en kamp på liv och död.

Allt är olidligt spännande. Man vill hela tiden veta hur det hela ska sluta för Katniss och vilken av männen i hennes lilla triangeldrama som hon slutligen ska välja. Har man en gång börjat läsa boken så är den näst intill omöjlig att lägga ifrån sig. Allra helst då man börjar närma sig slutet.

En mäktig, storslagen och spännande bok som starkt kan rekommenderas.

Tove Asplund Stolt

2012-07-31

Oj vad långsam. Orkade tyvärr inte läsa ut boken.

Kajsa lindberg

2012-07-22

Det här är den bästa boken i serien!

Karin Andersson

2012-07-09

Ännu segare en tvåan. Reagerade starkt över allt brutalt våld.

amanda hildur

2012-07-08

Mockingjay knyter ihop hela HG-historian på ett bra och värdigt sätt. Spänningen är olidlig och jag är hela tiden rädd för ett olyckligt slut - för inte kan det väl sluta lyckligt? SPOILER: är dock lite besviken på att de avslutande sidorna är så få. ÄLSKAR böcker som har en lång, fin epilog där man får följa bokens invånare även när ALLT ÄR BRA. Inte bara när de har det svårt liksom. Men det är kanske bara jag.

Katarina Strid

2012-06-18

Denna bok var av ett annat slag än de första två då det är mer av en krigsskildring med en del psykologi. Inte samma spänning men bra på ett annat sätt. Fast lite väl mycket elände ibland. Bra avslut på serien.

Jennifer CM

2012-05-25

Här var det dags för det otroligt uppbyggda slutslaget, och jag hade liksom climax klar för mig i huvudet. Det var bara för Collins att leverera. Blev tyvärr inte helt nöjd. Vissa inslag tappade luft. Men allt blir inte som man tror och det var trots mina höga förväntningar ett bra avslut på trilogin.

Den tredje och den svagaste delen, men bra ändå.

Sarah Marklund

2012-05-08

Bra avslutning på trilogin och knyter ihop säcken fint. Spännande, kanske aningen rå emellanåt, långsammare än de övriga två böckerna och kan nog komma att upplevas rörig för den mindre läsvane. Men som sagt, bra avlsut på serien och snart ska jag läsa om dem alla på nytt.

Maria B Hansson

2012-05-05

Jag förstår att S Collins vill slutföra sin historia om Katniss, Peeta och Gale. Och det gör hon helt logiskt. Men jag upplevde inte samma spänning i tredje och sista boken som jag gjorde i den första. Jag blev nästan lite mätt på det hela faktiskt.

Hanna Bragberg

2012-04-29

För mycket krigsskildring, för mycket elände och för otillfredsställande slut. Men det gick ju inte att lägga ifrån sig historien, precis gastkramande även denna avslutande del.

Jakob Nylin

2012-04-22

Smärtsamt, men det slutar gott.

Rebecka Tjäder

2012-04-17

Min fyra är en ganska svag sådan. Visst är det en bra bok, men den går inte ens att jämföra med de resterande. Den känns ganska krystad, och har lite väl mycket svärta och för lite annat. Ljuspunkterna är extremt få. Ibland känns det som att hemskheter och dödsfall bara trycks in och in och in för att täcka över en brist på något annat. Och Collins öveger inte det gamla hederliga (och skittråkiga) knepet med att hoppa över viktiga händelser och bara beskriva dem i korta återberättelser från andra karaktärer. Trist, det kunde blivit så mycket bättre. Det BEHÖVDE på något sätt bli så mycket bättre. Jag lämnar Katniss och de andra med en känsla av hopplöshet.

Maria Lindén

2012-04-16

Om jag jämför denna bok med de övriga två i serien var denna en liten besvikelse. Egentligen känns det inte som om det hände så mycket och jag fick aldrig känslan av att jag fastnade för den. Men den var fortfarande en helt okej bok och det var kul att läsa slutet på trilogin.

Maria Wiksten

2012-04-15

Bra!

Pernilla Lindholm

2012-04-14

Tyvärr den sämsta av de tre böckerna, men den är fortfarande underhållande.

Carolina E

2012-04-03

Jag tycker att det här var den sämsta i triologin
och ibland kändes det som om författaren gjorde det för lätt för sig,
som att skada huvudkaraktären mitt i stridernas hetta
för att hon sedan ska vakna upp på sjukhus
och få händelsen berättat för sig och då även för läsaren
om vad som egentligen hände.

Slutet drar ner betyget även det,
det tyckte jag inte alls om.
Inte heller att karaktärerna har genomgått
världens personlighetsförvandlingar.

Kamali 

2012-04-01

Som de andra två, hygglig underhållning men knappast något litterärt underverk.

Stefan Antonsson

2012-04-01

Ett värdigt avslut på bokserien. Inte lika spännande som de övriga delarna men mer tankvärd.

Moa Johansson

2012-03-22

Den var mycket spännande och jag kunde knappt vänta med att läsa slutet! Jag tyckte dock att den ibland kunde vara lite tråkig, men slutet älskade jag verkligen!

