Resan mot de röda öarna

Löfgren, Linus

FÖRSTA DELENPlötsligt hörde Nimo en sång, lika vass och kall som känslan av en vattendroppe som rinner nerför en istapp. Han tittade ner och såg rakt in i ett gult öga med smal pupill. En benig hand sköt hastigt upp och tog tag i hans ben. Nimo försökte skrika, men ljudet påminde om en råttas pip. Nimos trygga liv på Ringöarna förändras på ett ögonblick. Tillsammans med sina vänner dras han med på ett magiskt äventyr som kommer förändra honom och planeten Andar för alltid. Resan mot de röda öarna är den första delen i Linus Löfgrens serie om Vattenfolket. En fantasifull och spännande resa till en bortglömd värld. Vår värld, så som den såg ut för mer än en miljon år sedan. På den tiden som vi fortfarande kunde andas under vatten och då vattendrakar, berlocker, jättehajar och havskrigare levde i haven.

Linda Andersson

2019-11-01

Resan mot de röda öarna av Linus Löfgren är en mycket välskriven och spännande bok som riktar sig till barn mellan 9-12 år. Men har man bara fantasin i behåll går den alldeles utmärkt att läsa även som vuxen. Boken, den första i serien om Vattenfolket, utspelar sig i vår värld för mer än en miljon år sedan, på den tiden då vi fortfarande kunde andas under vatten.
Nimo, Viljo och Vindra, tre barn av Vattenfolket, kidnappas av berlocker. Berlockerna är ett mellanting mellan haj och kvinna, otäcka, fula och blodtörstiga. Här börjar ett spännande äventyr där läsaren får möta inte bara berlocker utan även vattendrakar, vasajer, kolossmaneter och havskrigare. Ett äventyr jag varmt kan rekommendera.
Och Linus, se till att bli färdig med uppföljaren nu.

Martin Berntsson

2019-04-07

Har läst Linus Löfgrens "Resan mot de röda öarna". Detta är Linus första bok och det skall bli en serie med flera delar. Detta är en fantasifull episk berättelse med många trådar och ett färgstarkt persongalleri. Den spänner över väldigt olika världar och karaktärer. Inledningen är lite knagglig men håll ut de första 20 sidorna, för sen tar åkturen fart. Snyggt och intressant språk som fungerar bra för ungdomar men som även fångar mig, som är en lite äldre läsare. Ser med spänning fram emot nästa del! /Martin

Jag har läst Resan mot de röda öarna som är den första delen i Sagan om Vattenfolket av Linus Löfgren, boken är utgiven på Visto förlag 2018. För en miljon år sedan levde vattenbarnet Nimo ett tryggt liv på Ringöarna men plötsligt förändras allt. Nimo och hans vänner dras in i ett magiskt och spännande äventyr i en bortglömd värld. Resan mot de röda öarna är en välgjord bok som verkligen sätter fart på fantasin tack vare spännande äventyr, miljöer, karaktärer och figurer. Språket är bra och är ganska lättläst och boken har korta kapitel. Boken har några få illustrationer i svartvitt, tack vare det så bildade jag mina egna illustrationer i huvudet. Jag tycker att Resan mot de röda öarna är ett riktigt bra fantasyäventyr och är glad att det kommer fler delar i serien Sagan om Vattenfolket. Jag vill rekommendera boken till barn i åldern 9-12 år!

Bokdjungeln

2019-03-17

En bok för barn, men som även jag som vuxen uppskattade. Jag gillade historien och tror verkligen att äventyrslystna 9-12åringar kommer uppskatta den. Språket är lätt, det är oftast korta kapitel och texten ganska stor vilket jag tror kidsen tycker är bra. Jag hade gärna haft fler bilder, kanske i färg(?) med i boken för att verkligen fånga läsaren. Men jag antar att det är bättre utan bilder så barnen får träna upp sin fantasi. Jag tycker som sagt om denna bok och ser framemot att läsa den när äldsta bonusdottern fyllt 9 år.

Gullis lästips

2019-01-23

Följ med på en spännade och fantasifylld resa till en magsisk värld under ytan till en bortglömd värld i havets djup för mer en en miljon år sedan där vi får träffa havets magiska folkslag och dess olika varelser, som vattendrakar, jättehajar och havskrigare.

