Resa i Sharialand : ett repotage om kvinnors liv i Saudiarabien

Thunander, Tina

| 2010

I Saudiarabien är det nästan omöjligt för en kvinna att röra sig utanför hemmet utan en manlig förmyndare. Där tillämpas segregationen mellan kvinnor och män mest restriktivt i hela världen. I Saudiarabien gäller sharia, den muslimska lagen. Avrättningar, stympningar och offentlig piskning lockar stor publik. Tina Thunander reste till islams supermakt för att undersöka hur kvinnorna lever och försöka förstå deras islam. Det är ett unikt och inträngande reportage från ett land där kvinnor måste täcka sina kroppar och ansikten med motiveringen att de inte ska skapa begär hos männen. Att resa ensam i ett land där kvinnor är andra klassens medborgare, om de ens kan räknas som medborgare med tanke på att deras röster bara är värda hälften mot en mans i rättsprocesser, har öppnat dörrar jag aldrig vågat hoppas på. Under tre resor i landet har jag fått vänner och förtroenden som jag hoppas jag...

Irene Malmeling

2015-05-12

Otroligt intressant om ett stängt och strängt styrt arvrike, om kvinnors ställning i wahabisternas Saudi, om dubbelmoral, om ett helt annat sätt att tänka och förhålla sig till världen... Förstår inte att Tina Thunander vågade göra denna resa. Förstår inte att saudierna vågade släppa in henne!
En bok som min man fått hänga med i trots att han inte läst ett ord i den, bara tvingats lyssna till mina "Hör här..." varje gång jag läst något intressant.

Amelie Adrielsson

2012-11-27

Spännande och mycket intressant! Jag har lärt mig mycket!

Emilie Svärd

2012-09-23

Ännu en viktig bok som bör läsas!

Victoria G

2012-07-31

Mycket intressant reportage! Författaren lyckas förmedla varför det idag är så viktigt att ha kunskap om Saudiarabien och vad som händer där. Boken är en bra introduktion. Däremot kan jag tycka att den i början tar på sig ganska mycket och att den sedan inte riktigt levererar vad den lovat. Jag vill exempelvis veta mer om Saudiarabiens sponsring av moskébyggen i Sverige och övriga världen och vilka eventuella konsekvenser detta får. Exakt hur stor makt har Saudiarabien i världen idag? Reportaget spretar en del men är ändå helt klart läsvärt och, som sagt en bra inroduktion på ämnet.

Gunvi Lundqvist

2011-02-19

Sharialand
Tina Thunander har gjort en reportage bok åt oss, själv glider hon skickligt mellan olika intervjuver både män och kvinnor får berätta sina versioner om livet i Saudi Arabien. Författaren drar inga eller väldigt få egna slutsatser hon frågar och antecknar.

Svagheten med boken som jag ser det, vi
visste allt detta, och jag hade hoppats på underströmmarna som lever i Saudiarabien, i slutet av boken träffar hon en av de få som vågar säga sanningen.

Men det är klart med människorättskommissionen, och för andra gången med i OHCHR, FN:s organisation för mänskliga rättigheter och ha
följande syn på MR. Citerar direkt ur boken Salah Abdullah säger:

"Människorättsfrågor är ett nytt område för oss, men är likafullt gammalt och har sina rötter i vår relgion. Detta är inte vishet utan det finns i våra
G E N E R . På konferenser brukar vi säga att människorättsfrågor är detsamma som islam" . ! ! !

Jag tar mig för pannan
Rekommenderar dock boken åt alla. Hela mellanöstern är i gungning, jag har verkligen svårt
att tro att det inte skulle finnas ett uppenbart missnöje i SA också. I ett land där kvinnorna nu getts möjlighet att studera, tidigare var det omöjligt, kanske inom rimlig tid kommer kvinnan att känna sig som en fullvärdig människa och med möjlighet att förändra världens mest restrektiva land. Vägen dit är säkert längre än i flera andra av mellanösterns länder, eftersom fattigdom och det materiella inte påminner, indirekt dock och då menar jag trons makt.

Pia W

2011-01-09

En häpnadsväckande berättelse inifrån ett slutet land, där kvinnorna är omyndiga och helt underordnade. Bygger på samtal med både män och kvinnor som lever i Saudiarabien. En angelägen bok som avslöjar traditionens och Sharias effekter, men jag efterlyser mer analys och reflexion, inte bara intervjuer. Författarinnan har ett unikt material, men tar inte vara på det helt och hållet.

Louise A

2010-08-12

Skrämmande och viktig bok, om segregationen mellan könen, in absurdum. Kvinnor är hälften så mycket värda som män, om ens det. De ska bara föda barn, punkt slut. Sharia skapar fler problem i vardagslivet än den tillför, och för att komma runt lagar och regler smyger man med ALLT. Syns det inte, så finns det inte är ett genomgående tema. Ska man blanda religion och politik? NEJ!

harriet karlsson

2010-08-06

Mycket bra och upprörande.
Hur kan det komma sig att män som är födda av kvinnor inte värderar och respekterar kvinnor, ser sig själva som förmer? Jag blir så upprörd.

Eyez Only

2010-06-18

Alla känner till Saudiarabien, men hur mycket känner vi egentligen till OM Saudiarabien? Det här är en dokumentär om en resa i Saudiarabien och de människor som författaren träffar och intervjuar under tiden. Saudiarabien är ett ofattbart rikt och modernt land, rent konsumtionsmässigt, men samtidigt oerhört isolerat och låst för omvärlden. Besökare får inte komma in i landet om inte en saudisk medborgare uttryckligen bjuder in dig och "tar ansvar" för din vistelse i landet. Kvinnor får inte köra bil eller sitta tillsammans med män på kafeer och restauranger. Inte heller arbeta utanför hemmen. En tid gjordes försök med kvinnliga expediter i en underklädesaffär men under perioden täcktes affärens fönster för så att inte män skulle kunna se expediterna när de gick förbi på gatan utanför. En kvinnlig vd som inte ens får ta in på hotell om inte hennes man ger sitt tillstånd, (om han inte kan följa med får hennes 12-årige son (!) ställa upp som mammans förmyndare... Ja, ni fattar. Det är en mycket bra och intressant bok som får en att fundera över det här med religion och tradition - är det alltid samma sak, och hur kan man skilja dem åt?