2012-03-18

Nää denna bok var inte alls i samma klass som de två tidigare.
Jag gillade den, men jag blev väldigt besviken på den för den fängslade mig inte alls lika mycket som de två tidigare delarna =(

Amanda S

2012-03-16

Blev besviken på slutet, hade väntat mig mer, kändes som det kom alldeles för tvärt. Fram tills dess var den dock bra.

Sina Ar

2012-03-11

Trots att jag tycker att den är bättre än Fatta Eld så håller Revolt ändå inte samma nivå som Hungerspelen. Det blir rörigt på vissa ställen och överdrivet. Men vad jag uppskattar är att det samhällskritiska i boken blir mer framträdande igen. För mycket onödiga detaljer blir det. Men man lär även känna nya intressanta personer som lyfter fram boken. Nåt som jag blev sjukt besviken på var slutet på boken. Väldigt "snipp snapp snut så var sagan slut" eller "och så levde de lyckliga i alla sina dagar". Känns lite som att Collins bara rafsade ihop slutet bara för att bli klar. Men sammanfattningsvis så är boken ett värdigt slut på trilogin. Som sagt så tycker jag inte att Collins språk lyfter boken men själva storyn klarar sig nästan själv. Så pass bra historia är det.

Matilda R

2012-03-10

Bättre (mer sammanhängande) än den andra boken, även om den inte kan slå första alls. Det faktum att jag inte kände att jag behövde sträckläsa den här boken var bra, det var många saker som behövde smältas. Vad jag gillar bäst är hur fantastiskt många av karaktärerna i boken utvecklas!

Daniel Majling

2012-02-13

Sämst i serien. Väldigt svamligt och lite av ett stort antiklimax.

Simon S

2012-01-20

Inget skitsnack i den avslutande delen av trilogin. Även om det känns som att boken inte är i riktigt samma stuk som de två första och inte heller alltid är lika bra så blir den aldrig dålig. Collins har besparat läsaren från de smöriga och fjäskiga avslut som man ofta annars stöter på i ungdomsboksserier.

Ida

2011-12-01

den kanske inte är lika rafflande rakt igenom som de två första men det gör inget eftersom den avslutar trilogin på ett väldigt bra sätt. har haft stort underhållsvärde av hela serien och finns inget annat än att rekommendera.

Marie Rös

2011-11-24

Besviken. Väntade bara på att boken skulle ta slut. Får inte riktigt något grepp om varken Katniss eller hennes medmänniskor i berättelsen. Det känns dock ordentligt i magen ibland när saker och ting inte riktigt blir som man tänkt sig så helt värdelös är den inte. Väntar med spänning på att se filmerna för jag tror att de kan bli riktigt bra.

Charlotte Malm

2011-10-18

Ja, jag vet att det är en ungdomsbok, men nu väntar jag bara på filmen!

Matilda Cedervall

2011-10-07

Ytterst grotesk på sina ställen, grät mycket och slutet var bedrövligt. Ja, boken var ju välskriven och så men allt gick åt helvete för Kattis och det blev lite för deprimerande...

Jonna Stenlund

2011-09-18

Kändes lite seg genom hela boken, sedan kom slutet helt plötsligt från ingenstans. Inte lika bra som de andra två, men fortfarande väldigt läsvärd.

Rebecca Eriksson

2011-09-15

Inte alls i klass med första eller andra boken, blev besviken.

Gunilla Jönsson

2011-09-12

Inte lika bra som de två andra. Fantasin verkade tagit slut och på slutet försvann typ 15 år på tre sidor.

Sofie Petersson

2011-09-02

Jag tycker inte att Revolt knyter ihop serien på ett bra sätt. Det är segt till en början och mot slutet känns det stressat och ogenomtänkt. Kan dock tänka mig att ungdomar gillar serien, men den föll inte riktigt i min smak...Jag tittar hellre på filmen Battle Royal...

Nicole Holmgren

2011-08-15

jätte bra , hela triologin då!
Gillade inte fatta eld så mycket då jag tycker den var seg och trist (iaf i början)... Men de andra två var väldigt bra :)

Sara Hagström

2011-08-15

Måste säga att jag blev besviken över denna. Men den visade sig vara väldigt långsam och utdragen för att sedan bli för kortfattad i slutet. Trots det var den ju bra, men jag hade förväntat mig mer.

Miriam T

2011-07-21

Det finns många saker som jag är besviken på i denna bok, bla att man bara kastades in i Distrikt 13 redan i första kapitlet (om jag minns rätt), som tidigare varit så hemlighetsfullt och spännande, ville ha kvar mystiken lite till, nu känns spänningen med det helt onödigt.[...]

läs hela recensionen på min blogg:

Karin Söder

2011-07-04

Välskrivna, fantastiska, fasansfulla och nervkittlande! Läs trilogin om Hungerspelen!

Natasha Illyés

2011-06-07

Krigsskildringar berör mig sällan, även här är det den svagare delen av boken. Men det är spännande att följa Katniss resa, hennes inre demoner och valen hon gör.

