Restaurangen vid slutet av universum LGTG 2

Adams, Douglas

| 2016

Var kan man få en anständig kopp te, en gin och tonic och god mat? När alla frågor om rymd, tid, materia och meningen med livet är besvarade, återstår endast en fråga: Var ska vi äta middag? Restaurangen vid slutet av universum erbjuder den ultimata gastronomiska upplevelsen och, för en gångs skull, finns det ingen morgondag att oroa sig för. Arthur Dents resa genom rymden fortsätter då han reser till tidens ände i sökandet efter en anständig måltid och samtidigt råkar förändra framtiden för hela mänskligheten … Restaurangen vid Slutet av Universum andra delen av sex i Liftarens Guide till Galaxen-trilogin. Douglas Adams är skaparen av och författaren till Liftarens Guide till Galaxen, en bokserie som blivit ett fenomen. Douglas bodde med sin fru och dotter i Islington, North London, och under en kort period i Kalifornien där han gick bort 2001.

Hjortronhyllan

2023-01-30

"Livet slösas bort på de levande", såklart citerat Zapods förfäders spöke. Ja, del två följer tangentens riktning av surrealistisk framställning. Även när vi får möta universums härskare påminns vi om att man inte ska ta universum för givet, om det nu finns något universum? Adams rör vid flertalet ämnen; tidsmanipulation, mänsklig evolution, tidens slut, livet efter detta och mänsklighetens oviktighet i det gigantiska världsalltet a la Adams. Alla dessa grubblande frågor när den egentliga frågan bara återstår, var ska vi äta middag?

Som läsare bjuds jag självklart på svaret som både är stimulerande i redogörelse för måltiden och hur den ska upplevas. Adams lyckas här, jag var verkligen där. Jag såg när det hände, slutet av universum. Guidad av Max Quordlepleen, hans orkester och den frivilliga maten. Upplevelsen höjer betyget.

Hoppas bara inte Adams har rätt gällande mina förfäder, det skulle dock förklara en del.

Annie

2021-02-16

Jennie Carlander

2020-07-21

Therese

2019-12-25

Andra boken i serien om liftarens guide till galaxen. Jag gillade verkligen första delen, men tyvärr känns denna uppföljande mest som en transportsträcka. Kanske är bok tre, fyra och fem bättre, men just nu känner jag inget akut behov att med det samma ge mig på dessa.

Viktor Meldert

Z

D

David H

2013-07-23

Den fantastiska resan i rymden och fantasin fortsätter. Bra inläsning även om karaktärernas röster är aningens förändrade sedan förra ljudboken.

Tomas G

2013-07-05

Jag låg och vred mig av skratt den första gången jag läste den här trilogin i fem delar. Om jag är nere så får Douglas Adams nonsens mig alltid på bra humör, bara att slå upp en slumpvis sida.
Douglas Adams har en finurlig ton som kan få dom mest triviala händelser att bli roliga.

Han hatade byråkrati vilket märks tydligt i Liftarens guide till galaxen men också i den mer allvarliga Last chance to see om utrotningshotade djur som han skrev tillsammans med Mark Carwardine.

För min del är de tre första bäst och dom andra två "mer av samma". Är det nåt för alla? troligen inte.

Jag har lånat ut dom till olika personer och fått mestadels entusiastiska reaktioner men också försiktiga blickar följt av "den var lite konstig"

Förhoppningsvis kommer den vara med mig på äldreboendet om en sisådär 20-30 år och vara orsaken till att jag ligger och vrider mig. ;-)

Marianne L

2012-09-07

Helt underbar berättelse som Johan Rabeus läser mycket bra. En bok som jag läst om om och om igen. Ljudboken var ingen besvikelse som många ljudböcker kan va om det är dåliga uppläsare.

Marianne L

2012-08-20

Underbar uppläsning av denna roliga historia. Desstu tokigare och omöjligare det blir kan det bara bli värre. helt enligt osannolikhetsteorin. Jag inser att det Adams beskriver är livet - jo det sker hur otroligt än är.

Maria Klamas

2012-05-07

Inte på långa vägar (hehehehe fast universum är lååångt) lika bra som den förra boken... Visserligen fanns det fyndiga och roliga passager och händelser i boken, men för mig blev det en enda lååååååång transportsträcka... och det är väl förvisso det boken handlar om... oändligheter och sånt... men nej... det blev inte så många skratt i denna inte...

Anna Lindström

2012-04-10

Underbar. Läsvärd. En bok man bör ha läst, gärna flera gånger.

Mattias Renström

2011-05-09

Nu har jag tagit mig igenom två av böckerna och har ingen egentlig lust att fortsätta. Konceptet känns som feberdrömmar/hallucinationer från Douglas Adams som han sedan skriver ner och låter några av huvudpersonerna i böckerna utsättas för.
Receptet är enkelt: (Några av) huvudpersonerna hamnar på en planet som är helt knasig. De får helknasiga problem på grund av de helknasiga varelser som befolkar planeten. Tack vare osannolikheten eller någon helknasig lösning som är självklar för alla i rymden lyckas de överleva en bunt sidor till.

Bengt Månsson

2010-03-30

"the end" syftar på tiden; restaurangbesökaren kan bevittna universums undergång, dock utan att själv dras med.

Lena Ullén

2010-03-08

Johan Rabaeus läser underbart!

Jan Kjellin

2009-12-28

De här böckerna är roliga, men inga mästerverk...

Annika Sjöström

2009-11-20