”Resan mot de röda öarna” är första delen i fantasiserien ”Sagan om Vattenfolket”, detta är början på ett ett storslaget äventyr för bokslukande mellanstadietelever i åldrarna 9 - 12 år, men fungerar även för äldre barn och vuxna.

Boken är skriven med ett detaljrikt och målande språk med ett högt tempo tillsammans med korta kapitel fylld med de ena äventyret efter de andra.

Det här är en äventyrsfylld bok som utspelar sig i en härlig havsmiljö i en magiskt spännande fantasy med storslagna äventyr.

Maria Wälsäter

2018-12-14

Linus Löfgrens barn- och ungdomsfantasy "Resan mot de röda öarna" påminner inte om något jag tidigare har läst.

Berättelsen utspelar sig i vår egen värld, men så som Linus målar upp den har ni aldrig sett den innan. Vackra undervattensmiljöer kombineras med häpnadsväckande städer byggda i- och ovanpå vattnet. De olika raserna som befolkar planeten är även dem unika och intressanta.

Som läsare känner man verkligen för, och hejar på, huvudkaraktärerna - barnen vars världar vänds uppochned när de kidnappas av de ondskefulla berlockerna tidigt i berättelsen. Själva berlockerna för mina tankar till en blandning mellan naga och sjöjungfrur.

Under läsningens gång kom jag om och om igen på mig själv med att drömma mig bort, mycket på grund av hur målande boken är. Den sätter verkligen fart på fantasin.

Samtidigt som magin är ständigt närvarande får den logiska förklaringar som är lätta att acceptera som sanning i Löfgrens universum. Att språket är lättläst och kapitlen korta bidrar till den där "bara ett kapitel till" -effekten som är både ljuvlig och förrädisk.

Tack till författaren och förlaget för recensionsexemplaret. Läsningen gav mig en härlig verklighetsflykt.

Detta är den första delen i en ny fantasyserie ”Sagan om Vattenfolket” som utspelar sig i haven. Belägen på vår värld för mer än en miljon år sedan men full av fantasifulla varelser och folk.
I boken får vi följa Nimo och hans vänner - barn av vattenfolket som till en början blir kidnappade av de fruktansvärda ”berlockerna” som är riktiga uslingar som verkar för mörkrets krafter.
På ett bra och tydligt sätt introducerar författaren oss till de olika vattenrikena och folken som gör att vi får en förståelse för berättelsen. Ser man världskartan i början av boken så får vi en föraning om att vi kommer få upptäcka mycket mer i kommande delar, så bra avvägd av författaren som introducerar precis lagom mycket av de olika platserna eftersom det skulle blivit för mycket om han skrivit med ännu mer nytt.
A uppskattade boken väldigt mycket - det var speciellt roligt att få följa en fantasyberättelse som utspelar sig i haven. Han uttryckte det själv att han är mest van vid att höra berättelser som utspelar sig på land så detta var verkligen nytt och extra spännande.

Boken är stundtals rätt grov - speciellt i talspråket. Men inte mer än vad 9-12-åringar klarar av. Det som är grovt är dock uttalat från skurken i boken som på det sätter ges en extra obehaglig dimension så jag tycker ändå författaren gör rätt i sitt sätt att skriva de delarna.

Jag som vuxen hade gärna sett mer kvinnliga karaktärer bland såväl de mer äventyrliga karaktärerna samt hos ”de onda”. Men utan att spoila berättelsen så tycker jag mig se tendenser för att karaktärerna jag saknat i denna boken kommer att komma fram i kommande delar.

Boken är spännande och har oväntad handling som man verkligen är nyfiken på. Fantasy tycker jag ibland kan bli lite väl traditionell så den nästan blir förutsägbar men det har inte denna boken några spår av. Såväl jag som A har varit nyfiken och velat läsa vidare.
Boken har varit lätt att högläsa och att få till ett bra läsflyt.

Kapitlen är hyfsat korta - vilket är bra för det underlättar när
man vill säga ja till när barnet bedjar ”bara eeeett kapitel till!”.

A tyckte boken var värt ett klart toppbetyg, jag skulle själv satt 4 av 5 men då A är den faktiska målgruppen väljer jag att betygsätta enligt hans åsikt när vår gick isär.
Detta är första boken i en trilogi som vi ser fram emot att läsa kommande delar av.