Elin Möllerstedt

2011-05-08

Det här betyget är ett helhetsomdöme för alla böckerna i trilogin. Författaren avslutar snyggt och jag vill nästan fälla en tår. Dystopin blir inte till någon utopi, det är det för sent för. Lite för mycket strid för min smak i denna sista del, men krigsscenerna fyller trots det sin funktion.

amorina ahlsell

2011-03-31

Jag hade höga förväntningar eftersom hungerspelen varit så bra och fatta eld inte varit en mycket sämre uppföljare men jag blev faktiskt besviken på Revolt. Men det är trots allt en mycket spännande och bra bok , fast det känns lite grann som någon annan har skrivit den ibland.. Alla personerna förändras väldigt mycket och vissa ändrar sig bara helt plötsligt utan förvarning trots att de tyckt eller varit helt annorlunda i de två tidigare böckerna. Det känns lite grann ibland som de ändras bara för att det ska bli ett bra slut. Och Katniss gör flera beslut som jag inte alls förstår mig på, utan att det kommer någon förklaring. Och mestadels av tiden utspelar sig i en sjuksäng eller så är hon någon annanstans och är skadad.
Det mesta jag störde mig på var slutet. Jag antar att det skulle föreställa lyckligt, men jag kunde inte sluta gråta...

R Lindqvist

2011-03-17

Det blir en svag fyra, för den var så mycket långsammare än vad Fatta eld var. Dessutom var hela kärlekstriangeln med Gale och Peeta ganska tröttsam. Men jag tycker om att Revolt satte igång en massa tankar om diktaturer, medias makt över sina tittare och läsare och framförallt om överlevnadsinstinkten hos Katniss.

Anna Johansson

2011-03-09

En bra avslutning på Hungerspelstriologin. Denna boken är mycket mer råare än de två första böckerna, känns nästan lite för rått för att vara en ungdomsbok!? Men boken summerar ihop berättelsen, kanske inte på ett helt oväntat sätt, men ändå inte allt för självklart. Bra bok, mkt bra serie.

Eva Bohman

2011-03-03

Mest spännande i hela serien, även om det blitvis blir lite väl mycket det-är-så-synd-om-mig. Ett oväntat slut, är inte helt säker på om jag kommer överens med det men alla slut som inte är väntade är bra! Extra spännande att läsa denna när hela norra Afrika håller på att revoltera, den känns väldigt aktuell.

Helena Sjögren

2011-02-24

1.an jättebra, tvåan sämst, denna hyfsad. Retade mig på att de hade översatt morfin med "morflin"

Birgitta Spele

2011-02-10

Å, så tråkigt att tredje delen inte är hälften så spännande som de andra två. Men var tvungen att veta hur det gick.

Ally Regins

2011-01-09

När jag läst den här blev jag lite besviken på hela serien. Den föll lite platt.

Helena S

2010-12-28

Besviken, inte alls i samma klass som del 1 & 2.

Sofia Buhr

2010-12-11

Eftersom jag gillade de två tidigare böckerna i serierna så var jag ganska säker på att jag skulle gilla Mockingjay också. Men det gjorde jag verkligen inte.

Efter att jag hade läst den funderade jag på vad det egentligen var som gjorde att jag blev så besviken. Var det bara för att jag inte gillade slutet eller var det någonting mer. Efter lite funderande kom jag fram till den största anledningen att jag tyckte den var så dålig är för att suzanne collins helt byter genrer i den här sista delen av boken.

De två första böckerna är riktiga actionböcker, om det nu finns någon sådan genrer. De är spännande och händelsefyllda. Den sista boken däremot är mer som en krigsskilldring. Det är många ganska sega partier och så många som dör att man blir  avtrubbad och dödsfallen blir meningslösa i historien.

Jag säger inte att jag tycker att krigsböcker är dåliga. Det som är dåligt med Mockingjay är att den känns som att den är av en helt annan genrer än de Hunger games och Catching fire. De flesta som väljer att läsa Mockingjay gör det för att de gillade de två tidigare böckerna och det är stor risk att många blir besvikna när Mockingjay inte liknar dem.

Tina Bolognini

2010-11-20

Jag kunde inte lägga ifrån mig boken. Mycket spännande hela tiden tycker jag. Jag skulle dock ha kunnat tänka mig slutet annorlunda.

Felicia Dahlqvist

2010-11-13

Nej, det här var inte bra. Tråkig, rörig och händelselös. Blev verkligen platt fall här. Den första boken är kanon, den andra är också bra fram till det röriga slutet men den här boken innehåller ingenting. Synd med en så blek avslutning på något som kunde bli riktigt bra.

Skrotmagnet

2010-10-19

Om poängen är att visa vilka enorma förluster politik och krig kan innebära, så har boken verkligen uppfyllt sitt syfte.

Kristina S

2010-10-11

Ärligt talat tyckte jag inte den här boken grep tag i mig lika bra som de två första. Den var spännande och välskriven, men jag kände inte behovet av att sträckläsa eller den där magknipsångesten inför hur det skulle sluta.