Revbensdagar, morgnar

Hansson, Cecilia

| 2002

Revbensdagar, morgnar är en lyrisk berättelse om kärlek och frigörelse. I en tydligt avgränsad diktvärld möts en man och en kvinna. Vilka de är och hur de har träffats är oväsentligt. Bara det som uppstår mellan dem betyder något. Själv säger Cecilia Hansson att hon vill skildra känslor som är så starka att de gränsar till det patetiska. - Jag tror att poesi handlar om mer än språkliga konstruktioner. Och jag tror på poesins möjligheter. Att det går att kommunicera med andra människor. Att det poetiska språket är det som kan nå längre och djupare. Cecilia Hansson, uppväxt i Luleå men bosatt i Stockholm, har en förkärlek för östeuropa. Därifrån kommer flera av hennes litterära inspirationskällor, som Franz Kafka och Judith Hermann. Revbensdagar, morgnar är hennes debutbok.

2019-04-29

Jag var så nyfiken på Cecilia Hansson efter att jag läst hennes Au Pair. Ville läsa mer. Revbensdagar är hennes debut och den pekar på vad som komma skall. Men att läsa dessa böcker okronologiskt gör inget. Förstår mer nu, tror jag, efter den tunna men intensiva och klangrika poesidebuten. Det är samma Wien, samma spårvagnar och den starkt upplevda mycket intensiva, euforiska känslan av närhet.