Resten av allt är vårt

Hamberg, Emma

"En livsbejakande liten pärla! ... Lycklig kärlek är svårt att skildra. Men Emma Hamberg lyckas över förväntan." Ingalill Mosander, Aftonbladet"Emma Hamberg är en av våra finaste författare av feelgood ... en alldeles underbar och mycket rolig kärlekshistoria där verkligheten verkligen överträffar dikten!" Kenneth Gysing, Femina (Betyg: 5 av 5)"Briljant rom-com ... Härliga feelgoodförfattaren Emma Hamberg skildrar ett omtumlande år i sitt liv med massor av humor, ärlighet och acceptans. Låt detta bli en storsäljande stötteroman till alla starksvaga kvinnor." Kerstin Särneö, Tara (betyg: 4 av 5)"Sorgligt, känsligt och vansinnigt roligt" Lena Jonsson, Skaraborgs Allehanda 1. Jag vakar vid min mans sida medan han svävar mellan liv och död. (Check!)2. Jag får hem min man levande från sjukhuset! Men med komplicerade hjärnskador. (Check!) 3....

En bok som växte mer och mer! Mysig, ärlig och hur man kan gå vidare - på olika sätt.

Jatte bra bok

Mysig och välkomnande med ett inbjudande språk!

Emma Hamberg - en författare vars röst som får mig att må riktigt gott när jag både lyssnar på eller läser hennes böcker. Denna, hennes senaste bok, var heller inget undantag från det. Tack Emma!

Lite annorlunda lättsam bok men ändå med ett djup. Lite jobbigt i början när jag insåg hur självbiografisk den faktiskt var men det bidrog ändå till att göra den bättre.

Ingen typisk Hamberg-bok direkt, men ändå skriven med hjärta och smärta. En självbiografisk bok som flörtar med den skönlitterära genren.

Jag har läst de flesta av Emmas böcker och gillat dem väldigt mycket. Denna bok är lite olik de andra feelgood böcker hon skrivit då denna handlar om hennes eget liv. Vi läsare får följa med på hennes resa, genom kärlek, vänskap, familj, separation etc under ett år. Emma skriver på ett fantastiskt sätt, jag dras med alla känslostormar i både skratt, förtvivlan,kärlek, tårar och med en hög igenkänningsfaktor. Ibland känns det som att jag tjuvläser en dagbok...att jag är inne på förbjudet område. Denna bok är lättläst, ärlig och självutlämnande och helt underbar. Starkt av Emma att dela med sig så naket om sina känslor och sitt liv. En bok som som kommer finnas kvar länge i mitt hjärta.

Familj, vänner och nya förälskelser i ett härligt kaos. Lite sjukdom och skuld och rädsla på det. Stor igenkänning från mig själv och kanske därför jag älskar boken. Det är så mycket som är jag. Mina ord och mina känslor. Mycket nära full pott.

2019-09-30

Jag har läst det mesta som Emma skrivit och serien om Rosengädda är en av mina favoriter. Jag började läsa Resten av allt är vårt som fysisk bok, men när jag såg att Emma läste in boken själv så övergick jag till ljudbok istället.
Det är en självutlämnande och naken bok där inget göms undan. Vi bjuds på högt och lågt ur Emmas liv, allt berättat med Emmas härliga charm. Jag gillar hennes bubbliga härliga sätt och fnissar högt många gånger i berättelsen. Samtidigt som jag i nästa stund nästan vill ta fram skämskudden.
Jag tror att det är en bok som gör sig bäst som ljudbok då många nyanser försvinner i den tryckta varianten. Det blir extra bra när Emma dessutom läser den för oss. Jag tycker Emma är enormt modig som vill dela med sig av allt sånt som vi normalt kanske inte pratar så mycket om, som skuld, skam, svartsjuka och sjukdomar.
Är du nyfiken på hur ett år i Emmas liv sett ut, rekommenderas Resten av allt. Förväntar du dig en feelgood berättelse i stil med Rosengädda, så är den inte riktigt där. Men det är lik förbaskat underhållande läsning för en stund!

2019-09-19

Jag har läst det mesta som Emma Hamberg har skrivit. Dom fristående romanerna Mossvikenfruar – Chansen, Brunstkalendern, och Baddaren. Och dom fyra böckerna i serien om Rosengädda: Rosengädda nästa!, Larma, släcka rädda i Rosengädda, Vårjakt i Rosengädda, och Hjärtslaget i Rosengädda. Men även dom två ungdomsböckerna Linas kvällsbok och Linas kvällsbok 2: två killar och ett hjärta. Och kortromanen Late Bloomer.

Jag tycker mycket om Emma Hambergs sätt att skriva. Hennes böcker är lättlästa, charmiga, roliga, naiva (på ett bra sätt!), snabblästa, mysiga, romantiska, och har hög igenkänningsfaktor. Riktigt härliga feelgood-böcker. Och jag kan rekommendera hela hennes tidigare produktion.

Emma Hambergs nya bok, Resten av allt är vårt, är en självbiografisk bok, som går rakt in i hjärtat. Den är väldigt självutlämnande, naken, och ärlig. Och även allt det som jag skrev ovanför, om författarens tidigare böcker, gäller även den här boken.

Rekommenderas varmt.